Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#77 Drie kusjes extra

'Vertrek nu maar gauw', riep ze door de telefoon. 'Het briefje ligt klaar'. Ik duwde op het rode telefoontje en trok mijn jas aan. Het was dinsdagavond, haar vaste dag waarop mijn lieve vrouw van huis was tot middernacht. Even voor zessen belde ze me om te vertellen hoe haar, meestal chaotische dagje, geweest was, om daarna af te sluiten met 'het briefje ligt op het aanrecht'. En daarna ging haar mobiel op stil. Tijdens de avondopleiding die ze volgde mochten onder geen beding telefoons gebruikt worden. Soms ging ze tegen die regel in en stuurde ze me stiekem een hartje. Met drie kusjes extra. Het was buiten min drie. Reden genoeg om een dikke sjaal aan te trekken. Het briefje. Het plaatsje waar normaal gezien het boodschappenlijstje zou moeten liggen was leeg. Ik moest me haasten want de winkel sloot over precies een halfuur. Na een tevergeefse zoektocht van een volle vijf minuten besloot ik het zonder briefje te doen. Moedig trok ik de voordeur achter me dicht. De koude noordenwind deed me denken aan Alive, die film waarin een rugbyploeg neerstort in een hooggebergte. Bovendien regende het stevig. De supermarkt liep stilaan leeg en mijn winkelkar lag vol met opwarmmaaltijden, fruit, groenten en aardappelen. De rekening was hoger, veel hoger dan anders en de kar leek voller dan de vorige keer. Veel voller. Zouden die koekjes en zakken chips wel nodig zijn? Ik duwde de glazen deur die je tot in de woonkamer brengt open. Wanneer ik mijn winkeltassen op de grond zette viel mij plots een vierkante briefje onder de tafel op. Hoe kon ik dat missen? Ik bukte me en raapte het op. 'Vandaag hoef je niet naar de winkel. De boodschappen staan al in de kast. Ik hou van je. Tot straks.' Met drie kusjes extra.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@PieterK, welkom. Het weekthema ten volle gebruikt. Ik heb wel wat op- een aanmerkingen als je het niet erg vindt. [Ik duwde op het rode telefoontje] vind ik overbodige informatie. 'Dagje' klinkt denigrerend in de context. Trek je een sjaal aan of doe je die om? Een leeg plaatsje voor een briefje? Half uur los. Is volle vijf minuten boeiend, relevant? Zoals een glazen deur die je tot in de woonkamer brengt? Ach, het zijn maar wat opmerkingen van één lezer. Succes en plezier hier. Vertel minder en laat meer zien. ;)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hey Mili, Dank je voor tijd te maken voor deze feedback! Het zijn terechte opmerkingen als ik het zo bekijk. Ik vind commentaar broodnodig, anders kon ik het stukje even goed in een notitieboekje stoppen en in de kast leggen! :-) Ik neem de tips dus mee naar mijn volgende schrijfopdracht! Thx! Pieter

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het een leuk idee. Ik ben het wel met de opmerkingen van Mili eens. Die dingen vielen mij ook op. (Wanneer ... zette - Toen of Op het moment ... zette)

Rol

  • Anoniem
Hallo PieterK, Geen boodschappenbriefje, maar een briefje met een boodschap. En juist dan met een volle tassen thuiskomen. De wending die je hebt bedacht is grappig. Wat suggesties: "Het was dinsdagavond, haar vaste dag waarop mijn lieve vrouw van huis was tot middernacht." Het is goed om vast te houden aan verleden tijd, als je daar eenmaal voor gekozen hebt. Maar in deze zin lijkt het niet helemaal te kloppen. Ook naar de toekomst toe zal de dinsdag de vaste dag zijn waarop ze tot laat van huis is. De zin zou dan moeten zijn: "Het was dinsdagavond, de vaste dag waarop mijn lieve vrouw tot middernacht van huis is." "Het was buiten min drie......Bovendien regende het stevig." Ik denk dat het in dat geval sneeuw of ten minste natte sneeuw zou moeten zijn. Schrijfcoach Corrie