Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 77 Piet Zwart

Piet Zwart is een tevreden man. Ondermeer omdat hij kan terugblikken op een mooie carrière. Briljant is zijn loopbaan achteraf niet echt te noemen, maar hij kan er met weemoed aan terugdenken en dat doet hij dan ook. Hij is zijn baas, maar vooral zichzelf, om uiteenlopende redenen altijd oprecht dankbaar geweest; zijn baas voor diens mooie handschrift en zichzelf voor de bekwaamheid ondanks zijn verzameldrang nergens een chaos van te maken. Het verbaast hem dan ook niet dat het juist deze eigenschappen zijn, die zijn oude dag nu kleur geven. Niets kan hem dieper ontroeren dan zijn hand te laten glijden over de rij op de schoorsteenmantel - op datum - gerangschikte rode ordners waarin hij zijn talloze - in plastic hoesjes gestoken en op alfabetische volgorde geklasseerde - boodschappenlijstjes veilig heeft opgeborgen. Van de gedachte alleen al aan die onuitputtelijke stroom prachtige blokletters, zowel in staat het woord bromtol als wortel te vormen, barst hij nog dagelijks in tranen uit. En dan zegt hij tegen zichzelf, natuurlijk terwijl hij voor de spiegel staat (hij praat niet graag ongericht): 'Piet Zwart, dit zijn tranen van geluk.'

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, dank je wel. Herken je de tragiek ook? ;) @nyceway, het dringt nu pas tot me door (na bij collega's een paar komkommers te zijn tegengekomen) dat het eigenlijk over mie en komkommers moest gaan. Maar die zijn vast wel te vinden in een van de ordners onder de 'm' en de 'k'. Dank voor je compliment!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook diep respect voor hem Richard. Maar de nostalgie naar vervlogen tijden overheerst. Dus of het tranen van geluk zijn? Overtuigingskrachttherapie? :crybaby:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, :nod: :thumbsup: Ik stuur hem als troost ieder jaar een chocoladeletter. Netjes van A tot Z. Ik ben nu bij de C.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, heeft plaats moeten maken voor Piet Stroopwafel en Piet Heekfilet. Misschien heeft hij toch nog een gouden roe er aan overgehouden, en kan hij vrijwilligers werk doen bij oudere schoorstenen...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ten eerste vallen me prachtige volzinnen op die gewoon een paar regels duren. Dan bromtol en wortel, heerlijk archaïsch. Geen drone, iPad of geglaceerde prei. Tegen de strekking van je verhaal teken ik protest aan. Hij kan niet tevreden zijn; zijn honderdenjarige loopbaan is oneigenlijk en ruw verstoord. Hij kan bij mij komen wonen als hij in het land is. Zeg hem maar dat hij al mijn rode lippenstiften krijgt en ook mijn grote oorbellen en dat we marsepeinen soep en worteltjessoufflé zullen eten. Complimenten voor je weer eens bijzondere invulling.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling; de tragiek druipt er af. Heb ik goed begrepen dat de Goed Heilig Man zijn baas was? Ik zit gewrongen met het woordje "ondanks"; moet het niet "dank zij" zijn? :o Goed geschreven in mooie, duidelijke zinnen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, merci merci! Te lang weg uit NL, is mijn vocabulaire blijkbaar rond de bromtol blijven hangen. Maar ik durf bijna te beweren dat de geglaceerde prei nog in de rode ordners te vinden is, al zou ik niet weten of die nou onder de g of de p geklasseerd staat. Geen protest Mili, de tevredenheid van Piet betreft hier slechts een mantra. Maar nu hij eerdaags bij jou aan tafel met grote oorbellen en lippenstift gezellig aan de marsepeinen soep en worteltjessoufflé zit, verandert alles. Jij bent een in-en-in goed mens en voortaanzullen de tranen van Piet Zwart nooit meer bitter zijn (nog even hier op de ambassade zijn papieren in orde maken). Bewaar je een stukje marsepeinen soepkom voor me?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke toch... Mijn intentie was keurig. Niet meer nodig, hij krijgt binnenkort soep en worteltjessoufflé van Mili. @Blavatski, dat heb je goed begrepen ja. :) Het moet hier echt 'ondanks' zijn. Je wil niet weten hoe het huis van een chaotische Piet met verzameldrang er uitziet. ;) Dank voor het lezen en jouw compliment. edit: misschien, Blavatski, kwam jouw verwarring door het woord 'vermogen'. Ik bedoelde 'vermogen' hier in de zin van 'bekwaamheid', geen geldsom. Ik zal het veranderen om verwarring te voorkomen :)

