Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 78 Weg

In de coupé klonk het geritsel van kranten, het getik van vingers op de toetsen van een laptop, een mobieltje dat afging en twee meiden die hun huiswerk en de leraren op school bespraken. Tegenover hen zat een man rustig in een tijdschrift te bladeren. De deur van de coupé werd opengeschoven en twee conducteurs betraden de coupé. ‘Kaartjes alstublieft.’ De hele treincoupé kwam in beweging. Ook de meisjes diepten, al babbelend, hun plaatsbewijzen op. Maar plotseling stokte het gesprek en keken ze voor het eerst echt naar de man. Die leek te zijn verstijfd. Het enige wat aan hem bewoog was zijn gezicht. Of, beter gezegd, een deel van zijn gezicht. Zijn mond vertrok onafgebroken in een grimas, maar zijn ogen lachten niet mee. Staarden niets ziend in de verte. ‘Meneer,’ zei één van de meisjes zacht. ‘De conducteur komt eraan.’ ‘Maar hij verroerde zich niet. Bleef zitten als een wassen beeld, met alleen die grimas en die nietsziende ogen.’ ‘Hij doet raar,’ zei het andere meisje verschrikt. ‘Hij heeft een fugue denk ik. Daar heb ik weleens iets over gelezen.’ De conducteur stond nu naast hen. Ze toonden hem hun abonnement. Toen keken ze alle drie naar de man die niet bewoog en niets zag. Alleen zijn mond in een grimas trok. ‘Hij heeft een fugue denk ik,’ zei het meisje weer. ‘Dat gaat vanzelf weer over.’ De conducteur knikte. ‘Dan laten we hem maar.’ Toen de conducteurs het rijtuig aan de andere kant verlieten, ontwaakte de man als bij toverslag. Hij glimlachte naar de meisjes en deze keer deden zijn ogen wel mee. ‘Bedankt,’ zei hij toen. ‘Ik koop zelden een kaartje, maar dit werkt altijd.’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, Ja, best grappig - alleen blijf ik als lezer achter met het raadsel van de eerste zin. We reden ergens tussen Roozendaal en Bergen op Zoom. De twee meisjes, de man en de conducteur(s) - duidelijk, maar wie zijn die 'we' en wat is er ergens tussen Roozendaal en Bergen op Zoom, mogelijk het begin van een ander verhaal(?)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik zelf aan de andere kant van het gangpad zat, janpmeijers. En ja, zo'n trein moet érgens rijden, dus waarom niet tussen Roozendaal en Bergen op Zoom. Dank voor je commentaar !

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, Als schrijver zou je wel zeker moeten weten waar de 'ik' zat. En als schrijver bepaal je waar die trein rijdt - niet zomaar ergens. Nu blijkt dat de eerste zin niet echt een functie heeft. Jammer, het is wel de eerste zin van je verhaal :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik leerde ooit dat je de eerste zin of zelfs de eerste alinea kan weglaten om je verhaal beter te maken. Uit ervaring weet ik dat het werkt. Kijk maar, Annetteke.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, ja is al beter:
In de coupé klonken de gebruikelijke geluiden: geritsel van kranten, het getik van vingers op de toetsen van een laptop, een mobieltje dat afging en twee meiden die hun huiswerk en de leraren op school bespraken.
Nog een tipje: benoem direct die 'gebruikelijke geluiden'. zo: In de coupé klonk het geritsel van kranten, het getik van vingers op de toetsen van een laptop, enz. Dan zit de lezer er gelijk :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ook een kortje. Maakt niet uit. Ik ben allang blij dat ik niet de enige gemene opdrachtinvulster ben. Wel vind ik het vreemd dat hij zelfs niet met zijn ogen knippert. Dat lijkt me haast onmogelijk. Die grimas is volgens mij ook niet vol te houden.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grandioze acteur, iemand moet die man ontdekken, hem een glansrol aanbieden, zodat hij niet langer zwartrijdend andere mensen schrik aan hoeft te jagen. (de conducteur zal maar net klokslag 12 de kaartjescontrole hebben, dan blijft zijn gezicht voor immer zo gekbekkendgrimassend staan)