Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#87 Albino

Geduld is de deugd van de jager. In Tanzania bekwamen leeuwen en luipaarden zich al duizenden jaren in de kunst van het loeren op de prooi, in het berekenen van het juiste moment om toe te slaan. Ik, Azizi Kigawa, was daar een prooi die ontsnapt is aan andere roofdieren. Ik lach als Willy Brokamp mijn pilsje op tafel zet met de woorden 'Veur de witte zwerte'. Hij heeft pas twee zonovergoten dagen zijn krantje gelezen op het terras voor zijn zaak en is nu al bruiner dan ik ooit zal worden. Dat steekt want de zon prikt genadeloos. Zelfs nu, in het voorjaar. Dus ik smeer me nog eens extra in. Ik wrijf de crème goed uit, anders lijk ik nog witter dan ik al ben. Zij vindt me mooi zoals ik ben. Dat schreef ze op facebook. Ze las mijn verhalen graag, vond het knap dat ik ondanks de ellende uit het verleden zo 'n mooie gedichten schreef. Ik dacht dat er ook wel iets van herkenning speelde; met dat rode haar, die roomwitte huid en die sproeten. Ze schrijft ook, schreef ze. Ze houdt van de magie, bekende ze. Ze wilde me ontmoeten, vandaag. En nu zie ik hoofden draaien en hoor bewonderende ingehouden kreten. Ik licht mijn hoed wat naar achter, schuif mijn zonnebril iets naar voor. Het bier smaakt bitter. Door het tumult schrijdt een zwarte vrouw in traditioneel gewaad. Ze lacht. De twee mannen achter haar kijken grimmig. 'Je vrienden,' lacht Willy, met de krant op zijn schoot. 'Echt Afrikaans bier. Van hen,' wijst hij naar mijn glas. 'Azizi,' hoor ik haar nog vaag fluisteren terwijl twee paar armen me optillen. 'Hij is ons bier niet meer gewend,' is het laatste wat ik hoor. Zelfs hier ben ik kostbaar, vervloekt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een mooi stukje met een knappe beginzin. Zelfs je titel was niet nodig geweest, als hij wordt aangesproken als 'de witte zwerte' en verderop ...anders lijk ik nog witter dan ik al ben.' 'Zij vindt me mooi zoals ik ben. Ze las mijn verhalen graag, vond het knap dat ik ondanks de ellende uit het verleden zo 'n mooie gedichten schreef.' Zegt zoveel over hem, en ook over haar. Ik was heel even in de war, de vrouw op facebook met het rode haar en de witte huid, is wel degelijk de zwarte vrouw in traditioneel gewaad? Het was dus om hem gerust te stellen, dat ze zich anders voordeed. Zijn leven in Afrika als geen echte zwarte, als een menselijke prooi maakt van hem in het buitenland een kostbaar kleinood. Is 'vervloekt' bedoeld als een vervloekte kostbaarheid, of gaat het om een vloek naar de mensen rondom hem? :thumbsup:

Rol

  • Anoniem
Hallo Marlie, "De twee mannen achter haar kijken grimmig." Door dit zinnetje was me duidelijk dat het niet goed zat met z'n date. Ook bij 'normale' blind dates wordt er tevoren nogal eens een wat rooskleuriger beeld geschetst dan de werkelijkheid. In jouw verhaal is het extremer en helaas ook nog eens erg actueel, met het gevaar dat albino's lopen in hun dagelijks leven. "En nu zie ik hoofden draaien en hoor bewonderende ingehouden kreten." Mooi hoe je via de omstanders laat merken dat de vrouw in het traditionele gewaad een bijzondere verschijning is. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, het zijn beide hoofddeksels. En ik ga uiteraard niet over de smaak van mijn hp.