Rol

  • Anoniem
Hallo elysevdr, Leuk dat je van de hoofdpersoon een boodschappenbriefjesverzamelaar hebt gemaakt... De briefjes zijn zelfs op alfabetische volgorde gesorteerd, dat tekent het karakter van de hoofdpersoon. "Hij is zijn baas, maar vooral zichzelf, om uiteenlopende redenen altijd oprecht dankbaar geweest; zijn baas voor zijn mooie handschrift en zichzelf voor zijn vermogen ondanks zijn verzameldrang nergens een chaos van te maken." In deze zin staat erg vaak het woord 'zijn', dit maakt hem moeilijk leesbaar. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corrie, hartelijk dank voor je feedback. Nu je het zo zegt... Kan ik een 'zijn' vervangen door 'diens'? -> '...; zijn baas voor diens mooie handschrift ...' of is dat ouderwets taalgebruik? (Nu is die baas best oud.) En dan 'de bekwaamheid' (of 'de merkwaardigheid' :lol: ) i.pl.v. 'zijn vermogen'. Wordt het daar beter van? Ik pas het aan.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke toch... Mijn intentie was keurig. Niet meer nodig, hij krijgt binnenkort soep en worteltjessoufflé van Mili.
Maar ik wil wel een borreltje met hem drinken. Misschien wat knoflookolijven erbij. Verdriet vier je nu eenmaal nietmeer banketletters. Zeg 'm maar dat ik een krat bier koud heb staan.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Elysevdr, er is al heel veel gezegd en daar sluit ik me aan. Ik heb genoten van je trieste, prachtige verhaaltje.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, triest, mooi verhaaltje Elyse, Piet Zwart die op zijn loopbaan bij Sint terugkijkt. Mooie zinnen, passend in deze tijd van Klaas.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me oprecht verschrikkelijk om iets met banketletters te doen.
Ik verlas me even; dacht dat er bankletters stond (ook verschrikkelijk trouwens) ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, dank je wel voor je lieve woorden. De Sint is uitgezwaaid en Piet Zwart eet dagelijks soep en soufflé bij Mili hetgeen hem intens gelukkig maakt. (Helaas voor Annemieke houdt hij niet van bier, maar voor een borreltje met een enkele knoflookolijf komt hij graag langs.) Ik kan me nu met een gerust hart op de kerstigheid concentreren. :{} @Dank Tja! En medelijden is gelukkig niet meer nodig, zie hieboven. :) Konden we hier al het leed maar zo eenvoudig oplossen. @Marietje, gelukkig maar dat jij nog kwartjes hebt. (Was het hartje zomer geweest, maar Marietje, de titel Piet Zwart op drie december...) Je had zonder toegevoegde informatie trouwens ook best iets anders mogen/kunnen invullen. Dan valt er m.i. nog steeds iets uit het verhaal te halen. Bij gebrek aan kwartjes bestaan er wel meer gebroken, aan de kant gezette mensen, met of zonder verzameldrang dan wel sorteer- of andere fobieën, die zichzelf zonder resultaat proberen op te beuren. @Willemina, dat was hij zeker niet... Dank voor je waardering. (Doe mij nu maar een banketkrans met hulstblaadjes en rode besjes.)