Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#89 Eten zonder Freek

Terwijl Ans met haar magnetronmaaltijd op de bank gaat zitten, denkt ze aan Freek. ‘Zorg je goed voor jezelf?’ had hij gezegd. Freek had zijn hand niet omgedraaid voor een smakelijke maaltijd met verse groenten. Ans had in de ruim dertig jaar dat ze getrouwd waren geweest haast nooit hoeven koken. ‘Freek, vandaag eet ik een Toscaanse ovenschotel’, zegt ze hardop. Ze lacht en denkt aan hun vakantie in Toscane, waar ze dingen aten die in de verste verte niet leken op de roze, weeïg ruikende drab die nu op haar bord ligt. Met haar bord op schoot en een glaasje rood binnen handbereik zapt ze naar de quiz die elke dag rond etenstijd op televisie is. De eerste vraag is een topografievraag. Freek had hem vast geweten. Dan vraagt de hoogblonde presentatrice: ‘Met wie zong Dolly Parton het nummer ‘Islands in the stream’?’ Met volle mond schreeuwt Ans: ‘Kenny Rodgers!’ Op dat moment schiet een onbestemd stukje eten in haar verkeerde keelgat. Ans begint onmiddellijk te hoesten, haar pupillen worden groot en haar hoofd loopt rood aan. Piepend haalt ze adem om opnieuw te kunnen hoesten, maar ze krijgt amper lucht. Ze staat op, het bord met de Toscaanse ovenschotel klettert op de plavuizen, en loopt naar de muur. Ze laat zich er met haar rug tegenaan vallen. Een keer, twee keer, drie keer, maar het haalt niks uit. Haar hoofd wordt roder en roder, een eenzame traan glijdt over haar wang. Met haar vuist stompt ze zichzelf in haar buik terwijl ze door de kamer strompelt. Met haar laatste krachten haalt ze nog een keer uit. Terwijl haar hand het zachte deel van haar buik raakt, vliegt het stukje uit haar keel en landt met een klein boogje precies in haar wijnglas.

Rol

  • Anoniem
Hallo Stella, Hoe iets ogenschijnlijk eenvoudigs, eten voor de buis, op iets engs uit kan draaien. Niet echt een ingebeelde angst, maar wel indrukwekkend. Piepend ademhalen, het bord dat op de grond klettert, waarbij ik de roze drab over de vloer zie spatten. Je het het hiermee heel zichtbaar gemaakt. "Haar hoofd wordt roder en roder, een eenzame traan glijdt over haar wang." Mooie zin. Je gruwelijk eenzaam voelen in je doodsnood. Op dat punt gaf je me het gevoel dat het niet goed af zou lopen. Toch nog verrassend einde. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella Maris, Het venijn zit in het alleen eten (denk ik). Freek had het euvel met een klopje op haar rug opgelost. Nu vreest Ans voor haar leven. De paniek heb je goed weergegeven. Met het einde krijgt het iets tragikomisch. Mooi rond verhaal.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een mooie schrijfstijl, Stella. Ik heb je verhaal met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corrie Hartelijk dank voor je reactie. En fijn dat je me niet hebt gediskwalificeerd voor het niet aan de opdracht voldoen. Ik was in eerste instantie van plan om Ans te laten sterven, maar ik vond dat toch wat te cru. @Jan Dank voor je reactie. Ik ben zelf ook weleens een slordige eter en verslik me regelmatig. Als mijn man me dan weer op de rug moet kloppen denk ik weleens; hoe zou ik dit doen als ik alleen was... @Nyceway Dank voor je vriendelijke reactie! Het is mijn eerste bijdrage hier, dus vond het ook wel spannend om de reacties af te wachten.