Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79A Moederlief

Het was weg en toch weer niet. De constante dreiging die dit huis belichaamde had weer geprobeerd zich aan mijn huid vast te hechten. Het ergste was de keuken. De witte tegels hadden zoveel te vertellen, te verraden. Het aanrecht was onvergeeflijk koel en hard. Ik had vaak het genoegen mogen hebben om mijn hoofd ertegenaan gedreund te krijgen, veroorzaakt door scherpe klauwen in mijn nek die duwden, duwden, duwden totdat ik sterren zag. Net zoals de dreiging weg was (en toch weer niet) zo was zij dat ook. Ze rook naar medicijnen, drank en haat. De dikke hammen van benen waar kleine zwarte stoppels uitgroeiden, haar voeten gestoken in Spaanse sloffen. Zelfs de ruwe, vaalblauwe badjas had iets angstaanjagend gehad. Ik slik een stukje verleden weg. Het smaakt naar angst en blijft hangen in mijn keel. Het licht boven mijn hoofd is nog steeds misselijkmakend blauw. Ik laat mijn blik glijden over de attributen in de keuken die zoveel hadden gezien. Zachtjes loop ik naar de koelkast en kijk naar de magneten die eraan hangen. De letters W en K, een kleine gifgroene salamander en een bieropener zaten aan de koelkast geplakt. Na al die tijd. Het huis was ontdaan van onnodige prullaria en ademde een zekere verlatenheid uit, maar die stomme koelkastmagneten hangen er nog steeds. Een humorloze lach borrelde op naar mijn keel, maar ik houd het in. De magneten wekten een zekere nieuwsgierigheid op en ik knijp mijn ogen tot spleetjes. Wat als…? Ik open de koelkast. Leeg. Het licht was niet eens aangegaan. Dat betekende dat ze echt weg was. Moederlief. Ik kon een kleine giechel niet meer onderdrukken. ‘Meneer, wilt u misschien de andere kamers zien?’ Ik schud mijn hoofd. ‘Ik heb genoeg gezien. Dit is niet het juiste huis voor mij.’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fio, Triest verhaal aan de hand van een lege keuken/ijskast. Goed gedaan. Naar mijn smaak werkt het direct benoemen minder goed bijvoorbeeld hier:
Het ergste was de keuken. De witte tegels hadden zoveel te vertellen, te verraden. Het aanrecht was onvergeeflijk koel en hard.
als je 'hadden zoveel te vertellen, te verraden' schrapt krijg je zoiets: 'Het ergste was de keuken. De witte tegels en het aanrecht, onvergeeflijk koel en hard.' let wel op je tijden, bijvoorbeeld hier:
De letters W en K, een kleine gifgroene salamander en een bieropener zaten aan de koelkast geplakt. Na al die tijd.
hp is in het heden in de keuken en kijkt rond. De attributen zitten aan de koelkast

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een letterlijk pijnlijk verleden en een bezopen moeder... heftig en triest Hammen van benen zie ik voor me! :thumbsup: Zeurtje Het was weg en toch weer niet. 'Het' wijzende op dreiging moet dan 'ze' zijn. Of het verwijst naar een bepaald gevoel? 'Ik had vaak het genoegen' is volgens mij voldoende ,'mogen hebben' kan m.i. weg Zoals Janp Het huis was ontdaan..... is ontdaan Een lach borrelde op.... borrelt

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fio Een reis door de stad in miniatuurformaat - vooruit :) De sfeer is goed ingezet. Een met @janp dat je wat minder mag benoemen. Je gebruikt ook veel bijv naamwoorden en dat vind ik over the top: je verhaal krijgt een onverdiend melodramatisch effect. Schrap ze waar het zelfstandig naamwoord al genoeg zegt: scherpe klauwen, dikke hammen, e.d. Ik had een vrouwelijke hp verwacht gezien de details (vrouwen nemen gewoonlijk meer details waar dan mannen). Misschien iets wat naar een man verwijst in het begin noemen, of in de voorbeelden (mama die altijd zijn lievelingsautootje afpakte, ik noem maar wat). De magneten slokken relatief veel beschrijving op, maar de functie ervan ontgaat me. Als de hp er eentje een keer per ongeluk kapot heeft gemaakt en toen de overtreffende trap van straffen kreeg, snap ik de logica. "Stomme koelkastmagneten" lijkt me overigens zacht uitgedrukt voor zijn gemoedstoestand.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een intrigerende invulling, triestig mooi gedaan. Eens met vorige opmerkingen waardoor het verhaal scherper wordt en nog pijnlijker erin hakt. :thumbsup: