Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#74- Blind vertrouwen

Blind vertrouwen Voorzichtig opent ze de trommel. Het blikken geluid overstemt het tikken van de klok. Ze doopt het kaakje kort in haar thee. Met gesloten ogen legt ze het in haar mond, het valt op haar tong uiteen. Ze smakt en zuigt erop . ‘Smaakt het?’ Met zijn ogen dicht ligt hij op de bank. De lichte frons tussen zijn ogen is voor haar een graadmeter van zijn pijn. ‘Meer dan dat, het is verrukkelijk!’ Ze sabbelt op het zachte gedeelte van het kaakje. Een tweede doop volgt. ‘Ik dacht dat je sliep.’ De vurige wond ontsiert zijn gezicht. Hij staart naar het plafond en trekt zijn schouders omhoog. ‘Ach, wat is voor mij het verschil tussen ogen open of dicht?’ Wankelend staat hij op. ‘Dankzij het ongeluk ontwaak ik nooit meer uit deze nachtmerrie.’ Het kaakje brokkelt af en vertroebelt haar thee. De klok slaat vier keer. Op de tast schuifelt hij door de kamer. In gedachten telt ze de stappen mee. Hij volgt de tafelrand met zijn hand, raakt haar schouder en knijpt er zacht in. Ze strijkt met haar wang over zijn hand. ‘Wat is er dan zo verrukkelijk? Nee, niets zeggen.’ Zijn hand glijdt naar de rugleuning naast haar. Hij trekt de stoel opzij en gaat voorzichtig zitten. ‘Laat mij het proeven.’ ‘Tuurlijk,’ ze draait zich naar hem toe. ‘Open je mond.’ Zijn frons verdiept, ‘Wacht,’ hij beweegt zijn gezicht haar kant op en zucht diep. Ze mist de emotie in zijn lege ogen. ‘Heb ik je ooit teleurgesteld?’ Hij stuurt zijn hand naar haar gezicht en zoekt met zijn lippen haar wang. ‘Nee, jij hebt gelijk. Sorry.’ Hij opent zijn mond. Ze dompelt een nieuw kaakje in haar thee en voert het hem. Hij sabbelt erop. ‘Heerlijk.’ Zijn mond lacht wel. De wijzers duwen het acceptatieproces langzaam voort.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, wat doen we toch allemaal apart met deze opdracht; jouw insteek is onderscheidend. Als ik de stofkam hanteer (en het is maar de mijne): Blikken geluid los van elkaar/Is doorzuigen een ww?/Is afzuigen een ww versus kaakjes?/Kun je staren met lege ogen?/op is weggevallen na: staat hij/dankzij een ongeluk? of door/hef je een gezicht op?, het voelt zo zwaar. De laatste zin vind ik, sorry, ronduit lelijk. Daarom zou 'de klok slaat vier keer' er ook uit mogen. M.i. doet de tijd er niet (meer) toe. Laat onverlet dat je een prachtig intiem verhaaltje neerzette.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, wat doen we toch allemaal apart met deze opdracht; jouw insteek is onderscheidend. Als ik de stofkam hanteer (en het is maar de mijne): Blikken geluid los van elkaar/Is doorzuigen een ww?/Is afzuigen een ww versus kaakjes?/Kun je staren met lege ogen?/op is weggevallen na: staat hij/dankzij een ongeluk? of door/hef je een gezicht op?, het voelt zo zwaar. De laatste zin vind ik, sorry, ronduit lelijk. Daarom zou 'de klok slaat vier keer' er ook uit mogen. M.i. doet de tijd er niet (meer) toe. Laat onverlet dat je een prachtig intiem verhaaltje neerzette.
Bedankt voor jouw compliment en de stofkam! :D - - blikken geluid en staat op :thumbsup: - doorzuigen zal niet bestaan. Doorslikken vind ik te heftig voor een vloeibaar geworden kaakje. Toch maar gewoon zuigen ervan gemaakt, dan slik je het ook door. - afzuigen; ooit kaakjes in de thee gedoopt? Ik zuig de zachte randen van het kaakje eraf. Synoniem van wegzuigen. Inmiddels veranderd door sabbelen anders tweemaal zuigen in het verhaal gebruikt. ;) - lege ogen staren= nietsziend kijken. Alternatief: doodse ogen? Teveel tell? :? - dankzij/ door het ongeluk. Met dankzij beschuldigt hij. :? - gezicht opheffen. Een blinde mist vaak de focus en kijkt voor zich uit maar niet iemand aan. Hij probeert te focussen op haar gezicht door zijn gezicht te sturen/ te heffen naar haar omdat deze beweging door de handicap niet meer automatisch gaat. Dat is mijn interpretatie/ bedoeling. Sugg: hij beweegt zijn gezicht haar kant op. - de klok: met vier uur wilde ik de namiddag aangeven en aan het begin moet het tikken van de klok de rustige sfeer weergeven. Ik vind het beter kloppen als de klok weer terug komt. Een - tijd heelt alle wonden- vertaling. Een verwijzing dat het goed komt met die twee. Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden. :? :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn debuut als reageerder: Ik vind het een mooi subtiel verhaal. Paar puntjes "Dankzij" vs "Door": m.i. is "dankzij" niet zozeer beschuldigend, maar eerder cynisch (wat hier trouwens heel goed kan).
Zijn frons verdiept, ‘Wacht,’ hij beweegt zijn gezicht haar kant op en zucht diep.
