#87 Toeval
Het is druk op het Vrijthof. Normaal houd ik niet van zoveel mensen om mij heen, maar met een blind date is dat wel zo veilig. Ik kijk op mijn horloge. Eén minuut voor twee. Zenuwachtig pluk ik aan mijn rokje. Mijn ogen dwalen over het plein, dat krioelt van de mensen. Ik wou dat ik niet altijd zo vroeg was. Uit de massa maakt een man zich los. Hij lijkt recht op mij af te lopen. Bij mijn tafeltje blijft hij staan. Hij doet zijn grote zonnebril af en steekt zijn hand uit.
‘Hoi, ik ben Dave. Ben jij Sonja?’
‘Ja.’ Zijn zelfverzekerde handdruk maakt me verlegen.
‘Je bent zenuwachtig, is het niet?’ Zijn donkere haar danst in kleine krulletjes boven zijn schouders.
Ik knik. Mijn keel voelt dichtgeknepen. ‘Jij niet dan?’ pers ik er met een veel te hoog stemmetje uit.
‘Niet echt, nee. De zon schijnt, ik zit op een terrasje met een mooie meid, wat wil een man nog meer?’
‘Een biertje?’ probeer ik luchtig.
Dave lacht breed. ‘Ober!’
‘Wat doe je voor de kost?’ vraag ik. Het valt me ineens op hoe onnatuurlijk een blind date is. Waar moet je over beginnen als je niets van de ander weet?
‘Ik zit in de IT,’ zegt Dave. ‘Ik beheer het netwerk op een middelbare school.’
Ik bekijk Dave van top tot teen en probeer het me voor te stellen. Hij, met zijn krulletjes, zijn geruite korte broek en blote voeten in sandalen aan het werk op een middelbare school.
‘Ik weet wat je denkt, maar ik kom echt net uit mijn werk. Serieus, ik heb de relaxtste baan van de wereld. En jij? Wat doe jij?’
De ober serveert twee biertjes. Ik neem direct een slok. Mijn zenuwen smelten een beetje.
‘Ik werk ook op een middelbare school. Docent Engels,’ zeg ik. Niet relaxt, denk ik er achteraan.
‘Das toevallig,’ bromt Dave. Hij staart naar zijn glas bier.
‘Ik kan niet zo lang blijven hoor,’ zeg ik voorzichtig.
Geen antwoord.
‘Nakijkwerk en zo.’
De stilte begint ongemakkelijk te worden. Ik drink mijn biertje op en haal een briefje van tien uit mijn tasje.
‘Dank je wel voor het gezelschap,’ zeg ik. Dave lijkt het niet te horen. Ik draai me om en verdwijn tussen de mensen op het Vrijthof.
@Allie, je begint verstandig
Relaxtste was niet goed
@Allie, zoals ik het las,
AllieCalhoun, De
Oh ja thanks dat is een heel
Hallo Allie, Wat weet ik over
Oh ja goede suggestie, thanks