Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarneming buitenshuis: schrijfopdracht 88

Opruimen? Jacco, de Duitse herdershond van drie huizen verderop, komt eraan. Attent als altijd, oren rechtop, de staart naar beneden, licht kwispelend en met een lichte buiging door de achterbenen, komt hij aan gelopen. Zijn bazinnetje, we noemen haar altijd "Momfert de mol", komt er achteraan geslenterd. Gek dat hond en baas zo tegengesteld kunnen zijn. Jacco zo fris en snel, zijn bazinnetje ietwat slonzig uitziend en sloom in haar bewegingen. Jacco houdt haar heel goed in de gaten, kijkt steeds achterom. Zou Jacco denken "komt ze wel achter me aan?" Ze lopen samen altijd hetzelfde rondje. S`morgens om half zeven, om ongeveer twaalf uur en s`middags om een uur of vijf. Ik denk dat ze s`avonds ook nog wel een keertje gaat. Dan zie ik het stel nooit, want dan zit ik lekker achter mijn tv. Jacco snuffelt hier en daar op zijn weg en laat duidelijk zijn geursporen na voor zijn collega`s. Daar komt hij aan bij de rhododendrons bij de parkeerplaatsen links van mijn huis. Opgewekt loopt hij erop af, ruikt nog eens heel nadrukkelijk. Je ziet hem bijna denken " ja, dit is het juiste plekkie ".Hij draait zijn achterste richting rhododendron, wurmt zich er een beetje onder en tussen. Staart omhoog, blik van de ogen naar rechts, waakzaam als altijd. Even die oren naar achteren als de boodschap zijn lichaam verlaat. Die intens tevreden blik in zijn ogen " het is gelukt ". Daarna die grote achterpoten van hem, die de boel aanvegen. Helaas lukt dat niet zo goed, maar de intentie van Jacco is natuurlijk keurig! Zijn bazinnetje ziet het helaas niet en slentert er, zoals tot nu toe, aan voorbij. Het gekke is, de hondenpoep afvalbak met de zakjes, staat letterlijk aan het voetpad waar Jacco zijn behoefte doet en Momfert loopt erlangs!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag wil ik het volgende weten: 1. Is mijn plot: de verantwoording nemen voor het houden van een hond, duidelijk en mag je zoiets een plot noemen? 2. Mag ik hier het kernwoord : Verantwoordelijkheid, voor gebruiken? 3. Is de tekst boeiend genoeg geschreven en tovert het een glimlach op de lezer zijn of haar gezicht? Fijn dat jullie mee lezen!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.marie, ik vind je inzending heel geslaagd. Goede observatie van bazinnetje en Jacco. Echt leuk beschreven hoe Jacco is, doet en zijn boodschap achterlaat. Er kwam een glimlach bij het keurig werken van de grote achterpoten. Tja, ik heb zelf een hond en herken dus bepaalde zaken. Ik doe mijn best om mijn verantwoordelijkheid op me te nemen, maar ik beken dat ik niet volmaakt ben en er soms ook wat verstrooid bij kan lopen zoals in dit verhaal Momfer de Mol. Dat personage ken ik niet....iets uit een kinderboek? Ik zou het belerende achterwege laten en het verhaal laten stoppen bij dat Jacco keurig zijn best doet. Dan is het een leuk verhaal. Voor mij hoeft die zogezegde plot niet. :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag, deze inzending vind ik in de richting van een column gaan. Een manier om spanning op te roepen is door een vraag op te roepen. In dit geval roep je een vraag vooral op door het verschil tussen de hond en zijn bazin. Hoe gaat dit verderop een rol spelen? Dit zou je iets van een plot kunnen noemen. Verantwoordelijkheid is bijna altijd een kwestie bij honden. De vraag is dan: zal de bazin verantwoordelijk zijn? Maar uiterlijke verzorging is daar geen voorspeller van. Belerende teksten leest men niet zo graag, zo merk je ook aan de reactie van Blavatski. Je kunt beter je personage dan in de problemen laten komen doordat ze zich zo gedraagt, dan heb je meer van een plot. Als je meer wilt weten over wat een plot genoemd wordt, dan kun je schrijfboeken lezen of een schrijfcursus doen voor korte verhalen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Blavatski Heel fijn je reactie. Ik ga er mee aan het werk. Ben erg blij met de glimlach, leuk dat je dat beschrijft , waar dat bij je plaatst vond! Dank Odile. Nooit aan gedacht een column! Dank ook voor de antwoorden op mijn vragen. Ik vind de begrippen moeilijk toe te passen op mijn eigen stukje. Dus dit is zeer helder nu!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb het hele stuk met een glimlach gelezen. Je hebt zowel hond als bazin te kakken gezet.