Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#81 Net een jongetje

"Het kon echt niet meer wachten, het moest nu gebeuren," het klonk vastberaden toen ze me die ochtend belde. Ze vroeg of ik die dag nog tijd had om bij haar langs te komen. "Natuurlijk," zei ik, maar wat ze me vroeg te doen voelde alles behalve natuurlijk. Het vuile gif, dat gek genoeg voor genezing moest zorgen, was inmiddels volop bezig met zijn verwoestende werk en dat werd zichtbaar. Ze vond overal haar. Als ze de deur opendoet ben ik verbaasd over hoe goed ze er uitziet, ze leest mijn gedachten en zegt "Ik heb vandaag een blosjesdag, dat is van de medicijnen." Ze gaat op de klapstoel in de keuken zitten, berustend lijkt het. Op het aanrecht voor haar ligt een bos donker haar, de pruik ligt al klaar. Ik wil vragen of ze het zeker weet , maar dat zou een domme vraag zijn en dus zeg ik maar niks. Ik klap mijn koffertje open en met trillende handen doe ik haar de kapmantel om. Niet zo kleinzielig doen, zeg ik tegen mezelf, dit is veel erger voor haar. De tondeuse voelt vreemd aan in mijn handen, ik zet hem zonder verder nog na te denken op haar hoofd. De lange donkere haren vallen op de grond, ze komen akelig gemakkelijk los uit de huid lijkt het wel. Wat overblijft is een stoppelige hoofdhuid, ik vraag haar of ze een spiegel wil. We weten geen van tweeën raad met de situatie, hier zijn geen woorden te vinden. Op dat moment gaat de deur open en een klein vrolijk meisje komt binnen gehuppeld. Ze breekt de spanning zoals alleen een kind dat kan als ze zegt "Haha mama, dat is echt grappig, je lijkt wel een jongetje."

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Aberdien, welkom, ik heb je hier nog niet eerder gelezen. Een tip om meer respons te krijgen is wellicht dat je eerder post; de wekelijkse schrijfopdrachten lopen van woensdag tot woensdag. Je schreef een op zich vertederend verhaaltje. Ik zou meer komma's plaatsen en letten op nu als bijwoord. [dat werd nu zichtbaar. Ze vond nu overal ...] Veel is vaak een overbodig bijvoeglijk naamwoord. [Loslaten uit de huid] vind ik typisch, je laat los uit liefde bijvoorbeeld. Veel succes en tot een volgende keer.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mili, inderdaad, ik ben nieuw hier, ik heb in januari al wel een aantal verhalen geplaatst. Bedankt voor het lezen en je tips, ik ga wat aanpassingen doen. Ik zie wat je bedoeld met 'nu'. Misschien is ' de haren kwamen akelig makkelijk los uit de huid' beter. Tot een volgende keer

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Aberdien. Ik heb je verhaal graag gelezen. Het moet ook wel slikken zijn, denk ik als men zo iemand kaal scheert en natuurlijk voor de persoon zelf. En dan komt dat kind binnengehuppelt met haar grappige opmerking. Alsof een straal zonlicht door de donkere wolken heen breekt.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Siv, Dank je wel voor het lezen en je reactie. Fijn om te horen dat je het graag gelezen hebt, het was inderdaad een heftige ervaring !

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je weet op een ontspannen manier iets vreselijks neer te zetten. Mooie slotzin. De interpunctie is niet overal correct. Ik zou eerst de komma plaatsen en dan het aanhalingsteken. De ene keer gebruik je een dubbele, de andere keer een enkele. ze leest mijn gedachten en zegt: 'Ik .... kapmantel om. Niet zo (Hij zegt het niet echt, dus geen aanh.tekens.) als ze zegt: 'Haha mama spatie na grappig weg.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja Bedankt voor het lezen en je reactie. Ja, interpuctie is wel een dingetje :) Ik ga het proberen aan te passen, dank voor de tips.

Rol

  • Anoniem
Hallo Aberdien, Een verdrietig verhaaltje met een mooie zachte wending aan het einde. Opmerkingen van kinderen zijn soms zo heerlijk. Mooi dat je er in je verhaal gebruik van hebt gemaakt. Een foto van een herinnering, maar dan in de vorm van een verhaaltje. Als je een tijdsprong maakt in je tekst, kun je dat aangeven met een witregel. Na 'Ze vond overal haar' zou bijvoorbeeld een witregel mogen komen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Aberdien, welkom terug! De hevigheid waarmee de ziekte toeslaat is angstwekkend. Iedereen moet ermee leren leven, vooral de patiënt. Gelukkig kan haar dochtertje er nog mee om, (jongere) kinderen denken niet te veel na, en vellen ook geen oordeel. Ze houdt de wereld voor haar moeder mooi. Kan je de begin 'En' van de laatste zin weglaten? Nu lijkt het alsof de zin er aanhangt, alsof je wil zeggen...Oh ja, ook dat nog. Terwijl de laatste zin toch belangrijk is. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Corry, Dank je wel voor je mooie reactie. Inderdaad beter met die witregel, ik heb nog maar een paar keer wat geplaatst en nu al veel geleerd. Fijn die feedback want er zijn zo veel dingen die ik zelf niet zie.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie, Dank je, ik begin me al een beetje thuis te voelen :) Je hebt helemaal gelijk met de 'En' in de laatste zin, ik zie het nu ook. Dank voor je feedback !

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Aberdien Je verhaal ontroert. Het verdiend een luchtig eind. Mooi gedaan. Het pruikgedeelte deed me even teruggaan in de tijd. Temeer door die hartverwarmende opmerking. Graag gelezen

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Aberdien, wat een mooi verhaal. Mooi beschreven hoe het gif toch zijn genezende taak vervult. Moet een heel nare ervaring zijn voor zowel de patiënt als voor de kapster. ;)