Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#81 Theodorus

Theodorus probeerde zijn verkleumde handen aan zijn werkkaars te warmen, tevergeefs. Snel stak hij ze in de wijde mouwen van zijn ruwe pij. Hopelijk zouden ze hem niet betichten van luiheid, maar hoe konden ze ook verwachten dat hij kon werken met bevroren klauwen. Hij zuchtte. Twee dagen geleden leek zijn toekomst nog in steen gebeiteld. Hij hield van zijn werk. Hij kon zo opgaan in het versieren van de letters en manuscripten, dat hij elke keer schrok wanneer de klok opriep voor de volgende mis. Wanneer hij dacht dat zijn vingers hem weer wilden gehoorzamen, pakte hij het dunne penseel opnieuw op en doopte het in de roodbruine inkt. Bijna de kleur van haar haren. Zijn hand bleef boven het perkament zweven. Hij kon de dochter van de marskramer maar niet uit zijn hoofd zetten. Ze waren hier gisteren om het klooster de dure pigmenten te verkopen. Ze had zo vriendelijk naar hem geglimlacht dat hij helemaal warm was geworden van binnen. En vannacht had hij liggen woelen en denken hoe het zou zijn om samen met die twee te gaan reizen, haar man te worden en weer gewoon Theo te worden en dit terwijl hij wordt geacht volgende week zijn geloften af te leggen. De kerkklok luidde. De jonge novice legde zijn penseel neer en trok de kap over zijn hoofd. Langzaam bewogen de broeders zich naar de uitgang van het donkere scriptorium. Hij sloot de rij. Wanneer ze langs de hoofdingang van de klooster liepen, zag hij dat die op een keer stond. Het kon niet meer wachten, het moest nu gebeuren.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle mensen Ik ben weer terug van weggeweest. Ik had het de laatste tijd erg druk met andere dingen en had heel weinig inspiratie. Ik hoop dat ik weer vaker wat kan posten hier.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap stukje! Zijn hart ligt toch buiten de muren. Erg dat hij zo naar buiten moet sluipen ('keer' moet zeker 'kier' zijn?) 'Hij kon zich helemaal verliezen in het versieren van de letters en de manuscripten, dat elke keer dat de kerkklok opriep voor de volgende mis hij schrok.' Hier miszie ik iets aan, leest niet zo vlot. Hij kon zich zodanig verliezen... dat hij opschrok telkens de kerkklok opriep voor de volgende mis. of Hij kon zich helemaal verliezen... en schrok elke keer opnieuw wanneer de kerkklok opriep etc... of mss nog iets anders Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Nyceway Dank je voor je compliment, dan weet ik dat ik met dit stuk tekst de aandacht vast kan houden :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
# Marlie Dank je voor je reactie. Die zin deed inderdaad de tekst haperen, ik heb het aangepast.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat je weer terug bent Siv! Je beschrijft het gevoel treffend, ik liet mij meeslepen in je verhaal. Ik wens die Theo veel werelds geluk toe.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel #Maddburg. Ik ben blij te horen dat je van mijn verhaal genoten hebt en ik hoop voor Theo ook het beste.

Rol

  • Anoniem
Hallo Siv, Je weet me met wat simpele feiten mee te nemen naar de middeleeuwen. Je hebt de voorgeschreven zin mooi gebruikt om een open einde te creëren. --Wanneer hij dacht dat zijn vingers hem weer wilden gehoorzamen, pakte hij de dunne penseel weer op en doopte het in de roodbruine inkt.-- In bovenstaande zin twee keer 'weer' en penseel is onzijdig, dus 'het dunne penseel'. --marskramer, maar-- Komma kan weg. --en dit terwijl hij wordt geacht-- Je hebt alles in VT geschreven, is mooier om het dan hier ook te doen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Corrie voor je positieve feedback. Ik hoop dat de middeleeuwen je beviel. De taalfouten heb ik aangepast.