#82 Steriel

Steriel noem ik het, haar bestaan. Alles staat op streep in de enorme villa, iedereen doet het goed op school,- universiteit, hockeyclub en vriend-, geld zat, Jan werkt zich te pletter en vooral alles gaat daar altijd ge-wel-dig. Geen vlek te vinden op hun kleding. Een happy family met een grote Volvo. Ik ben niet jaloers, ik gun het mijn vriendin maar ze is zo anders geworden de laatste jaren. Ach, misschien ik ook wel. Meer het tegenovergestelde, mijn kinderen willen af en toe niet deugen, ik moet veel praten op scholen, het stinkt in hun kamers. Mijn huis is meestal een chaos, ik vergeet afspraken maar ben wel altijd op tijd. Hoe dan ook, zij blijft mijn beste vriendin, want praten kan ik alleen met haar. Het verschil tussen ons is dat mijn ouderlijk huis altijd bacterievrij was, ik had een 'Unicura” moeder. Daarentegen woonde zij in een huishouden van Jan Steen, zo zei mijn moeder dat altijd. Misschien een reactie op ons vroegere bestaan, wie weet. Ze heeft wallen onder haar ogen, ziet bleek als ik haar gedag zeg. De tuin staat er prachtig bij. Alles glimt. Ik zie een vlek op mijn trui, net als ik veeg zet zij de koffie neer. 'Koekje,' zegt ze en dan breekt ze in snikken uit. Ze schokt. Ik schrik mij te pletter. 'Ik heb een boek gelezen en alles moet anders hier,' zegt ze. 'Waarom,' zeg ik verbaasd,' je hebt het helemaal voor elkaar hier. Kijk om je heen!' Ik maak een weids gebaar. 'Allemaal buitenkant, dat zie je toch wel! Huiswerkbegeleiders, huishoudelijke hulpen, au pairs, psychologen, coachen, architecten en ga zo maar door. Ze lopen de deur hier plat. Ik wil mijzelf weer kennen. Ik ga naar India.' Op de tafel ligt een boek van Brené Brown, “De moed van imperfectie”.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug Mooi realistisch neergezet. Ik zie die twee vrouwen voor me. Gelachen om de "Unicura-moeder" De omslag die jij beschrijft zal niet vaak voorkomen in de praktijk, maar is in dit verhaal wel te verklaren door haar achtergrond. Met plezier gelezen.
18 februari 2016 - 10:28

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, [alles staat op streep in de villa], wat een leuke uitdrukking. Ik stel me zo voor dat alles strak op de naden in het laminaat is geparkeerd. (Bij een vriend die zo'n interieur heeft als jij beschrijft, trek ik altijd stiekem aan zijn schilderijen zodat ze scheef gaan hangen.) Traditiegetrouw is de favozin van deze week: [ik vergeet afspraken maar ben wel altijd op tijd]. Dit wil ik ook kunnen! Een vraag: 'een reactie op ons ouderlijk bestaan', bedoel je hier niet eerder ouderlijk huis of zo? Je hebt een aangenaam en zoals @Nel zegt realistisch verhaal geschreven. En weer ontbreekt de diepgang niet door te eindigen met 'de moed van imperfectie'.
18 februari 2016 - 13:55

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, ontroerend verhaal! Ik hoop voor de HP dat het haar zal lukken om de drang tot perfectie en prestatie te temmen. Ik zou kiezen voor de gulden middenweg...... :o
18 februari 2016 - 20:15

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, herkenbaar dus de Unicura moeder. Grappig. Dank je voor je reactie. @Mili, "alles staat op streep" is een uitdrukking van mijn moeder. dan lagen de bladen keurig op elkaar bijvoorbeeld. Ouderlijk bestaan klinkt niet denderend, ik ga het alsnog veranderen. Dank je voor je reactie, leuk dat je aan schilderijen trekt, ik zie het voor mij! Dank voor je reactie. @Dana, heerlijk die chaos. Dank je! @Blavatski, dat is een mooi advies, om ter harte te nemen. Dank je! @Nyceway, je hebt mijn boodschap begrepen, en ja, vind ik ook, dat het een goed boek is.. Dank je!
22 februari 2016 - 17:10

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een buitenkant al niet met buitenstaanders kan doen. En met jezelf, als je niet weet aan de binnenkant te blijven. Hier en daar een afspraak vergeten is van levensbelang. ;) (Ik ben daar eigenlijk best goed in, geloof ik, en zelfs dat dan toch nog op tijd komen kan echt Mili, als je maar vooral niet op de details let. Een zonnebril en een lippenstiftje doen wonderen. En gewoon ophouden die bril, zeggen dat je een oogontsteking hebt. 8)) Mooi en treffend geschreven Madd!
23 februari 2016 - 22:24