Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#82 De waslijn

Ik geloof dat ik tijdelijk aan het voelen ben. En ik zou zo graag weten wat hij daarvan vindt. Ik zie flarden en maak er steeds iets anders van. Zoals ik ooit mist over een waslijn zag hangen en dacht: wat moet ik daarmee? Mij kwam toen zo'n zelfgeknutseld gordijn voor dat je aan twee kanten naar het midden kan rimpelen waarna het aan zijn lijn hangt als een 'T' met omgekrulde mondhoeken. Zo'n lachend gordijn waarmee je je leven verdubbelt, waarvan je denkt, hoe mooi, nu heb ik twee ruimtes; ik wist even wat ik er mee moest. Tot ik mij half wist in plaats van dubbel, en de 'T' maar strak bleef kijken. Als in een dichte mist. Nu ik weer aan het voelen ben, zal hij mij misschien vinden. Ik wil zo graag weten hoe hij mij vindt. Eindelijk komt hij thuis, maar heeft honger. Ik wacht. Daarna heeft hij dorst. Ik wacht. En daarna wacht ik op nog veel meer. Maar dan lees ik het voor, wat ik schreef over hoe ik aan het voelen ben, over de mist aan de waslijn en de mondhoeken die net zoals die van mij nu vast opnieuw omhoog zullen gaan krullen. Wanneer het dan stil is, kijkt hij mij recht aan. Terwijl in mijn gedachte de mist aan beide kanten optrekt en de 'T' zal gaan lachen, zegt hij: 'De vader van mijn chauffeur is overleden. Hij heeft er vrede mee.' 'Hoe doe je dat,' vraag ik, 'ergens vrede mee hebben als je dood bent?' 'Je hoort flarden en maakt er steeds iets anders van.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ik proef een mate van eenzaamheid in deze tekst, een niet nader komen van de man die komt en eet en drinkt en niet luistert en de flardenvrouw die mist ziet hangen, hoewel zij zo graag wil. Je illustreert het ook met het T-gordijn - wat heb je me hier mee beziggehouden, ik bleef het me maar visualiseren - dubbel/verdubbeld maar toch alleen. En dat wordt weer half zijn. Ik ben een groot voorstandster van 'tijdelijk voelen'. Wel zo rustig. Resteert mij nog de vraag hoe mist er over een waslijn bijhangt. ;) Intrigerend zoals zovele van je teksten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zoals ik ooit mist over een waslijn zag hangen en dacht: wat moet ik daarmee?" is een heerlijke Elyse-zin, die ongetwijfeld nog een heel leven in mijn achterhoofd gaat leiden. Verder heeft het iets herkenbaars -je hoort flarden en maakt er steeds iets anders van- en tegelijkertijd iets ongrijpbaars, dat intrigeert. Alleen dat gordijn ... ik kan het me maar niet voorstellen, verdorie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, dank voor je reactie en perfecte inbeeldingsvermogen. Tijdelijk (niet) voelen is inderdaad een aanrader, vooral als er veel op je afkomt. We zouden ook over een 'nothing box' moeten kunnen beschikken. Hoe mist er over een waslijn bijhangt? Erg wonderlijk! En ook behoorlijk dubbel. Er omheen (outside the box) lijkt alles extra helder. :{} @Odile, het zullen de naweeën van Turing zijn ;) Je leest het precies zoals ik het bedoelde, het missen van een klankbord. Hij heeft geen idee van haar echte ik die ze met hem zou willen delen. Meer dan zich op het mistgordijn richten wil ze het zo graag openen zodat haar helft ook zijn helft wordt en andersom. Dank je wel voor je reactie! @schrijvenmaar, ja toch, wat moet je daarmee? Niet doen, niet knutselen, laten hangen die mist en hard weglopen! Het mistgordijn is een metafoor voor de verkeerde relatie waar ze vol inliep omdat ze nog geen mist had gekend en aanvankelijk overal iets positiefs in zag. Bedankt voor je fijne reactie. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo alleen en een T-(shirt) gordijn, ze wordt niet gezien, alsof ze lijkt op een zwevend druppeltje water, in de mist, mist ze hem. Bijzonder geschreven!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een 'dubbel' gevoel, enerzijds van enig gebrek aan mede-gevoel van haar partner, anderzijds die flarden waar misschien toch nog wat hoop in ligt? Ik vind je moeilijk, maar mooi!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, misschien komt het door mijn eerste 'kamer' buitenshuis. Ik deelde een flatje in Italië met twee Duitse meisjes. Zij deelden de enige slaapkamer en ik koos voor de keuken die ik met een zelfgeknutseld gordijn in twee ruimtes verdeelde: een gezellige lap stof over een waslijn, die ik overdag naar het midden van de lijn oprimpelde. Twee ingangen naar het aanrecht! :) :thumbsup: Wist hp veel dat mist heel anders reageert dan gezellige stof... @Madd en Marlie, dank voor jullie reactie. Missen in de mist is zo onzichtbaar en flarden worden vaak onderschat.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik hou van de manier waarop je schrijft.....het laat me achter met beelden, vragen, en honger naar meer. :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel han, dat mijn beelden ergens kunnen aarden geeft mij veel voldoening. En vragen houden ons scherp, we moeten ze blijven stellen. Anders lopen we dood. Nieuwsgierigheid is een groot goed voor de hongerige geest. Het is volgens mij honger naar verwondering.