Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#88 Buurman

Hij doet het niet om mij te storen, denk ik. Het geluid van de hogedrukreiniger van de buurman klinkt al drie uur lang. Eigenlijk hoor ik het niet eens. Ja, tuurlijk ik hoor het wel, maar ik luister er niet naar. Want mag ie? Op 'n zaterdag. Het stoort mijn vriendin en haar vriendin. Het past niet bij hun beleving van rode wijn en stokbrood, denk ik dan. Maar ja, we zitten ook niet op het Franse platteland. En als we daar wel zouden zitten, zouden ze zich waarschijnlijk ergeren aan het geronk van een kettingzaag. Want het geronk van een kettingzaag hoort bij la douce France. Dat weet ik dan weer. Omdat ik alles van Martin Bril gelezen heb. Het geluid van een hogedrukreiniger vind ik typisch iets voor hier. Zo net op de grens van stad en buitengebied, in Nederland. En mijn buurman vind ik dan weer net een Fransman. Zo ongeveer de laatste die nog met vroegpensioen kon. Iedere dag fluitend in zijn tuin bezig. Petje op, verschoten trui, hemd of T-shirt aan. Riante tuin ook. Veel hoge bomen. Drie keer zo groot als die van ons, waar mensen ook al jaloers op zijn. Bijna negen jaar woon ik hier nu en als we elkaar zien, begroeten we elkaar met een joviaal 'buurman!'. Namen komen er niet aan te pas, buurman zegt meer, betekent meer. In ieder geval op de manier waarop wij buurman zeggen. Morgen ga ik wat snoeihout opstoken. Hij zal de rook voor lief nemen, misschien zelfs de geur opsnuiven. De avond valt. Het geluid verstomt. De laatste vogels fluiten. Ik hoor een mees, een merel en een zanglijster. De een overstemt de ander niet. Ze lijken me van het leven te genieten. Ze doen hun eigen ding. Buurmannen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, je weet me weer goed te treffen met je tekst. Ik vind er een scala aan emoties in die ik nauwelijks zou kunnen omschrijven maar wel voel. (Zou 'ja, tuurlijk hoor ik het wel' melodieuzer zijn?)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tuin der tolerantie. Het verhaal ademt een rust uit, waar de kracht zit in het woord 'buurman'. Zelfs de vogels fluiten positief. Franse rookwolken ruiken lekker. Naar open haard of oude grassen. Vind die buurman vast ook. Mooi verhaal Angus.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, je mag niet voor dag en dauw de bomen zagen achter ons huis. Hallo, ik slaap nog. Bovendien wil ik die bomen niet weg. Nu kunnen ze vanaf de autoweg onze tuin inkijken. Nu is dat niet zo'n probleem, want de auto's stoppen toch niet. Maar die fietsers, hè? Inmiddels is er van alles aangeschaft. Tenslotte wil je niet dat voorbijfietsende mensen zien wat wij allemaal uitspoken in de tuin. Mooi verhaal, buurman.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. En inderdaad; een buurt waarin je je thuis voelt, en een bijpassende buurman, dat geeft rust. Het is eerder harmonie dan tolerantie, maar die twee zijn nauw verbonden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, heerlijke toon. Ik geloof dat ik de vogels op het einde wel mooi vind, maar niet helemaal de afsluiting die ik bij dit verhaal zou willen. Iets te zoet voor de rest van de tekst, denk ik. Maar ach, het blijft een heerlijk verhaal.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, mooi verhaal van de buurmannen, eindelijk eens wat positiefs nieuws tussen al de burenruzies. Mooi ook de vogels als buurmannen van elkaar te beschouwen. Graag gelezen en met een glimlach naar het einde toe. Proficiat. :o

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie toon heeft dit verhaal. Mooi detail dat de vogels die elkaar niet overstemmen parallel zijn aan de tolerantie tussen de twee mannen. De contrasten die je hebt aangelegd brengen er wat spanning in. Graag gelezen. Ook het onderwerp bevalt me.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nogmaals dank voor de reacties. Voor iedereen die het einde te zoet vindt: Vogels zien wij vaak als lieflijk fluitende pluizenbollen. Maar hun strijd om territoria - onder soortgenoten - is spijkerhard. De natuur is nooit lieflijk, maar kent wel de regels van respect.