Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 Simone

“Godverdomme, ik neem het niet mee hoor mam.” “Waarom niet Simone?” “Weet ik veel. Ik wil gewoon niet dat je nog voor oma zorgt. Zij heeft je hartstikke veel pijn gedaan en doet dat eigenlijk nog door niets aan haar gedrag te veranderen.” “Och lieverd, ik heb inmiddels wel geleerd dat ik niets aan haar gedrag kan doen. Alleen aan dat van mezelf, en dat is soms al moeilijk genoeg. Simone, als wij het niet meenemen, doet iemand anders het wel. Ga nu die boodschappen maar even halen." “Laat iemand anders het dan doen. Je kan haar best laten barsten. Dat is je goed recht.” Monique neemt haar dochter in haar armen. “Simoontje, dat wil ik niet. Ik wil haar niet laten barsten. Ik denk dat ik ermee om kan gaan.” Als Simone dan toch gaat, denkt ze na over haar moeder en haar oma. Er glipt een traan over haar wang die ze snel weg veegt. Haar benen voelen zwaar en er ligt een steen op haar maag. Ze denkt aan de woedeaanvallen van haar moeder en de manier waarop ze Simone soms wegduwde als die nabijheid zocht. Haar moeder realiseert zich niet dat zij ook last heeft van de schade die haar oma heeft aangericht. De steen in haar maag valt in gruis uiteen als Simone een besluit neemt. Ze maakt een prop van het boodschappenbriefje en gooit het weg. Ze loopt verder over de markt en koopt heerlijke verse groenten en komkommer. Ze neemt bij de bakker verse warme appelflappen mee voor haarzelf en haar moeder. Ze glimlacht, ze heeft zin om haar moeder te verrassen. Bij de supermarkt haalt ze mie en als ze langs het bier loopt steekt ze haar middelvinger op. 'Die is voor jou, oma. Het wordt tijd dat iemand jouw alcoholpatroon eens doorbreekt.'

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krachtig verhaal, geweldig geschreven. Het 'het' woord van de eerste zin wordt duidelijk in de laatste zinnen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Resa, lekkere pittige intro :) en daarna weet ik echt niet meer wie wie is. Monique praat tegen Simone, haar dochter, in de eerste alinea over haar moeder. Denk ik dan. [Als Simone dan toch gaat, denkt ze na over haar moeder en haar oma.] Waar gaat Simone dan toch naar toe? [Haar moeder realiseert zich niet dat zij zelf ook last heeft van de schade die haar oma heeft aangericht.] Wie is oma? De moeder van de moeder of de overgrootmoeder? Sorry, Resa, ik kom er niet uit.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja snap ik ook wel Mili... ik zat er zelf zo in natuurlijk.... ik ga kijken of ik het iets duidelijker kan maken en anders is het een les voor de volgende :) Dank je hoor, voor je feedback! Thanks ook aan Marlie en Craignethan

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Als Simone dan toch gaat,.. zou je snel over lezen, moet idd verduidelijkt worden. ... en de manier waarop ze Simone soms wegduwde als die nabijheid zocht. Haar moeder realiseert zich niet dat zij zelf ook last heeft van de schade die haar oma heeft aangericht. ' @ Mili : dit komt mij als volgt over. De eerste zin eindigt met Simone die werd weggeduwd omdat ze nabijheid zocht. Ik veronderstel dat 'zij' in de volgende zin dan ook op Simone, Simoontje voor de moeder, wijst. Simone heeft last van (emotionele) schade door oma aangericht. Verderop neemt Simone een besluit.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het nu iets aangepast Marlie... hopelijk verduidelijkt dat de boel. En je uitleg aan Mili is zo als ik het bedoelde....

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan het helemaal volgen Resa. Mooi weergegeven het contrast tussen dochter en kleindochter. Iedereen verwerkt dingen op zijn eigen manier.

Rol

  • Anoniem
Hallo Resa, Je hebt een leuke draai gegeven aan één van de boodschappenbriefjes. Met dochter Simone die op haar eigen manier in het verzet gaat tegen oma: een opgestoken middelvinger tegen het bier. (Psychische) Verwaarlozing of mishandeling werkt generaties door, dat heb je met deze drie generaties mooi laten zien. Schrijfcoach Corrie