Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht #77

Broodje haring zonder ui Marlies klost de trap op. ‘Zijn jullie klaar? Papa komt zo van zijn werk.’ Uit de badkamer klinkt een onverstaanbare bariton. Uit een kamer verderop gilt een tienermeisje: ‘Ik heb niks om aan te trekken!’ Beneden klinkt een claxon. Marlies klost de trap weer af. ‘Zijn de kinderen zover?’ De echtgenoot kust haar vluchtig. ‘Ja, bijna - ook goeiemorgen, Anton.’ Marlies pakt haar jas van de kapstok. Een staccato van klappende autodeuren. De auto start. Na twee uur komen ze in het kleine stadje aan. ‘Wie wil er een broodje haring?’ Marlies herinnert zich ineens de overheerlijke visboer op het hoekje bij haar oude school. Iedereen is voor. ‘Iedereen twee?’ Weer is iedereen voor. ‘Neem ook twee mee voor moeder, zonder uitjes.’ De man trekt zijn portemonnee. Vier personen en tien broodjes haring komen bij oma aan. De deur gaat met een gul gebaar open. Oma is blij. Marlies laat de plastic tas met de broodjes vallen in de gang. ‘Zet je tas maar onder de kapstok, kind.’ Twee rondjes thee en twee taartjes later roept Anton: ‘Oh ja, haring, wie wil er een broodje haring?’ Oma krijgt het zuur van vette vis. De tienerjongen kijkt afkeurend. ‘Ik zit nog vol met taart.’ Het tienermeisje: ‘Nee, nog even niet, pap.’ Man en vrouw beginnen te kauwen. ‘Lekker hoor!’ zegt Marlies genietend. ‘Ja, uberlekker,’ antwoordt de man gesmoord. Haring en brood strijden om voorrang in het kauwproces. De rest blijft hardnekkig broodjes weigeren. ‘Zonde,’ zegt Marlies en neemt nog een broodje. ‘Eten gooi je niet weg en oude haring smaakt niet,’ zegt Anton en kauwt moedig voorwaarts. Er zijn nog broodjes over. Oma wil echt niet. ‘Ik krijg het zuur van vette vis,’ ze herhaalt het als een toverspreuk. ‘Zullen wij dan maar?’ Marlies kijkt naar Anton. ’s Nachts, in het grote bed van oma, droomt Marlies van scholen haringen. Ze zwemmen de kamer binnen, haar mond binnen, ze glibberen tussen haar benen en over haar buik. Met een gil wordt ze wakker. Ze zweet, ze glinstert als een vette haring. In haar mond gulpt een zee van vuur.

Rol

  • Anoniem
Hallo Loulou 11, Met oog voor detail, leid je de lezer stap voor stap door de scenes heen. Leuk is dat je daarbij de zintuigen van de lezer aan het werk zet: volop geluiden en smaken. Ik krijg jammer genoeg niet goed helder wat de boodschap is van je verhaal. Het lijkt geen plot te hebben waar het allemaal om draait. Misschien goed om daar nog eens naar te kijken. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ondanks dat je het heel beeldend beschrijft komt het afstandelijk bij me over..... alsof ik achter glas zit...weet niet hoe het komt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Loulou, alsof je een script schreef. Ik houd er wel van, lekker afstandelijk terwijl je toch zoveel zegt. Zoals met deze zin: [De echtgenoot kust haar vluchtig.] En: [De man trekt zijn portemonnee.] Onderhoud je wellicht een haringfobie? ;) Je laatste zin vind ik persoonlijk nergens bij horen. (ik heb geen idee waarom het binnen deze weekopdracht bol staat van de haringen)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik dacht dat ze moest kosten door het eten van zo veel haringen te. ik had het wel een smakelijk detail gevonden.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor jullie feedbac. Ik had eerder al een reactie gegeven maar blijkbaar alleen op voorbeeld gedrukt en niet op bewaren want ik zie hem niet meer.