Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 - Oma en de haring

'Waarom wilde u geen ui, oma?' Lizetje houdt het broodje haring in haar kleine handen. Ze had de kleur van het vorkje gekozen. Roze. Want oma is een meisje. 'Geef maar hier, schat.' Mama neemt het plastic schaaltje uit Lizets handen en schuift het broodje haring in de blender. Met een houten lepel schraapt ze al het zuur van het schaaltje. Oma's handen trillen. Haar vingers grijpen naar de lucht. Papa schuift een stoel naast oma. Hij klopt een paar keer op zijn knieën: het teken dat Lizetje op zijn schoot mag zitten. Hij gaat een verhaal vertellen. Waarom oma geen ui wilt. 'Vroeger, toen oma klein was... toen was er oorlog.' Lizetje kijkt naar oma. Ze probeert zich haar voor te stellen als 'klein'. Oma kijkt naar het strikje in Lizetjes haar. Ze maakt smakkende geluidjes en lijkt op iets te kauwen. Lizetje vraagt zich af wat oma in haar mond heeft. 'In de oorlog was iedereen arm. Oma en de andere kindertjes hadden geen speelgoed en aten alleen maar goedkope groenten en geen vlees.' De blender bromt en maakt een papje van het broodje haring. Oma heeft geen tanden meer en als ze zich verslikt dan gaat ze misschien wel dood. Wanneer de blender zwijgt, vertelt papa verder. 'Als oma verjaarde, dan kreeg ze van háár papa een pop. Die had hij zelf gemaakt. Het lijfje bestond uit vodden en een stok. Het hoofd van de pop was een grote ui met getekende ogen.' Lizetje kijkt naar oma die haar trillende vingers in haar mond steekt. Een straaltje speeksel ontsnapt via haar kin. Ze maakt een raar geluid. Papa knijpt zacht in Lizetjes arm. 'Als oma nu een ui ziet, dan denkt ze aan de oorlog. Daarom wil oma geen ui.' Mama doet oma een slabbetje om en laat haar het papje drinken uit een beker. Lizetje kijkt naar papa. Ze denkt diep na. 'Mama zei dat oma anders veel scheetjes moet laten.' Een klodder haringpap valt uit oma's mond naast het slabbetje op de zetel. Mama gaat naar de keuken om een doekje te halen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
etiket, Zo ... Heel mooi. (zeurtje: uitleg als: 'Hij gaat een verhaal vertellen. Waarom oma geen ui wilt.' Niet doen, het blijkt heel goed uit het verhaal dat papa vertelt.)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een heftige situatie heel mooi beschreven. Mooi die verbinding tussen jong en oud. Met 'ze maakt gekke bekken met haar mond' heb ik een beetje moeite. De uitdrukking is 'ze trekt gekke bekken' maar misschien moet je het iets anders omschrijven.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het kleine Lizetje zitten, heel aandachtig naar papa luisterend. Ik zie oma en haar ziektebeelden. En zoals Nyceway het zo mooi zegt, de oudere en de jongeren, de relatie tussen de familieleden onderling is ontroerend. Wat mama doet voor oma...

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lief verhaal en helder beschreven. Ik had ook moeite met 'ze maakt gekke bekken.... en lijk op iets te kauwen.' Ze zorg van Lizetje voor oma op dat punt leidde me af... het blijft tot het einde hangen of ze nu echt iets in haar mond heeft of niet....

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt alvast voor de reacties! Ik heb de gekke bekken veranderd door iets gelijkaardigs, misschien dat dit beter is? Waar oma op zit te kauwen zal wel voor altijd een mysterie blijven. :ninja: De opmerking van janpmeijers laat ik voorlopig even bezinken. Ik begrijp zeker de kritiek. In dit geval echter was het niet als een uitleg bedoeld, maar eerder als een gedachtegang van het kleine meisje. Als ze op schoot mag, dan vertelt papa een verhaaltje. Zoiets. Ik denk er nog over na of ik er iets aan verander of niet. :)

Rol

  • Anoniem
Hallo Etiket, Je schetst een aandoenlijk beeld van Lizetje op schoot bij haar vader, kijkend naar oma die een beetje raar doet. Mooi dat je dit vanuit het perspectief van het kind doet. Dat maakt het ook lastiger, want hoe weet het kind bijvoorbeeld dat papa uitleg gaat geven over de ui, of dat moeder een doekje gaat halen. Leuk trouwens hoe je de uitleg over de ui afwisselt met wat er omheen gebeurt.. Schrijfcoach Corrie