#86 Temperament
Mijn naam is Sanguina en wel hierom:
De naam die mijn ouders mij gaven, was een rijmobject, een ware hel van del tot lellebel. Toen ik zestien werd, transformeerde ik tot Sanguina. Ik deed mijn nieuwe naam eer aan: ik leefde warmbloedig, verslond het mannelijk deel van de bevolking, feestte en beestte om uiteindelijk te trouwen met Flegma. Zijn naam zegt het al: de kalmte zelve, een sterke schouder om op te rusten. Hij wist mijn ware naam, want "voor wie ik liefheb wil ik heten".
Flegma was mijn thuishaven. Hij hield van bankzitten. Na verloop van jaren groeide zijn lichaam uit tot driekwart van de bank. Mijn bloed kroop waar het niet gaan kon en op een gegeven moment liet ik hem uit mijn huis takelen en bleef alleen achter.
Zwartgalligheid lag op de loer en ik dacht eraan mijn naam te veranderen in Cholera, maar vond dit te veel moeite. Er volgden jaren van groot chagrijn, want ik miste mijn ouwe, trouwe Flegma. Het was te laat voor spijt: hij had inmiddels een andere bank gevonden.
Mijn nieuwe naam is Melancholica. Dat kon je natuurlijk zien aankomen. Geraniums, liefst roze, zijn mijn lievelingsbloemen. Uren kan ik ernaar kijken. Ik droom weg en zie mijn leven aan me voorbijtrekken. Vrienden of familie heb ik niet meer. Ik wacht op mijn laatste vriend die me zal meevoeren naar onbekende verten.
Mooi verhaal. Bij de bank
@Nel, hoe leuk te lezen dat
Heerlijk verhaaltje,
Dank je voor he positieve
Wat een coole en subtiele
Ik geloof niet dat het
Nel ik ben zo blij dat je nu
Prachtige tekst Nel. Genoten
Hoi Van een roerig verleden
Wat een heftig levensverloop!
Mooi stukje, met humor maar
@Richard, bedankt voor je