Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#88 Vuurrode lippen en een krentenbol

Ze stift haar lippen vuurrood als in de trein 'het volgende station is Haarlem' wordt omgeroepen maar ze stapt niet uit. Haar nagels zijn roodgelakt. In haar tas trilt een telefoon; het gesprek is een antwoord, 'ja, zo, dag.' De telefoon verdwijnt en een plastic zakje met een roze elastiekje er omheen verschijnt in haar rechterhand. Een eenzame krentenbol wordt bevrijd uit een krakende zak waar vanmorgen minstens zes krentenbollen in hebben gezeten, het rubberen roze elastiekje siert inmiddels haar pols naast haar gouden slavenarmband. Ze hapt fatsoenlijk, haar rode lippen raken de bol en haar kiezen kauwen de substantie terwijl haar wangen zachtjes opbollen. Ondeugende krentenbollenkruimeltjes dalen nieuwsgierig in haar decolleté telkens weer als zij een hapje neemt. Ze kijkt naar buiten, zoekt teksten op fietsende dijen van sportieve mannen en ziet een aalscholver zijn vleugels uitslaan. Bij iedere hap verliezen haar lippen het vuurrode, haar bovenlip wordt sneller bleek dan de lip eronder, de roze natuur van haar mond keert terug naarmate de krentenbol verdwijnt in haar spijsverteringskanaal. Het zakje vouwt zij zorgvuldig in vieren, het roze elastiekje verliest zijn functie als armband en wordt in twee lussen om het zakje gedraaid. Zij opent haar tas, klopt de dromende kruimels uit haar decolleté en pakt haar lippenstift. Haar telefoon trilt weer. Ze zucht. Opnieuw stift ze haar lippen vuurrood.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Mooie scene gezien vanuit een onzichtbare verteller die de details invult. hier zou ik (ook)'het roze elastiekje' schrijven (want dat is het):
het rubberen roze touwtje siert inmiddels haar pols naast haar gouden slavenarmband.
sterke vondst: dat roze elastiekje naast haar gouden slavenarmband. Het is zo specifiek, dat ik de vrouw in kwestie direct voor me zie. Dat is schrijven - goed gedaan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je janp, inderdaad is een touwtje niet van rubber. Ik dacht even aan het roze rubbertje maar dat klinkt een beetje vreemd. Dank je voor je snelle reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, jij treinschrijfster, wat een onbehoorlijk goede tekst. De gebeurtenis is op zich 'banaal', van alledag, maar de manier hoe jij het vertelt, met een veelvoud aan succulente details, is in één woord prachtig. En je hebt het weer voor elkaar gekregen een fiets ten tonele te voeren, nu middels mannendijen. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die zes krentenbollen. Je wekt bij mij het vermoeden dat ze al vijf keer haar lippen had gestift, vijf keer was gebeld, en die andere vijf krentenbollen al had opgegeten. In een cadans die past bij een treinreis.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, wat mooi gezegd, succulente details. Ik ben er gek op, en op die mannendijen natuurlijk. Angus, ik ben blij met je reactie. Blavatski, het is heerlijk vertoeven in een Hollandse wagon! gs, wie weet zat ze al uren krentenbollen te smikkelen! Willemina, ik zou de moeite kunnen nemen om al die treinverhalen eens op te zoeken .... schrijvenmaar, het idee heb ik in mijn hoofd geplaatst. Dank jullie allen voor de reactie. Ik waardeer het!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n herkenbare fijne toon. Het aangename ritme van een verplaatsing. Het zou de moeite zijn om dergelijke verhalen te bundelen. Mooie observatie en rond door de lippenstift.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zit eerlijk gezegd ook met die zes krentenbollen. Minstens zes? Ze weet niet hoeveel? Zelf opgegeten of is er maar eentje voor haar overgebleven? Verder alleen maar een pluim.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, wat een mooie reactie. Ik zal de treinverhalen eens gaan opsporen. Wie weet word ik overmoedig en maak er een bundel van. Tja, elke dag een bolletje uit de vriezer, misschien wel twee, en vooral het zakje bewaren van de vorige keer. Dat denk ik.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gedetailleerde waarneming en een vurig uitgewerkt schrijven, heel knap maddbrugg! (het enige woord dat ik hier niet zo vind passen is het 'spijsverteringskanaal', krijg ik een beeld van het hele spijsverteringsstelsel. Het past niet tussen je fijn woordgebruik. Voor mij zou je even goed mogen schrijven dat de bol in haar 'keel' verdwijnt.) :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, prachtig geschreven. Er gebeurt nauwelijks iets, maar de manier waarop je bijvoorbeeld het eten van een krentenbol beschrijft, maakt het lezen tot een feest.