Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#82 - Oom Fred

Oom Fred was een graag gezien lid van onze familie. Onderhoudend, genuanceerd; we hingen aan zijn lippen. De laatste jaren werd hij steeds stiller. De familie maakte zich zorgen en wees mij als vrijwilliger aan om het waarom te achterhalen. Op een avond begaf ik mij in het hoofd van oom Fred. Ik liep door een gedachtegang toen ik een idee tegenkwam. “U komt me bekend voor,” zei ik, “ken ik u?” “Dat zou heel goed kunnen,” zei het idee, “ik was een van de vooraanstaande ideeën van Fred. Hij gaf me graag woorden.” “Ik heb u lang niet meer gehoord,” zei ik. “Tja,” zei het idee bedroefd, “Fred kan me niet meer zo makkelijk vinden.” “Dat is spijtig,” zei ik. “Ik ben hier om erachter te komen waarom oom Fred zo stil is geworden. Kunt u me daar wat over vertellen?” “Kom mee,” zei het idee. Hij opende een deur naar een grote zaal. Ik schrok. De vloer van de zaal was bedekt met een laag groen snot, overal lagen omgevallen tafeltjes. En overal liepen afzichtelijke vadsige donkere gedachten, boerend en schreeuwend; mijn oren deden pijn. Ik herkende hoon, afgunst, neerbuigendheid. “Die gedachten kunnen niet van oom Fred zijn,” zei ik. “Ik vrees van wel,” zei het idee, “hij heeft nog de beschaving om ze geen woorden te geven, maar ze zijn van hem. Zie je de gedachten in de hoek daar?” – hij wees naar twee bleke bibberende gedachtetjes -, “dat zijn de laatste verheven gedachten van Fred. Vroeger waren ze met velen, blonken ze, en was de zaal van hen; nu heeft het schuim alles overgenomen.” Mijn tijd zat erop, ik nam afscheid van het idee en verliet oom Freds hoofd. Ik bracht verslag uit. Het werd stil, de hele familie zat verzonken in hun eigen gedachten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, En alweer een origineel verhaal. Mooie beelden en details ook. Goed gedaan. terzijde: de openingszin is een kale mededeling, probeer dat te voorkomen. Je kunt die opening samentrekken met de 2e zin waardoor het verhaal gelijk begint.
Oom Fred was een graag gezien lid van onze familie. Onderhoudend, genuanceerd; we hingen aan zijn lippen.
zoiets: Onze oom Fred was onderhoudend en genuanceerd, we hingen aan zijn lippen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel creatief gevonden. Ben het met bovenstaande eens. Ik had het mooier gevonden als je begon met 'op een avond' en dan gaandeweg de informatie die nu boven vermeld staat weggaf. Dat is dan ook het enige, vind vooral de hal erg beeldend geschreven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het mooi zoals het er staat. Eerst dacht ik dat ik iets zou zeggen over het vermijden van benoemen van regiewoorden zoals onderhoudend, genuanceerd... maar bij het doorlezen past het juist bij dit verhaal. Zo zie je maar dat je regels de ene keer wel en de andere keer juist niet moet volgen. Het verhaal is zeer origineel en onderhoudend.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de tweede alinea, het hoofdverhaal erg mooi en origineel. De openings- en slotalinea doen daar - in mijn optiek - een beetje afbreuk aan. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allen, Als ik nog verder wat met dit verhaal ga doen, dan is mijn eerste vraag duidelijk: wat doe ik met de inleiding en het slot?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, dit geeft mij nu weer moed. Ik ben gek op dit soort originaliteit. Bovendien is het goed en beeldend geschreven! :thumbsup: :)