Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 - Boodschappen

Elke dag doet hij zijn boodschappen in de winkel. Dat is goed voor hem, zeggen ze, dan is hij er even uit. En ze geven hem een lijstje mee. Maar hij is niet gek, hij weet heel goed dat er meer is dan alleen die boodschappen. Hij kan prima zelf verzinnen wat hij nodig heeft, waarom geven ze hem dan een lijstje mee? Nee, de boodschappen van zijn lijstje vormen samen ook een boodschap. Een geheime boodschap. Al een aantal weken houdt hij onopvallend het winkelpersoneel in de gaten. En de andere klanten. Aan wie speelt hij berichten door? Hij komt er niet uit. Wie het ook zijn, ze spelen hun spel goed. Vrijwel niemand zou ze door hebben, maar ze hebben buiten hem gerekend. Hij mag dan niet weten wat hun plannen zijn, maar hij zal er niet willoos aan meewerken. Vandaag zal hij ze hebben. Vandaag zal hij zich niets aantrekken van zijn lijstje en zelf bepalen wat hij koopt. Dat zal ze in verwarring brengen, hun hele berichtenverkeer verstoord. Maar wat zal hij kopen? Ze had al een keer aan hem gevraagd of ze hem kon helpen, maar het leek of hij haar niet hoorde. Nu stond hij al zo’n twintig minuten besluiteloos bij de vleeswaren. In zijn hand had hij een boodschappenlijstje. Ze pakte het briefje, verzamelde de boodschappen die erop stonden, deed ze in zijn mandje en begeleidde hem naar de kassa. Daar leek hij tot zichzelf te komen. Hij betaalde, stopte zijn boodschappen in zijn tas, en liep ogenschijnlijk monter de winkel uit. Al die tijd had hij niets gezegd. Ze keek hem lang na.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schizofrenie? '...hij weet heel goed dat er meer is dan alleen die boodschappen.' Mooi verwoord gs. Ik heb het twee keer gelezen, er komen steeds meer stemmen bij.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Mooi en beetje triest verhaal. dingetje: ' Dat zal ze in verwarring brengen, hun hele berichtenverkeer verstoord.' het is in toekomende tijd geschreven, dus: 'verstoren' (het moet nog gebeuren) Overigens complimenten voor die alinea - het geeft goed weer wat de HP wil en staat in contrast met wat er uiteindelijk is gebeurd.

Rol

  • Anoniem
Hallo GS, Leuk dat het boodschappenbriefje een duidelijke rol speelt in het verhaal. Een complottheorie in de supermarkt. Mooi hoe de man zijn plan uitdenkt. De perspectiefwisseling is een mooie manier om de kwetsbaarheid van de man te laten zien. Mooi gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over mijn inspiratie: Een paar jaar geleden een documentaire gezien die indruk op me gemaakt heeft: Stephen Fry The Secret Life Of The Manic Depressive https://www.youtube.com/watch?v=rGDl6-lyfMY Een vrouw in die documentaire: “Een van de dingen is hier binnenkomen (in een winkel) en je wat paranoïde voelen. Iedereen kijkt naar me. Waarom kijk je naar mij? […] Zij volgt me. En dan: hij kijkt vreemd naar me. Dan realiseer ik me, dat ik weer paranoïde aan het worden ben. Hij kijkt vreemd naar mij, omdat ik vreemd naar hem kijk.” “Wanneer ik heel depressief ben, vertraag ik en vertraag ik totdat ik het punt bereik, dat ik helemaal tot stilstand kom. In mijn hoofd kan ik zien en horen, maar ik heb dan de kracht of de lust niet om door te lopen. Het is een beetje gênant als ik zo in de winkel stil blijf staan.” dingetje: Met "Dat zal ze in verwarring brengen, hun hele berichtenverkeer verstoord." bedoel ik zoiets als "Hun verstoorde berichtenverkeer zal ze in verwarring brengen.". Vandaar mijn keuze.