Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79B - Een naamloze toekomst

“Uw echtgenote is ervan overtuigd dat u bij een andere vrouw was, meneer Eastwood.” Ondanks hun ondoorgrondelijke blikken, behandelden ze hem met voorkomendheid. Was hij maar bij een andere vrouw geweest, met oudjaar 1971. De oudste agent schraapte zijn keel. “Heeft u ons iets belangrijks te melden, meneer Eastwood? En mag ik vragen, wat hebben deze te betekenen?” Hij hield een plastic tas omhoog waar een gescheurde bontjas en een paar laarzen doorheen schemerden. “Herkenbaar, maar ik draag geen gescheurde kleding. Ik verdien genoeg.” God, wat verlangde hij naar een sigaret. Ziekenhuislucht benam hem de adem. “Ahem,” de jongste agent kuchte, “de verpleegsters waren overijverig om u te ontdoen van jas en laarzen, meneer Eastwood. Het is er een beetje…hard aan toe gegaan.” De agent lachte schaapachtig. Hij kneep zijn ogen dicht terwijl zijn mondhoek omhoog ging. Wat had hij die vrouwelijke aandacht gemist. “Meneer Eastwood?” Het klonk nu dringend en verwijtend. Alsof hun tijd te kostbaar was om met een bekend acteur om te gaan. “Juist… Ik kwam van een borrel en wou nog eens oudjaar met Maggie vieren. Er moest ergens een storing zijn, de verkeerslichten versprongen continu. Ergerlijk lang. Toen ik op mijn horloge keek, was het net twaalf uur. En tegelijk die stormvlaag waardoor mijn wagen tegen de lichten werd gesmakt.” De hoofdpijn die erop gevolgd was, had hem de keel toegeknepen. “Heb je een shaggie voor me?” De agenten wezen afwachtend zijn vraag weg. Geen sigaret dus. Hij werd kregelig. “Weet je hoe het voelt om 43 jaar verder te zijn in ditzelfde lichaam?” De agenten knipperden met hun ogen om de doffe ellende in zijn stem. “Vijf vrouwen hielpen me overeind, ze dachten dat ik een dronken exhibitionist was.” Zijn kin wees verduidelijkend naar de zak. “Ze negeerden me verder. En toch sjokte ik met hen mee.” Hij snoof door zijn neus. “Samen op stap. Ze praatten niet tegen me of tegen elkaar. Alle aandacht ging naar een zwart ding op hun hand. Ik hoorde er stemmen uitkomen, telefoonsgewijs. Ik keek naar de vrouw naast mij en zag tot mijn ontzetting mezelf op een scherm. Een foto leek me onmogelijk op die korte tijd. En dan begonnen de knallen in de lucht. Die meiden begonnen te gillen en elkaar vast te pakken. Gelukkig Nieuwjaar. Voor mij was middernacht al lang voorbij. ‘En wat wordt 2016 voor jou, vreemdeling?’ Ze keken me aan met van die onverschillige heb-geen-zin-maar-moet-het-wel-vragen-ogen. Ik wankelde om het jaartal, en nog meer omdat ik een volslagen onbekende was geworden... in de volgende eeuw.” De agenten fronsten naar elkaar. “Ik trok zo een toestel uit de handen van één van hen en rende weg van die onwezenlijke wereld. Ik moest wegspringen voor een aangierende auto en knalde met mijn hoofd ergens tegenaan. En hier ben ik wakker geworden.” De agenten namen behoedzaam het glanzende, platte voorwerp over dat hij hen aanreikte als was het een levensbedreigend wezen. Ze bleven als verdoofd staan. “Ik was een vreemdeling zonder naam.” Het beeld van vrouwen die hem jaren later geen blik zouden gunnen, bleef op zijn netvlies hangen. “High Plains Drifter, herhaalde hij, de woorden naproevend. Hij grijnsde. “De moeite van een filmtitel waard.”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, mag ik zo erg zijn je te zeggen dat ik er niets van begrijp. Misschien is het wel inherent aan de opdracht van @Annemieke. ;) Wilde je even laten weten dat ik je heb gelezen, wel drie keer. :) Veel schrijfplezier dit jaar.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie Het verhaal is verwarrend, voornamelijk door dat heen-en-weergespring in heden en verleden. Daardoor begin ik als lezer te puzzelen, een cryptogram op te lossen. Dat brengt me in rationele modus; ergo, gooit me uit het verhaal. - , met oudjaar 1971. >> voelt voor mij als geplaatst om de lezer te informeren. Taaljuicher: [...] van die onverschillige heb-geen-zin-maar-moet-het-wel-vragen ogen. (NB: ook streepje tussen vragen en ogen). Taalzeurtjes: - Snuiven doe je altijd door je neus, dus "Hij snoof" is afdoende. - [...] op die korte tijd. >> verraadt dat je Vlaamse bent :) (in zo'n korte tijd, zeggen die Ollanders) - Plaats een komma tussen werkwoorden van twee losse zinsdelen (zoals tussen gunnen en bleef).