Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht 84 De Put.

Ken jij de put fase in je leven? Iedereen krijgt er op de een of andere manier mee te maken. Het is de fase dat je niet meer voor of achteruit kunt. Je bent gevangen, zit klem, ziet geen uitweg meer. Je wordt gedwongen om stil te staan bij wat er werkelijk van binnen bij je speelt. De muren dwingen je hiertoe. Mijn put was diep en donker en heel breed. Het had een rommelig metselwerk van rode bakstenen. De bodem was van leem. Het had de geur van oude verhalen, hoeveel mensen hadden hier hun hart opnieuw ontmoet? IK heb er twee jaren in vertoeft in een staat van vertwijfeling en wanhoop. Ik heb geschreeuwd, gesmeekt en gevloekt. Mijn razernij ketste tegen de muren. En heel langzaam bracht de put me na verloop van tijd juist rust en bescherming, werden de muren vrienden en kwam ik op een punt van overgave. De tranen kwamen, het pantser om mijn hart brak. Er ontstond een vloed aan water en langzaam steeg het waterniveau tot aan de rand van de put. IK klom over de rand en keek om me heen. In de verte zag ik een opkomende zon, de bomen stonden in een prachtig groen, ik hoorde vogels fluiten. En voor me, een pad naar een nieuwe toekomst. IK keek nog een keer naar de put, het water was verdwenen. Ze had het opgenomen, samen met mijn verhalen., en ze zal ze zorgvuldig bewaren. Ik zet mijn eerste nieuwe stap.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Viking, Vanwaar schrijf je ik vaak als IK? Het is een soort van ik-filosofische tekst. Ergens is het wel mooi. En ik haat het om kritisch te zijn (ben zelf ook geen wonder in taal), maar lees het verhaal nog eens goed na. Schrap een aantal woorden. Voeg hier en daar een witregel toe. Dan wordt het een leesbare tekst. Wellicht kom ik later nog eens lezen. Groet, Annemieke

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Annemieke. Ik vind het ook moeilijk om mee te gaan in je quasi-filosofie. Een putfase (één woord trouwens), daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Maar omhoogdrijven en uit de put ontsnappen door je eigen tranen? En dan direct op weg naar 'een nieuwe toekomst'? Het is mij wat al te snel en simpel.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor jullie reacties. Ik snap het wel. Dat van die tranen is eigenlijk symbolisch bedoeld. het is mijn eerste stukje, en ben sinds gisteren lid, dus ik begin net aan de weg van schrijven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het wringt omdat je al gelijk in het begin aangeeft dat 'in de put' overdrachtelijk is bedoeld. Daarna ga je hem toch letterlijk beschrijven: 'Het had een rommelig metselwerk van rode bakstenen. De bodem was van leem.' Misschien had je kunnen aangeven welke elementen uit het leven van de HP dat metselwerk of de bodem vormden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Viking, ik vind je eerste stappen hier op deze plek, best goed. OK. Het commentaar van hierboven, ik sluit me er bij aan, maar ik vind je gedachtestroom mooi: "het in de put beland zijn en omhoog komen door de tranenvloed". Goed gevonden, hoor! Ga maar lekker zo verder. :o

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! :) Ik vind het een mooi en positief verhaal voor alle mensen die in de put zitten: er is hoop, er is uit te komen maar dan moet men openbreken en helpende handen aangrijpen. Ik zou de tips meenemen en het verder uitwerken. Wit regels geven rust in een tekst, brengt de lezer lucht net zoals leestekens. Ik zie ze als sturend: een instrument van de schrijver om te bepalen hoe een tekst qua ritme moet worden gelezen. Succes! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een diepgaand putverhaal! De put als gevangenis brengt uiteindelijk ook de (tijdelijke) rust die je in je leven nodig hebt om er weer helemaal voor te gaan. Het had een rommelig ... Ze had het opgenomen... put is mannelijk. mooi begin en succes in je schrijven!