Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79 De bom

Avond aan avond sluit de man zich op in de garage. Zorgvuldig mengt en positioneert hij het ingekochte kruit en combineert het met pijlen en klappers. Het luistert allemaal erg nauw. Af en toe brengt zijn vrouw hem thee. Ze laat hem begaan, wetend hoeveel het afsluiten van 2015 voor hem betekent. Een jaar dat begon met ziekenhuisgangen, slechtnieuwsgesprekken en bezoekuren. Daarna kwamen de rouwkaarten, na de rouwkaarten kwam de Prozac. En de verlofbriefjes, het omvergooien van glazen, het schreeuwen. Net op tijd, op oudejaarsavond, is de man klaar. Rillend in de onverwarmde garage bevestigt hij het omhulsel: een opengeknipte voetbal. Hij brengt de lont aan en ziet dat het goed is. Vlak voordat de klok slaat, lopen ze samen het verlaten grasveld op. De man legt zijn bom op de middenstip, steekt de lont aan en zet het op een rennen naar zijn vrouw. Arm in arm kijken ze toe hoe de ritselende vonken in de bal verdwijnen. Tien seconden gaan voorbij, twintig, maar er gebeurt niets. Verderop gaan de eerste pijlen de lucht in, maar de man heeft er geen oog voor. Hij kijkt naar zijn eigen, uitgedoofde bom, zakt op zijn knieën en huilt. De vrouw legt een hand op zijn schokkende schouder en trekt hem op. Sjokkend verlaten ze het veld. Dan klinkt achter hun ruggen een oorverdovende knal. Ze draaien zich om en zien een knetterende vuurbal die hun wangen doet gloeien. Uit de vuurbal stijgt een pijl omhoog. Zwijgend volgen ze de baan van de pijl, tot die hoog aan de hemel in tientallen rode lichtjes uiteenspat. Bij de man en de vrouw breekt een grijns door de tranen. Ze omhelzen elkaar. ‘Nu kan er een streep onder,’ zegt de man. De vrouw knikt. ‘Gelukkig nieuwjaar, lieverd.’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben A, De man heeft iemand verloren, dat is wel duidelijk. Iemand van de voetbal (denk ik) en zijn vrouw heeft er niet zoveel mee, want ze laat hem begaan. Daarom vind ik het ietwat vreemd dat op het eind ook bij haar een grijns door de tranen breekt. (het is 'heen breken')
Een jaar dat begon met ziekenhuisgangen,
ik neem aan dat je niet letterlijk bedoelt de gang in een ziekenhuis, maar de gang naar een ziekenhuis - in de zin van de weg er naar toe. Die meervoudsvorm zou ik niet gebruiken. Suggestie: 'een jaar dat begon met de gang naar het ziekenhuis'

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je commentaar Jan P. Het ontroert de vrouw dat haar man op deze manier een streep onder alles kan zetten, vandaar ook bij haar de tranen, maar dat kan inderdaad misschien een tikje verduidelijking gebruiken. Het was trouwens niet per se een voetbalvriend o.i.d. - altijd verrassend om te zien wat een lezer er uithaalt :) Met de 'gang' bedoelde ik overigens wel een ziekenhuisgang, maar als dit zoals je aangeeft ook anders op te vatten is, is de woordkeus wat ongelukkig. Ben trouwens ook benieuwd in hoeverre het verhaal je als geheel beviel, maar voor nu al bedankt voor je kritische blik...

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben A. Het verhaal bevat naar mijn smaak te weinig samenhang: het wordt niet duidelijk vanwege wie de HP in een rouwproces zit. Uit de keus voor een bom in een bal op de middenstip maakte ik op dat de overledene iets met voetbal had, dat blijkt dus niet zo te zijn. Wat is dan wel de connectie tussen de bom, de bal, de middenstip en de overledene? Kortom het mag - de volgende keer - wat strakker qua compositie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ben A, ik vraag mij ook af wat de connectie is zoals @janp opmerkt. De tranen van de vrouw begreep ik, uit liefde huilt ze mee. Kruit positioneren bevreemdt mij een beetje, ik vind het raar staan. Van mij mag hem weg voor de thee omdat het al duidelijk is. De strekking van je verhaal vind ik liefdevol.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben A, De samenhang met het voetbalveld en het vuurwerk is mij ook niet helemaal duidelijk. Iemand laten begaan lijkt mij trouwens ook een vorm van meevoelen en juist veel liefde, afhankelijk van de behoefte van een persoon. Overigens vind ik het een goed geschreven verhaal verder. Ik bleef nieuwsgierig over de verloop van het verhaal. Groet, Annemiek

