# 87 Daniel

Franka, meid, ik ben trots op je. Begin ik alweer met mezelf te praten. Het kan me niets schelen. Ik hoop dat Daniel me herkent. Die foto die hij via de chat had gekregen was toch al weer twee jaar oud. Zo knap dat we na zoveel gesprekken eindelijk de stap hebben durven te nemen. De drukte, de mensen om me heen, het doet me niets. Zelfs de zon, die me op andere dagen een onuitstaanbare hoofdpijn zou geven, lacht me toe. Ik hoop dat Daniel zich ook prettig voelt, de angst die we delen, verbindt ons des te meer. Ik heb alvast een ice tea besteld en kijk elke drie seconden op mijn telefoon. Vreselijk dat wachten. Aan de overkant van het terras zie ik een persoon om zich heen kijken. Hij heeft zwarte haren. Daniel had op de laatste foto lang zwart haar. De haren van deze persoon zijn kort geknipt. Door de zonnebril weet ik het niet zeker. Zal ik roepen? Hoe zou het overkomen als het hem niet is? Denk niet dat ik met de aandacht van de mensen om me heen zou kunnen omgaan. Oe, hij komt deze kant uit, spannend. Hij heeft een foto in zijn handen, als ik het goed zie is het die van mij en Bobby, mijn kater. Hij ziet er een stuk langer uit dan ik me had voorgesteld en dat baardje is nieuw voor me. Mijn hart klopt onregelmatig. Hij heeft me opgemerkt en benadert me voorzichtig. ‘Franka?’ vraagt hij met een zachte stem. Ik voel me opgelaten en knik. Terwijl hij zijn zonnebril afzet zie ik dat er iets niet klopt. Hij lijkt op hem, maar hij heeft een spitser gezicht en bruine ogen, niet de heldere blauwe ogen die Daniel heeft. Tranen lopen over zijn wangen. Zonder iets te zeggen haalt hij een briefje uit zijn broekzak en overhandigt het aan mij. Bij het lezen van Daniels woorden, beginnen ook bij mij de tranen te vloeien. ‘Je betekende alles voor hem, dat moet je weten.’ De warmte van de zon, de stemmen op het terras. Het begint allemaal te draaien als een carrousel. Een rode waas en een oorverdovend piepgeluid nemen de overhand.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzonder verhaal, @Richard Spannend verteld ook; de dramatische wending bereidde je mooi voor door de twijfel van de wachtende hp over het uiterlijk van haar date. Wat er precies is gebeurd, wordt niet verteld. Dat vind ik sterk.
24 maart 2016 - 20:48

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Potverdriedubbeltjes! Jij...jij... reactiegenie. Ongekend. Maar wat een ontzettend deprimerend verhaal. Nu moet ik huilen. Gatsie. Goed ingeleefd in deprimerende toestanden trouwens. Ik ga je nooit proberen te ontmoeten op het Vrijthof. Of toch? Om te stoomwalzen over het plein. Nee. Ik neem het risico niet. Waar blijven ze? Vijfhonderd zonder doden. Groetjes,
24 maart 2016 - 23:18

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Je houdt de spanning vast. Mooi verhaal, met goed gebruik van de omgeving/decor. even zeuren :) : 'een persoon met een zoekende blik om zich heen kijken.' - 'een persoon om zich heen kijken' is beeldend genoeg. 'tientallen stemmen op het terras' - soms beter om niet specifiek te zijn: 'stemmen op het terras'
24 maart 2016 - 23:22

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan de nervositeit van Franka voelen. Een trieste toon ook in jouw tekst, maar ook tederheid. Mooi. (Ik heb alvast een icetea besteld. Volgens mij kan je 'me' weglaten. Toch?)
25 maart 2016 - 5:32

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, niet huilen :( Vijfhonderd... pff. @JP, als er iemand mag zeuren ben jij dat wel :), dank voor je reactie, ben het met je eens. @Elyse, leuk om te lezen dat het gevoel van de HP overkomt op de lezer. Dat woordje Me is inderdaad bah, dank je!
25 maart 2016 - 8:24

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, Ik had niet gedacht dat 'blind daten' je genre was om te schrijven. Je hebt er iets van gemaakt dat aan het hart knauwt. De gevoelens voor de date plaatsvindt, dan die op het ogenblik dat je niet degene ziet die je wil zien na al die tijd, en vervolgens een klap. De spanning en het onzekere lopen op, teder en intriest.
25 maart 2016 - 8:31

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, Weer een wat serieuzer verhaal van je, Dat lukt je wonderwel. Ik vraag mij wel af of de slechtnieuwsbezorger maar één wang heeft ... Fijn verhaaltje om te lezen.
25 maart 2016 - 13:17

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, alsof ik aan het tafeltje ernaast zat. Zo mooi heb je het beschreven en hoe triest. Mooie opbouw, ik was even in de wereld van Franka, leuke naam trouwens voor een HP. Fijn om te lezen, Richard!
25 maart 2016 - 15:15

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, dank je! Geloof het of niet, maar ik kan serieus zijn ;), Hij heeft de aandoening dat hij maar uit één oog kan huilen... ahum, pas het aan :) @Maddbrug, Ook bedank voor de lieve woorden. Ik loop al langer rond om een groter verhaal te maken met Franka als hoofdpersoon, niet perse deze, maar het idee speelt wel al een tijdje :)
25 maart 2016 - 19:24

Hallo RichardOtten, De uiterlijke kenmerken heb je mooi gebruikt om de verwarring te laten zien bij de hoofdpersoon. Je hebt creatief je weg gezocht binnen de kaders van de opdracht. Leuk gedaan. "Terwijl hij zijn zonnebril afzet" is denk ik mooier als je hiervan maakt "Als hij zijn zonnebril afzet". "Je betekende alles voor hem, dat moet je weten." De kracht van je verhaal zit'm in het woordje 'betekende', dit kan van alles inhouden maar in ieder geval dat er iets voorbij is. Hoe of wat, dat laat je in het midden en dat maakt het intrigerend. Schrijfcoach Corrie
25 maart 2016 - 20:51

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, er is iets met je aan de hand. Als interim-schrijfcoach ben je reuze galant, nu schrijf je een tranentrekker en je bent zelfs genegen schrijffoutjes te herstellen, iets dat je voorheen niet kon boeien. Ben je soms verliefd? :nod: Waarom schreef Daniel een briefje voor Franka? Pleegde hij zelfmoord? Je schrijft toch geen briefje voordat je bijvoorbeeld een auto-ongeluk krijgt? :thumbsup:
26 maart 2016 - 17:00