Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#89 - Ochtendhorror

Het was tien uur. Wie belt er nou aan om tien uur? Dat was al verdacht. Toch maar opendoen. Anders forceert zo iemand de deur, en dan ben je nog verder van huis. Een man stelde zich voor en stak zijn hand uit. Instinctief nam ik zijn hand aan. Stom, natuurlijk! Al die verhalen die je hoort van mensen die een hand geven en dan helemaal worden leeggezogen, zodat alleen hun velletje overblijft. Maar… het was blijkbaar mijn geluksdag; er gebeurde niks. Die man vriendelijk glimlachen – dat zijn de gevaarlijkste zei mijn moeder altijd. Ga voor, zei hij. Ja dag! En me van achter neersteken zeker. Ik had gelukkig een spiegeltje bij me, zodat ik hem goed in de gaten kon houden. En wat ik zag, bevestigde mijn vermoedens. Geen spoortje van verbazing, geen enkele aarzeling: hij kende mijn huis al, had er vermoedelijk uitgebreid studie van gemaakt. Maar wat was hij van plan? We gingen naar de keuken. We zullen eens kijken, zei hij. En hij dook in het gootsteenkastje. Om geen argwaan te wekken, ging ik in de woonkamer een boek lezen. Ik zou hem niet de minste illusie geven dat ik iets doorhad. Na een half uur ging hij weer weg. Ik heb geen flauw idee wat hij heeft uitgespookt. Een bom geplaatst? Misschien dat er vannacht allerlei zenuwgassen door het huis gaan rondspoken? Of zit er nu een leger onzichtbare aliens in onze keuken? Je moet mij in ieder geval niet kwaad aankijken als er rampen gebeuren in ons huis. Ik heb je gewaarschuwd. Maar..., de kraan doet het weer? Ja, de kraan doet het weer.

Rol

  • Anoniem
Hallo gs, Tja, je weet natuurlijk nooit wat je in huis haalt. Heerlijk hoe daarbij de fantasie op hol slaat. "Geen spoortje van verbazing, geen enkele aarzeling: hij kende mijn huis al, had er vermoedelijk uitgebreid studie van gemaakt." Leuk hoe hier de achterdocht in naar voren komt. Om vervolgens met een boek op de bank te gaan zitten. Lekker tegenstrijdig. "reikte zijn hand uit." Een mengelmoesje van 'reikte me zijn hand' en 'stak zijn hand uit'. Dit noemen ze een contaminatie (meer hierover kun je lezen op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stijlfouten). Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasie of paranoide (even op tablet, vind mijn trema niet), je loopt dus altijd met een spiegeltje op zak? Ik bezie het als Nel, de tegenwoordige tijd zou me meer meesleuren. Mooi geschreven, als die loodgieter zijn werk goed gedaan heeft, komt ie niet meer terug! (Die man blijft vriendelijk glimlachen?)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties, Het gaat om fantasie en niet om paranoia (geen trema nodig)! Het idee was ongeveer als volgt: man werkt dag thuis omdat loodgieter langskomt, vrouw vraagt aan het eind van de dag hoe het ging, man dikt zijn belevenissen een ietsiepietsie aan. Tegenwoordige tijd? Dan zou ik mijn opzet iets moeten veranderen, anders raak ik met mijn laatste zinnen in de knoop. Altijd dat spiegeltje op zak? Dat vond mijn zoon ook al eigenaardig. En de contaminatie: dat was een slordigheidje.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Ja, een loodgieter (cv-)monteur in huis doet vreemde dingen met de geest. :) Leuk geschreven. Het spiegeltje viel me ook op.