Ik weet niet of ik dit goed begrijp. Laatste zin hoeft van mij niet.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn debuut als reageerder: Ik vind het een mooi subtiel verhaal. Paar puntjes "Dankzij" vs "Door": m.i. is "dankzij" niet zozeer beschuldigend, maar eerder cynisch (wat hier trouwens heel goed kan).
Zijn frons verdiept, ‘Wacht,’ hij beweegt zijn gezicht haar kant op en zucht diep.
Ik weet niet of ik dit goed begrijp. Laatste zin hoeft van mij niet.
:thumbsup: Top! Ik lees alle reacties met interesse. -Dankzij- is dus een blijvertje! :nod: Wat begrijp je niet aan het geciteerde gedeelte? Kan je anders zeggen hoe jij het leest? Dan leer ik ervan. Waarom vind je de laatste zin niet nodig? Dan begrijp ik het. Hartstikke bedankt voor jouw reactie. :)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn frons verdiept, ‘Wacht,’ hij beweegt zijn gezicht haar kant op en zucht diep.
Ik weet niet of ik dit goed begrijp.
Wat begrijp je niet aan het geciteerde gedeelte? Kan je anders zeggen hoe jij het leest? Dan leer ik ervan.
In eerste instantie begreep ik helemaal niet wat hij met "Wacht" bedoelt. Bij herlezing vermoed ik dat hij bedoelt dat ze moet wachten tot hij zijn mond geopend is. Klopt dat? Dat lag voor mij niet helemaal voor de hand. En de slotzin ervaar ik als overbodig

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn frons verdiept, ‘Wacht,’ hij beweegt zijn gezicht haar kant op en zucht diep.
Ik weet niet of ik dit goed begrijp.
Wat begrijp je niet aan het geciteerde gedeelte? Kan je anders zeggen hoe jij het leest? Dan leer ik ervan.
In eerste instantie begreep ik helemaal niet wat hij met "Wacht" bedoelt. Bij herlezing vermoed ik dat hij bedoelt dat ze moet wachten tot hij zijn mond geopend is. Klopt dat? Dat lag voor mij niet helemaal voor de hand. En de slotzin ervaar ik als overbodig
Bedankt voor je re-reactie. :nod: :confused: Mmmm: Mijn 'wacht' is dus niet helemaal duidelijk. Hij zegt 'wacht' omdat het wantrouwen toeslaat. Sinds hij blind is vertrouwd hij nog maar weinig mensen, is hij onzeker. Daarom zegt zij: 'heb ik je ooit teleurgesteld' en moet hij toegeven haar volledig te kunnen vertrouwen. Dat was mijn bedoeling met dit stukje. De slotzin heb je niet nodig om te weten als lezer dat dit hernieuwde vertrouwen een stap in de goede richting is? :?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik vind "emotie missen" en "lege ogen" een beetje dubbel. Wat mij bij blinde mensen opvalt, is dat hun ogen vaak alle kanten opschieten. Wat ook zou kunnen: "ze mist de emotie in zijn wegdraaiende ogen" of "ze mist de emotie in zijn alsmaar wegdraaiende ogen". Die laatste zin is zo'n zin die je er als schrijver zo graag in wilt hebben en die je als lezer kunt missen als kiespijn. Dus, kill your darling, before it kills you ;) Wel een hele mooie invulling van de opdracht!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik vind "emotie missen" en "lege ogen" een beetje dubbel. Wat mij bij blinde mensen opvalt, is dat hun ogen vaak alle kanten opschieten. Wat ook zou kunnen: "ze mist de emotie in zijn wegdraaiende ogen" of "ze mist de emotie in zijn alsmaar wegdraaiende ogen". Die laatste zin is zo'n zin die je er als schrijver zo graag in wilt hebben en die je als lezer kunt missen als kiespijn. Dus, kill your darling, before it kills you ;) Wel een hele mooie invulling van de opdracht!
Bedankt voor je suggestie, tip, compliment en dus voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Ik vind echt dat je dit heel erg mooi geschreven hebt. Zo mooi, dat ik denk dat je vooral bezig bent geweest om heel erg mooi te schrijven. Als je begrijpt wat ik bedoel. En wat die laatste zin betreft, schaar ik me achter eerdere reacties; die is tè mooi. Voor de statistici: "wacht" snapte ik. Dankzij vs door, ik zou voor 'door' kiezen. En dat 'mooi' was niet alleen maar cynisch bedoelt hoor ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je bent een schrijver die de taal gebruikt om te proeven, te voelen hoe je met de woorden kan spelen, en dat doen wij in zekere zin allemaal op dit forum. Ik heb genoten van je verhaal, dat wil ik maar even vermelden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Ik vind echt dat je dit heel erg mooi geschreven hebt. Zo mooi, dat ik denk dat je vooral bezig bent geweest om heel erg mooi te schrijven. Als je begrijpt wat ik bedoel. En wat die laatste zin betreft, schaar ik me achter eerdere reacties; die is tè mooi. Voor de statistici: "wacht" snapte ik. Dankzij vs door, ik zou voor 'door' kiezen. En dat 'mooi' was niet alleen maar cynisch bedoelt hoor ;)
:thumbsup: Bedankt voor je reactie! Grappig is dat ik niet bezig was met mooi te schrijven maar hoe krijg ik de scene duidelijk op papier. Helaas, niet geheel in mijn opzet geslaagd. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je bent een schrijver die de taal gebruikt om te proeven, te voelen hoe je met de woorden kan spelen, en dat doen wij in zekere zin allemaal op dit forum. Ik heb genoten van je verhaal, dat wil ik maar even vermelden.
Ik ben blij met jouw melding. ;)