Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 88 Eendenstress

Herrie laat mij stoppen. Luid gekwaak en gespetter geven aan dat er eenden in nood zijn. In gedachten zie ik een snoek arme kuikentjes verslinden of een roofvogel op zoek naar een gemakkelijke prooi. Vastbesloten moedereend te helpen loop ik naar de sloot. De rietkraag belemmert mijn zicht. Aan het geluid te horen heerst er paniek. In de lucht is nergens een vogel te bekennen. Een reiger misschien? Ik buk om een steen in het gras op te rapen. Het is drassig aan de oever na de langdurige regen. Voorzichtig sop ik door, buig het riet opzij - houd mijn adem in - en geloof mijn ogen niet. Een woerd is bezig … nou ja, zeg … een vrouwtjeseend te verzuipen. Met opeengeperste lippen en samengeknepen ogen probeer ik mijn trefzekerheid in te schatten. Ik moet natuurlijk wél het mannetje raken. Het vrouwtje begint met haar snavel op de kop van haar belager in te hakken. ‘Goed zo, meid. Bijt maar van je af,’ fluister ik. Ze gaat letterlijk kwakend ten onder. Nu zie ik mijn kans. Ik hef mijn arm. De steen ligt warm in mijn handen. Dan zoemen twee bijen tussen mijn benen door. De paarse bloemetjes van een smeerwortel steken onder mijn wandelschoenen uit. Vlug doe ik een paar stappen opzij en verwens mezelf dat ik niet beter heb opgelet waar ik mijn voeten neerzet. Al vechtend drijven de eenden weg. Ik buig voorover, wil mijn gewicht verplaatsen, maar mijn schoenen zitten in de blubber vastgezogen. ‘Shi-hit!’ Ik zoek houvast aan de scherpe stengels. Het riet buigt gewillig uiteen als ik de sloot inkukel. Met veel gesnater vliegt het eendenpaar eensgezind weg.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, je beginzin: herrie laat mij stoppen klinkt nogal gelaten. Niet echt prikkelend. Je trekt woorden uit elkaar zoals: moedereend/vrouwtjeseend/opeengeperst/inkukelen/eendenpaar. En voor de rest, een prachtverhaal! Dit dan. [‘Goed zo, meid. Bijt maar van je af,’ fluister ik.] :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willemina, dat heb je goed gezien. Ik snak naar de zon :) @ Richard, nou inderdaad, ook zo'n kwakend volk ;) @ Mili, Het duurt bij altijd even voor ik schakel ;) Maar je hebt wel gelijk, daardoor komt het verhaal wat moeilijk op gang. Ik heb de foutjes aangepast, de spellingcheck gaf alles los aan. Bedankt voor jullie reactie en leuke commentaar :)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zo zeggen, als je niet weet hoe het huishouden in elkaar zit, is het soms beter je nergens mee te bemoeien... of jij bent de pineut! Pech voor je dat je observatiepost wat in het water is gevallen :o Het is een mooi lenteverslag, met mss vruchtbare gevolgen voor die kwakers. Ik kan verkeerd zijn, maar uit mijn verre onderbewuste zou ik schrijven 'Herrie doet mij stoppen.' Vraag me niet waarom. School is te lang geleden.Weer zoiets dat ik niet weet waar op te zoeken. Als je de eerste zin zelf minder goed vindt, begin met je tweede en verwerk daarin je stoppende fiets (?) Nieuwe lente, nieuw geluid, fijn geschreven!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, wie een kuil graaft voor een ander ... :o Maar door jouw suggestie kom ik tot de conclusie dat de eerste zin volkomen overbodig is. Luid gekwaak en gespetter, laat mij m'n pas in houden. (ik wandel ;) ) Eenden in nood! In gedachten zie ik een snoek arme kuikentjes verslinden, of een roofvogel op zoek naar een gemakkelijke prooi. Doet of laat, ik weet het ook niet. Doet komt op mij wat ouderwets over. Bedankt voor je uitgebreide feedback :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is al uitgebreid feedback gegeven op jouw verhaal. Mooi verhaal met een grappig einde. De ik-persoon heeft een wil en conflict, wat wil een schrijfmens nog meer? Ik hoop niet dat dit jou echt overkomen is...

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig beschreven. Echter hoort de komma in deze zin? Voor de "of" In gedachten zie ik een snoek arme kuikentjes verslinden, of een roofvogel op zoek naar een gemakkelijke prooi.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Komma mag weg. Ik dacht eerst dat Herrie een naam was. Je voorstel in #6 vind ik beter. Mooi verhaal. Ik heb ook een keer gezien dat een woerd probeerde een eend te verzuipen. 'Rotbeest,' schold ik. Het was in een kanaal. Nee, ik ben niet uitgegleden maar begrijp wat je bedoelt. Waarheidsgetrouw weergegeven.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schrijfcoach Odile, bedankt voor je reactie. Het is mij gelukkig niet overkomen ... maar het zou zo maar kunnen. Ik ben er klungelig genoeg voor ;) @ mw.Marie, dank u wel voor het lezen. Ik zal de komma verwijderen. @ Tja, erg hè, die woerden. Ben blij dat ik geen eend ben. Bedankt voor je leuke reactie.