Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 85

“Razend word ik, dat die lift nu ergens vastzit.” Gekheid is zijn woord van de dag. “Kijk toch wat je doet, met wat je in handen hebt, val je zo de trap af.” Op het randje van de trap balanceert hij met twee dozen boeken. “Persoonlijkheid en literatuur, daar draait het leven om.” Vreemd woordgebruik heeft hij. Die onwaarschijnlijke glans in zijn ogen prikkelt mijn binnenste. “De werkelijkheid is, doe niet zo idioot, wacht gewoon tot die lift komt.” Vertrekken zal hij, dat heeft hij me al een tijdje geleden duidelijk gemaakt. Technisch gezien zit alles oké tussen ons. Een gemoedstoestand die af en toe wankelt, maar wie heeft dat niet? Echt overtuigd dat alles op zijn pootjes zou komen was hij niet. Een tegenvaller, mijn eerste poging tot overhalen. Nogmaals geprobeerd; mijn vastberadenheid, zijn groeiende ergernis. Hulp van iemand of iets is dus noodzakelijk. “Daar heb je het al.” Het geluid zindert na in mijn oren als ik de trap afloop, waarvan hij de laatste vier treden gemist heeft. “Zeker en vast heb je pijn, wat had je dan verwacht?” Verward en kreunend ligt hij daar, zijn enkel begint te zwellen. De duikvlucht van zijn favoriete auteurs doet hem zichtbaar meer pijn. Is dat je enige gedachte, jij lieve idioot? “Oké…, leun maar op me, het komt wel goed met je boeken. Kan de dokter je enkel grondig nakijken.” Steun heeft hij nodig, mijn schouder tintelt als hij op me leunt. Onoverwinnelijk voel ik me als ik hem naar zijn wagen breng. Hoe onrustig zit hij in de passagiersstoel. “Droevig maar waar, troost je. Genezen zal je, enkele dagen bij mij zullen je goed doen. Rottig hé, je verhuis moeten uitstellen. Morgen ziet alles er anders uit.” Snelheid is nu vereist, stoel weg, liftdeur toe.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoewel ik het een leuk verhaal vind, mis ik de opdracht. Niet dat het mij uitmaakt. ik ga voor leuke verhalen. De duikvlucht van zijn favoriete auteurs doet hem meer pijn. Waaruit blijkt dat? Kan de dokter je enkel grondig nakijken. Deze regel vind ik er een beetje verloren tussen staan. Misschien: Het enige wat er hoeft te gebeuren is dat dokter naar je enkel kijkt. Rottig om je verhuizing te moeten uitstellen hè?' Ik zou het wel leuk vinden om die rottigheid te lezen.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie, Wat een prachtig en tegelijkertijd gemeen einde. Mooi die twist. Het kleurt je hoofdpersoon in. Je verhaal komt wat in horten en stoten, maar je ziet verderop in het verhaal dat je er steeds beter in wordt om op deze manier zinnen te formuleren. Leuk om die ontwikkeling te zien. Mooie zin, vind ik bijvoorbeeld ‘Hoe onrustig zit hij in de passagiersstoel’. Een dergelijke opbouw zal je niet snel uit jezelf kiezen, dus door deze te vinden door deze opdracht is volgens mij winst. De onrust spreekt gewoon uit de formulering van de zin zelf. Verder vind ik het gegeven dat de duikvlucht van zijn favoriete auteurs hem meer pijn doet, erg veelzeggend over het mannelijke personage. Ik ben het met Tja eens, dat het goed is om te omschrijven waaruit de hp dat kan afleiden. Knap dat je goed bij je eigen thema bent gebleven en een verhaal met een goede verschuiving hebt weten te creëren. @Tja, uit Marlie's beginwoorden, zeker in het begin, kan ik afleiden dat ze de opdracht zeker heeft uitgevoerd. Het is natuurlijk lastiger te zien dan andere schrijfopdrachten, omdat de opdracht niet uit een gegeven bestaat die in het verhaal terug moet komen, maar uit een manier van schrijven waardoor het verhaal tot stand is gekomen. Hartelijke groet, Janine van de Raadt

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ik vind het verhaal goed te volgen. De manier waarop het noodgedwongen geschreven is, zorgt voor een aparte leessensatie. Op de een of andere manier legt de schrijfwijze nadruk op de zinnen. Je word ook gedwongen goed te lezen. Ik vind het knap gedaan - en die gemiste traptreden vind ik een vondst ;) , zeker omdat je daarna schrijft dat hij de duikvlucht van de auteurs (toch niet symbolisch bedoeld hè?) erger vindt..

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties! @ schrijfcoach, jouw opdracht is inderdaad niet zo evident; een spontaan schrijven is er niet echt bij als je iedere keer moet stilstaan bij je beginwoorden. Ik moet wel zeggen,(na deze opgave) bij een verhaal waar ik momenteel mee bezig ben, beginnen de hersenkronkels vreemde richtingen uit te gaan :D Alles heeft zijn nut hier op SOL!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, het is een idiote situatie, een wonderlijke 'horten en stoten' relatie die voor mijn gevoel goed past bij de opgelegde zinsbouw. :) :thumbsup: