Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 77 de ui

Ongeloof in haar ogen als zij het wisselgeld bekijkt dat ze van de bakker terugkrijgt. Alsof het zo moest zijn. Het briefje trilt in haar hand. Met haar vingers strijkt ze over de boodschappen die erop gekrabbeld zijn. Zes maanden geleden op het laatste moment neergepend op het tien-euro biljet bij gebrek aan iets anders. Broodje haring moest hij hebben en niets anders. Een zure man die zuur wou op zijn broodje. Hij moest eens leren wachten, hij was het zo gewoon dat anderen op stel en sprong op zijn grillen ingingen. Maar zij had er helemaal geen zin meer in. Geheel ontspannen had ze in de supermarkt haar karretje volgeladen en bij de apotheker had ze gelaten diens kwaaltjes aangehoord. Ondertussen was de man gestorven. In de nabijgelegen stad had ze die trendy laarsjes gekocht die ze al zo lang wou. Ze had zichzelf verwend met een boeketje roosjes. Tijdens de terugrit gestopt en die ene krant gaan kopen voor de sportuitslagen waar hij elke week naar uitkeek, stiekem een lotto biljet gekocht. En uiteindelijk stond ze daar, bij de viskraam, met haar hoofd nog in de wolken omdat ze nu net in die krantenwinkel een vroegere klasgenoot ontmoet had die haar mee uit had gevraagd. Een gezellig babbeltje, bijpraten over vroeger, zo had hij het gezegd. Ze was ontzet toen ze merkte dat ze het fameuze biljet alias boodschappenlijstje ergens eerder als betaalmiddel had gebruikt. Ze had eerst nog getwijfeld. Broodje met alles erop en eraan, had ze kordaat gezegd tegen de visboer. De zuurpruim moest het maar nemen zoals het was. De ui erbij was het begin van het einde. De dag daarna was hij kwaad vertrokken, en met een gezicht alsof hij tien citroenen had ingeslikt. “Is er iets? Je kijkt zo raar?” Matthias is bezorgd om haar, dat voelt ze. Dat uitje met Matthias toen had nog leuke gevolgen gehad die ze niet had verwacht. Het witte, kleffe brood dat ze destijds moest kopen, heeft ze vervangen door een grove korrel, smakelijker en gezonder. Matthias snuift even aan de broodzak, de warmte straalt er nog af, en bergt hem waarderend weg in haar boodschappentasje. Ze steekt haar arm door de zijne en hij trekt haar kort tegen zich aan. Ze voelt zich nu meer geliefd dan toen. Ze lacht vrolijk. “Kom, ik heb hier nog een leuk briefje waar ik vanaf wil, ik trakteer je op een broodje haring bij de visboer.”

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Marlie, ik snap het plot.. maar de weg ernaartoe in het eerste deel vond ik lastig te ontcijferen. Het is me duidelijk geworden.... maar mogelijk kan dat helderder. Er staan behoorlijk wat zijsprongen en verwijzingen in voor zo'n kort verhaal... Je hebt een mooi kader gecreëerd

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze moest verschillende handelszaken binnengaan zodat ze echt niet meer wist waar ze het kon gebruikt hebben., hoewel het er idd niet echt toe doet. Ze is helemaal niet van plan terug te rijden om haar 10 euro briefje te zoeken, of het nu naar 1 of meerdere zaken is. Ik kan wel wat laten vallen, behalve de krantenwinkel dan. (en bij de opdracht vond ik de afbeelding van het briefje nog interessanter dan wat erop stond!)

Rol

  • Anoniem
Hallo Marlie, Leuk idee dat je de hoofdpersoon het briefje voor de 2e keer in handen laat krijgen. Een prima aanleiding voor een flashback. Her en der mogen de zinnen wat luchtiger. Door het woordgebruik komt het soms wat formeel over, waardoor het afstandelijk wordt. Bijvoorbeeld: - gekocht ipv aangeschaft; - met haar vingers strijkt ze over ipv haar vingers strijken over Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk bedacht. Even zeuren. Bedoel je gekrabbeld i.p.v. gekribbeld? aan ander. - aan iets anders? op stel en sprong Had ze de kwaaltjes van de apotheker aangehoord? op de terugweg nog de krant kopen ... aan het viskraam - bij de viskraam gezegd aan - gezegd tegen

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel allemaal voor jullie reacties! :) Heb de zeurtjes verbeterd. en @ Tja : ja, ze had de kwaaltjes van de apotheker gehoord, apothekers worden ook ziek. Wou een andere aanpak dan klanten-patiënten die over hun eigen kwalen bezig zijn.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk gegeven om het tientje terug te krijgen. :thumbsup: Een aantal zinnen kloppen m.i. grammaticaal niet: o.a [Zes maanden geleden op het laatste moment neergepend op het tien-euro biljet bij gebrek aan ander] Een ander tien-euro biljet? Ik begrijp dat je een ander papiertje bedoeld maar dat is in die zin niet genoemd. [Matthias snuift even aan de broodzak, de warmte straalt er nog af, en bergt hem waarderend weg in haar boodschappentasje.] Bergt ze Matthias weg? [Ze had eerst nog getwijfeld.] Waaraan: dat het briefje weg was of aan de boodschappen? [ en bij de apotheker had ze gelaten diens kwaaltjes aangehoord. Ondertussen was de man gestorven.] Wiens kwaaltjes en welke man was dood? De zure man? Een andere man wordt niet eerder benoemd. Dit maakt het verhaal voor mij moeilijk te volgen. Want wie is de zure man die is weggegaan? Niet haar vriend omdat ze uit was gevraagd door een oude klasgenoot. Al met al een intrigerend verhaal die bij mij veel vragen oproept. :nod:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje - Haar twijfel was van velerlei aard: euro-briefje weg, wat ging ze kopen en vooral, ging ze het broodje bestellen zoals haar eerste vriend het beslist wilde (zonder ui dus) of (want ze was zijn grillen beu) kocht ze het broodje met ui om tegen hem in te gaan. Ik kon ook schrijven.'.ondertussen was de apotheker gestorven', maar dat zou 2 x kort na elkaar zijn. Volgens mij is het logisch dat 'de man' verwijst naar de persoon vermeld in de zin daarvoor. Helemaal niet naar de zure man die vijf zinnen eerder komt. Matthias snuift aan de broodzak en bergt hem weg, ik begrijp niet waar je probleem ligt?