Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht #85 - de jeugd van tegenwoordig

Twee dames van middelbare leeftijd, besluiten het bushokje, waar ik geduldig sta te wachten, binnen te wandelen. Ik hoor hoe één van de dames zegt: “Tja, de jeugd van tegenwoordig...” Gevolgd door een diepe zucht. Haar metgezel zucht met haar mee. We wachten op de bus. In stilte. Eindelijk komt hij eraan. Beleefdheidshalve laat ik de dames voorgaan. Geen zitplaatsen meer. Ik houd mij stevig vast aan de leuning van een zetel. Een jonge dame lacht me vriendelijk toe. Met een hoofdknikje laat ze weten dat ze haar zitplaats aan mij wil afstaan. Dankbaar neem ik het aanbod aan. De dames kijken me nijdig aan terwijl ik voorzichtig voorbij schuif. Bij het afstappen wordt mij door een jong mens de hand gereikt. Ik geniet van mijn wandeling langs de Schelde. Er staat een ferme wind, maar het zonnetje is al lekker warm. Vanaf een bankje bewonder ik het uitzicht. Een strakblauwe hemel en een glinsterende rivier waarop de rijnaken naar hun bestemming varen. Een spoor van opschuimend water achterlatend. Ik zit juist te bedenken hoe snel de boten tegenwoordig zijn, wanneer een jongeman naast mij plaats neemt. Druk aan de praat op zijn mobile telefoon. Zijn blond, licht krullend haar waait op in de wind. Hij lijkt een beetje op een jongeman die meer dan 60 jaar geleden grote indruk op mij maakte. Na het gesprek knikt de jongeman mij toe en legt zijn hand op de kop van mijn labrador. “Zeker al een oud beestje?”, vraagt hij belangstellend. “Ze wordt twaalf dit jaar.” “Hm, dan kunt U nog een paar jaartjes plezier van haar hebben. Wij hadden vroeger thuis ook een labrador." Zijn handen strelen Chiara's vacht. Ze is haar winterpels aan het verliezen. Goudbruine haartjes worden door de wind op zijn broek geplakt. Ik wijs hem erop, maar lachend veegt hij de haren weg met een gebaar van zo erg is dat allemaal niet, zegt goedendag en vervolgt zijn weg. De jeugd van tegenwoordig...ik glimlach. TWEEDE POGING Terwijl ik op de bus wacht, wandelen twee dames op leeftijd het bushokje binnen. Binnen de kortste keren zijn ze in een druk gesprek. Gesprek dat onderbroken wordt door diepe zuchten en een klaagzang is over de jeugd van tegenwoordig. Tegenwoordig is het druk op de bus en hij trekt ruw op. Op een bankje wenkt een jonge vrouw dat ik haar plaats mag innemen. Innemen kan, maar dan moet ik wel voorbij de dames. Dames die geirriteerd kijken wanneer ik voorzichtig voorbij loop. “Loop naar de maan”, denk ik en ga lekker op de aangeboden plaats zitten. Zitten op een bankje aan de Schelde in het zonnetje is het volgende wat ik doe. Doe je oogjes maar toe, zeg ik tegen Chiara, mijn trouwe labrador die rustig aan mijn voeten ligt. Ligt het aan mij of is het iets anders, maar ik vind dat Chiara te rustig is. "Is het al een oud beestje", vraagt de jonge man die naast mij plaats neemt. Neemt de tijd me in de maling of hoe zit het? Het uiterlijk van de jonge man doet me denken aan een jonge man die mij zestig jaar geleden het hof maakte. Maakte zijn blonde krullen mij destijds verliefd worden? Worden verliefde mensen weer jong van hart als ze oud zijn? Zijn wij dan weer de jeugd van tegenwoordig?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
voorbijschuif. uitstappen (?) Nieuwe spreker, dan nieuwe zin. Chiara's De jeugd van tegenwoordig. Ik glimlach. (Mijn idee) Zijn ze in druk gesprek. Een gesprek ... langs hen loop. een oud beestje?' plaatsneemt. De eerste versie spreekt me meer aan. Maar het is jouw keus.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, dank je wel voor je bezoekje en je commentaar. Ik vind persoonlijk ook de eerste versie beter, maar de tweede is (denk ik) meer conform de opdracht. Ieder laatste woord is het beginwoord van de nieuwe zin. Het is best moeilijk om daar iets moois van te maken. Maar het was wel een uitdaging. :o

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Ik heb beide verhalen gelezen. Het eerste verhaal vind ik mooi - ik zie het verhaal voor me. Het tweede verhaal is (ook ;) ) niet conform de opdracht. Het is de bedoeling om een gesprek van derden te volgen en de eindwoorden van hun uitgesproken zinnen te gebruiken als beginwoorden van jouw zinnen. Dus niet dat het eindwoord van jouw zin het beginwoord van je volgende zin wordt. Maar het is een lastige opdracht en ik lees niet veel invullingen ervan en de weinige verhalen die hier wél staan worden nauwelijks gelezen - of in elk geval amper voorzien van commentaar. Wat ik dan toch wel een gemiste kans vind, want ik heb het toch als een leerzame oefening ervaren. Dus, op naar opdracht 86 ;) . En nogmaals, ik vind je eerste verhaal mooi.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, Blijkbaar zorgde de opdracht een beetje voor verwarring bij jou. Willemina heeft je hierboven in haar reactie al uitgelegd dat je inderdaad beide keren niet de opdracht hebt uitgevoerd. Je tweede poging is een bijzondere creatie geworden, een woordenspel. Wel een leuke variant van de opdracht! Toch vind ook ik de eerste versie het mooist. Het beginnen en eindigen met ‘de jeugd van tegenwoordig’ met twee compleet verschillende ladingen, vind ik ontzettend mooi. Het geeft een mooie verschuiving weer in het verhaal. Misschien kun je nog proberen wat meer originele beschrijvingen te vinden in plaats van clichés op sommige plekken, zoals ‘strakblauwe hemel’ en ‘glinsterende rivier’. De goudbruine haartjes die op de broek van de jongeman plakken, is een detail dat voor mij het verhaal tot leven doet komen. Mooi thema, de jeugd van tegenwoordig, en dan juist hen op een positieve wijze afzetten tegenover een oudere generatie die in jouw verhaal duidelijk minachting heeft voor de jeugd van tegenwoordig. Hartelijke groet, Janine

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski Ik vind ook het eerste verhaal het mooist, vooral het stukje over de wandeling langs de Schelde. Het tweede verhaal doet gekunsteld aan, terwijl het eerste soepel loopt. Het eerste is mild van toon en een verademing vind ik je kijk op de jeugd van tegenwoordig.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga akkoord met Nel, je eerste verhaal verloopt vlotjes, op een rustig tempo, genietend van je wandeling langs de Schelde, mijmerend over de jeugd van vroeger en nu, beeldende opnames. (Ik zou wel schrijven 'mobieltje'. Mobile is dan weer de Engelse benaming die het woord 'telefoon' niet nodig heeft.) Je tweede verhaal komt wat gemaakt over. Graag gelezen!