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ben, Ik vind 'bom' een verkeerde benaming voor een mooi stuk vuurwerk. Voor mij -- wellicht persoonlijk -- is een bom uitsluitend destructief. Verder vind ik het een knap geschreven verhaal. Goed qua opbouw. Op het moment dat hij naar de middenstip loopt, is het verband voor mij duidelijk (of ik het nu goed heb of niet, dat is minder relevant). Volgens mij ben je nog betrekkelijk nieuw hier, dus welkom. Ik ga meer van je lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is het verhaal in bijna al zijn aspecten duidelijk. Ik hoef niet te weten wie er is gestorven en welke relatie die heeft met het voetbalveld. Het is een dierbaar iemand, dat volstaat voor mij. Een ronde bal oogt als een bom zoals hij vaker in cartoons wordt afgebeeld. En het is ook werkelijk een bom die explodeert, maar ook tevens vuurwerk afsteekt. Daarvoor is het kruit minutieus aangebracht en waarschijnlijk van elkaar gescheiden. Wat mij wel bevreemdt is de late ontsteking, als de lont al lang is opgebrand. Een mooi verhaal.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties en Bart voor je welkom, ik kom hier inderdaad net kijken. Ben geen beginner, maar elke week zo'n deadline is een aardige afwisseling op het langere schrijfwerk. En van alle kanten commentaar krijgen is ook weleens verfrissend :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben, als jarenlang lid zul je gemerkt hebben dat het hier goed gebruikelijk is ook te reageren op de op- en aanmerkingen van de lezers. Zij hebben de moeite genomen je tekst kritisch te lezen en je te bevragen over eventuele onduidelijkheden. Alleen jij kunt daar antwoord op geven. Alleen een bedankje jouwerzijds is te mager. Ik hoop je vaker te lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben, Ik vind het op zich een mooi kort verhaal. Met een dergelijke knal je verdriet symbolisch afsluiten vind ik mooi gevonden. Je roept met je schrijven ook mooie beelden op, al laat je de lezer achter met de vraag wie overleden is. Zijn zoon? Vaders blijken graag een balletje te trappen met hun zoon. Een vriend? Begripvolle vrouw wel. Benieuwd naar meer verhalen want ik heb dit met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Willemina voor je feedback en lof. Tijdens het schrijven was inderdaad een afweging of ik de reden van de rouw zou specificeren of niet. Ik koos voor niet, zodat de lezer er zijn eigen gevoelens op kan projecteren, maar de teneur van de feedback lijkt duidelijk: beter meer duidelijkheid, en de props in het verhaal wijzen op een relatie met voetbal. En Dos, zoals ik aangaf kijk ik (hoewel ik me al in 2013 had aangemeld) pas sinds kort op dit forum rond, dus vergeef me mijn onbekendheid met de kennelijke etiquette ;) Door er niet op in te gaan was mijn boodschap dat ik me in het commentaar kon vinden, zeker ook in dat van jou. De wat hyperbolische benaming 'De bom' vond ik hier net als jij gerechtvaardigd omdat deze knutselbom zo belangrijk is voor de hp. De late ontsteking was een kunstgreep om de wending aan het eind mogelijk te maken, maar inderdaad is de oude wet voor vuurwerk: 'Als ie 't niet doet, dan doet ie het niet.' :) Tenzij je 'm opnieuw aansteekt en je hand eraf blaast natuurlijk.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was even weg rond de kerstdagen, maar dank voor je suggestie Annetteke. Binnen de discussie 'meer/minder context' neem je de meest extreme positie in: alle context eruit. Naar mijn gevoel wordt het dan een tikje kaal, zodat de dialoog aan het eind uit de lucht komt vallen, maar het lijkt me inderdaad helemaal geen gek idee om de genoemde alinea eruit te gooien en te vervangen door een extra zinsdeel halverwege: De man legt zijn bom op de middenstip, precies zoals zijn voetbalmaatje Rens het gewild zou hebben.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ben Ik had je verhaal helemaal anders geïnterpreteerd. Ik dacht dus dat de man een echte bom aan het maken was. Verbittert, boos, iemand verloren (misschien een kind) verliest zijn baan. Hij ziet het niet meer zitten en heeft bedacht om oudejaarsnacht een einde aan zijn leven te maken. Ik begreep alleen niet zo goed waarom zijn vrouw dan ook dood moest. Maar aan de reacties zit ik dat het helemaal niet zo blijkt te zijn. Het enige wat mij stoorde, was dat je zijn knutselpakket een meermaals een bom noemde. Verder is het een mooi geschreven verhaal.