Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#88 Blind waarnemen.

Het zonnetje schijnt, en dat is goed. Alles oogt kleurijker en daarom levendiger in het licht van de zon. De nimmer eindigende parade van consumenten en dagjesmensen trekt langzaam en ontspannen langs het terras, waaraan ik zit. Wellicht ben ik de enige hier die niet op zijn gemak is. Ik heb een blind date en niet goed afgesproken waaraan we elkaar kunnen herkennen. Bij ieder eenzaam lustobject voel ik mij hart sneller kloppen! Zou zij het zijn, zou zij het zijn? Vragen mijn hart en kleine Johannes aan elkaar. En bij iedere boerentrien, stokt mijn hart. Zolang ik niet klop, kan ze me niet horen. Johannes de Doper laat opstandig zijn koppie zakken, daarvoor ga ik niet koppie onder… Ik schrik een beetje voor mijn snelle gedachtestroom, recht uit het hart en juist daarom zo harteloos. Even verderop hoor ik een luide vrouwenstem, aan de toon te horen is ze boos. Met verwoedde stappen beent ze mijn gezichtsveld in, ze is mooi! De elegantie en frisheid van een Hollandse Penelope Cruz. Ze ziet me zitten en blijft staan. Toch tiert ze nog een paar minuten door tegen haar telefoon, mensen die haar aanspreken of afkeurend aankijken gebaard ze met een korte hoofdknik door te lopen. Walgelijk mensen die hun persoonlijke sores in het openbaar uitvechten. Het vloekt verschrikkelijk met de lentesfeer die er hing. Ze hangt op en loopt recht op me af. “Hoi ik ben Persephone! Jij bent vast Billy.” Kut! Zeggen mijn hoofd, hart en de opstandeling in koor. Eindelijk zijn ze het met elkaar eens.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag, Bijzonder leesbaar. Een vermenging van twee opdrachten? Of toeval? De teksten die je plaatst in proeflezen zijn, nou ja, nogal anders. Misschien vind ik het verhaal te netjes. We ruiken, proeven en beleven. En, maar, toch. Persoonlijk had ik Hp nog duidelijker laten spreken. Nu lees ik alleen over een persoon met een soort van probleem met vrouwen. Maar wel graag gelezen. Schrijf nog eens lichtvoetig

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemiek, Bedankt voor je feedback. Ik had inderdaad graag nog aan de andere wekelijkse opdracht mee willen doen. Maar ontdekte hem te laat, soms staar ik me nogal blind op andere hoeken van dit forum. Nu wilde ik wat afleiding en besloot daarom aan deze opdracht mee te doen. De teksten die ik plaats in proeflezen komen doorgaans uit mijn levenswerk. Teksten waar al jaren aan is gewerkt en wellicht nog jaren van noeste arbeid zullen eisen. Toch is mijn stijl van botsende levenskrachten, blinde zienswijze, mythologische verwijzingen etc in deze tekst wel aanwezig. Maar lang niet zo complex als anders en daarom licht verteerbaar. Wellicht heb ik te veel willen vertellen in 300 woorden en daarom alle thema’s in telegramstijl verwoord. In het kort gaat de tekst over een manier van kijken naar vrouwen wanneer deze uitsluitend visueel is. Niet weten wie je blinddate kan zijn is hiervoor een mooie aanleiding. Met lustobject bedoel ik de vrouwen die visueel erg aantrekkelijk zijn en met boerentrien de vrouwen die dit absoluut niet zijn. De HP distantieert zich hier van door zijn afkeer van zijn willekeurige gedachtestroom. Hij heeft niet zozeer een probleem met vrouwen maar er eerder een met zichzelf. Wat omslachtig wordt dit verbeeld door de tierende vrouw. De”enige” ander die ook niet op zijn gemak is. (What goes around comes around) Zijn blinddate blijkt uiteindelijk een vrouw die hem qua fatsoensnormen niet aanstaat haar verschijning spreekt zijn libido juist wel aan. Voorheen heeft de HP door zijn (blinde) zienswijze naar de voorbijkomende vrouwen zich geen moment afgevraagd of het karakter van de vrouw er toe doet. Hierdoor komt het hart als uiteindelijke rechter van de liefde in een spagaat terecht. Alle drie bedoelen aan het einde dan ook iets heel anders en de slotzin is daarom een en al ironie. Met vriendelijke groet!