Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #77 Kratje bier

'Ik had graag een kratje bier, mijnheer.' De man achter de toonbank keek even naar het plafond, of iets wat daar boven huisde, en leek daarna te glimlachen. Ik zeg dat hij leek te glimlachten omdat hij zijn mondhoeken omhoog dwong en zijn ogen op een vriendelijke manier probeerde dicht te knijpen. Hij maakte zelfs bevestigende knikjes met zijn hoofd en de schittering in zijn blik zou best voor vriendelijk geïnteresseerd hebben kunnen doorgaan, maar iedereen met een greintje empatisch vermogen zou onmiddellijk op zijn hoede zijn. Zeker toen hij zijn armen ver uit elkaar op de toonbank plaatste en uiterst traag, en dan bedoel ik bijna woord voor woord, de vraag met een tegenvraag beantwoordde. 'U had dus graag een kratje bier, mevrouw?' De dame die haar wens kenbaar had gemaakt, leek mij beslist niet gespeend van het vermogen om de emoties van de medemens te begrijpen en te classificeren, maar het was evenzogoed duidelijk dat ze zelden, misschien wel nooit, een voet had binnengezet in een gelegenheid als Barts Bierhuis. Haar mantelpakje verried een recent bezoek aan een van de betere modehuizen in Parijs. De glanzend blauwe pumps straalden een verraderlijk klassiek, dus peperduur, vakmanschap uit. Haar stem klonk niet bekakt, dat zou ik niet durven beweren, maar ze articuleerde op een manier die niet meer van deze tijd is en die enkel nog in gerechtshoven of op diplomatenborrels gangbaar is. Met de woorden 'Juist. Liefst een kunstzinnig vormgegeven kratje met dito flesjes die garant staan voor een exquise smaakervaring en een prettige nadronk.' onderstreepte ze haar onbekendheid met het product waarvoor ze kwam. Bart, want het was Bart zelf, maakte een weids gebaar en liet daarop quasi schuldbewust het hoofd tussen de schouders zakken. 'Het spijt me oprecht, mevrouw, maar de Trappist Suprème de Banlieues uit 1978 is uitverkocht.' 'Spijtig. Spijtig,' antwoordde de vrouw. 'Zeer zeker,' baste Bart zacht. Nog terwijl de vrouw zich omdraaide en naar de uitgang liep, keek hij me vragend, maar met een zekere dreiging aan. Ik kwam voor een sixpack Heineken, omdat ik toch in de buurt was, maar...

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Ik weet dat je niet zo van de pointe bent, maar hier laat je de lezer met uitsluitend vragen achter. Waarom wil de dame een krat bier, waarom reageert Bart met een zekere dreiging en waarom doet de ik zo onzeker in de laatste zin? Desalniettemin graag gelezen :) terzijde:
Haar stem klonk niet bekakt, dat zou ik niet durven beweren,
is mijns inziens een dubbele ontkenning.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat? Angus, de vorige keren heb ik je graag gelezen maar nu lees ik een fragment, geen verhaal. Het laat mij onbevredigd achter. Maar misschien was dat ook je opzet (?)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, ik heb waardering voor de manier hoe je bijna treiterig deze scène hebt opgebouwd. Humor in de Trappist Banlieu en classificeren voelt niet lekker: plaatsen? Interessant stuk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder hoe je pas aan het einde van het verhaal, mij als lezer bekend maakt vanuit welk perspectief ik het verhaal leest.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vond de laatste zin juist wel leuk. Hij kwam voor een sixpack maar bedacht zich vanwege de dreigende blik.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Het motief van de dame om een kratje exquis bier te kopen, vind ik niet relevant voor dit korte verhaal. Het voegt naar mijn idee niets toe als dat bij de lezer bekend is. De dreigende reactie van Bart? Barts Bierhuis is geënt op Berts Bierhuis, Twijnstraat Utrecht. Een speciaalzaak. In een dergelijke speciaalzaak binnen lopen en vragen om een kratje bier, is hetzelfde als in een speciaalzaak - en dan bedoel ik niet Gamma etc. - voor ijzerwaren en gereedschap binnen lopen en vragen om een boutje, moertje of schroefje. Mensen die in, of met, dat soort zaken het hoofd boven water proberen te houden, hebben een aperte hekel aan klanten die blijk geven van totale onwetendheid en/of desinteresse. Dan kunnen ze dreigend worden. In het geval van Barts Bierhuis is het zaak om eerst een kwartier te ouwehoeren over gisting, ideale drinktemperatuur, hoe lang de flesjes na transport naar huis moeten staan - speciaalbier mag nooit liggen voor consumptie! - en bij welke gerechten, kaasjes etc. het past. Als je dan je keuze hebt gemaakt, mag je ook nog wel een sixpack of een kratje erbij kopen, met de opmerking 'Voor door de week.' Vandaar.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan. (Overigens is het verhaal gestoeld op mijn ervaring met de speciaalzaken in de ijzerwaren en gereedschappen. Ik stapte vorig jaar binnen in zo'n zaak met een boutje omdat het hoognodig tijd werd om twee antieke tuinbankjes op te kalefateren. Ik leg het op de toonbank, en geef, zonder verdere uitleg, aan dat ik 32 (of zoiets) van die boutjes (met bijpassende moertjes) nodig heb, zegt die vent achter de toonbank meteen: 'Ah, voor een tuinbank.' Dan weet je dus dat je aan het goede adres bent :) )

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Hoe 'bier voor oma' kan leiden tot een verhaal in Barts Bierhuis. Leuk! Je weet de vrouw kort en krachtig heel beeldend neer te zetten. Ik zie haar voor me. En heerlijk hoe Bart de draak met haar steekt. "Ik kwam voor een sixpack Heineken, omdat ik toch in de buurt was, maar..." Met je eindzin benadruk je de dreiging die uitgaat van Bart, waardoor je verteller niet meer simpelweg zijn of haar bestelling durft te doen. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar hoe hij/zij dat dilemma heeft opgelost. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Corrie. Waarschijnlijk heeft de verteller, goed zichtbaar voor Bart, een smalende blik richting de vrouw geworpen en er nog iets in de trant van 'Sommige mensen...' achteraan gezegd om daarna met een uitgestreken gezicht drie flessen La Chouffe te bestellen en te vragen naar de ideale bewaartemperatuur en welk kaasje daar het lekkerst bij smaakt. Na het afrekenen heeft ie vermoedelijk een korte aarzeling geveinsd en de woorden 'Ach, doe me ook nog maar een sixpack Heineken voor morgen bij de visvijver.' uitgesproken :D