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ik ben afgehaakt bij "een zwart ding op hun hand" en "telefoonsgewijs". En wat mag ik me voorstellen bij "wankelen om het jaartal?" De strekking van je verhaal is me niet helemaal duidelijk. Het voelt inderdaad alsof je bezig bent een puzzel op te lossen, zoals Leonardo hiervoor al schreef. Die verspringende verkeerslichten en storm vind ik een leuk gegeven. Dit is dus het punt waarop hp door de tijd geslingerd wordt. Misschien kun je het een en ander qua tijd iets meer ordenen zodat het verhaal voor de lezer begrijpelijker wordt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Met oudjaar 1971 stond er oorspronkelijk niet bij, wat denk ik de reden was dat @mili niet kon volgen. Heb het dan maar op die manier vermeld, waardoor duidelijk werd dat het om de echte Eastwood gaat, die van 1971 naar 2016 wordt geslingerd en terug! Ik persoonlijk vind het ook 'geplaatst', en moet dus wat meer reacties afwachten alvorens correcties door te voeren... (Had per ongeluk het verhaal 2 x geplaatst, een eerste versie is wat lager in de lijst te vinden) Dank je wel voor de (aangepaste!) Juicher. En jammer genoeg zijn hier niet veel Vlamingen op SOL - deze zouden waarschijnlijk geen erg hebben in mijn vlaamse woorden, moet erbij zeggen dat sommige Ollanders fouten maken die in mijn (onze) ogen niet kunnen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Tja, dat platte, zwarte ding kan hij natuurlijk niet benoemen, aangezien hij niet weet wat het is, (komende van 1971) en telefoonsgewijs komt idd vreemd over, hij beschouwt het als een vreemd soort telefoon. Het wankelen om het absurde en onwerkelijke idee dat hij in een volgende eeuw is beland, het pure ongeloof. Dank je voor het lezen! Gelukkig en volgeschreven jaar toegewenst!

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En jammer genoeg zijn hier niet veel Vlamingen op SOL - deze zouden waarschijnlijk geen erg hebben in mijn vlaamse woorden, moet erbij zeggen dat sommige Ollanders fouten maken die in mijn (onze) ogen niet kunnen.
Natuurlijk. Die Ollanders hebben de wijsheid niet in pacht, al denken die schurken het vaak wel te hebben. Niks van aantrekken!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, we hebben Vlaamse schrijvers van formaat (gehad). Zoek @ W Rynlandt maar eens op. En @Blavatski schrijft vanuit Antwerpen. Persoonlijk vind ik het Vlaams een verrijking.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Tja, dat platte, zwarte ding kan hij natuurlijk niet benoemen, aangezien hij niet weet wat het is, (komende van 1971) en telefoonsgewijs komt idd vreemd over, hij beschouwt het als een vreemd soort telefoon. Het wankelen om het absurde en onwerkelijke idee dat hij in een volgende eeuw is beland, het pure ongeloof. Dank je voor het lezen! Gelukkig en volgeschreven jaar toegewenst!
Marlie, Wij, wij Hollanders (zegt deze Friezin ;) ), wij zeggen "plat zwart ding IN de hand". Ik vind het Vlaams heerlijk klinken. Heb een 'internetvriendin' in Vlaanderen wonen. Dikke pret: ik Fries, zij Vlaams. Dank voor je goede wensen en ik wens jou hetzelfde en veel plezier!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... dat het om de echte Eastwood gaat, die van 1971 naar 2016 wordt geslingerd en terug!
Met die kennis valt alles op zijn plaats. Ik was eerder blijkbaar begonnen te lezen met het idee dat er iemand teruggegaan was vanaf het nu, en het lukte me niet om dat vooringenomen idee opzij te zetten, waardoor het verhaal chaotisch bleef. De laatste keer dat ik het verhaal las, was het volstrekt logisch, en eigenlijk ook best wel goed verzonnen!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moeilijk te doorgronden verhaal. Maar dat mag natuurlijk ook als je Sciencefiction schrijft. Ik vind de dialoog wel geslaagd. Wat mij betreft loopt die erg goed. Een knap verhaal, Marlie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je comment Annemieke! Hoewel ik niet begrijp waaom je de dialoog geslaagd vindt 1/ ik ben er echt niet goed in 2/zijn (Clints) verklaring is een lange monoloog Toch bedankt dat je tijdens deze schrijfweken en in je leven nog tijd vindt om me te lezen! Nog veel schrijfgeluk en een gezond jaar gewenst!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, ik heb je verhaal enkele malen, (gezeten achter mijn laptop in Antwerpen aan de kaaien,) :p aandachtig moeten doorlezen alvorens ik "mee" was. Nu ik "mee" ben, vind ik het wel knap in elkaar zitten. Een 43 jaar oudere Clint Eastwood die na een bizarre tijdschok wakker wordt en beseft dat er geen vrouwelijke aandacht meer voor hem zal zijn. Knappe tekst.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sci-fi is dan ook niet gemakkelijk te begrijpen, laat staan te schrijven ;) Dank je voor compliment en lezing!