Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #74 – Een tafel scène

Met zekere tred stapte Daan naar een tafeltje. Ivan slenterde achter hem aan. Ze gingen zitten. De waard plaatste twee pullen voor hen, tot de rand gevuld met een brouwsel, donker als een maanloze nacht. "Ze tappen hier een gemeen biertje", verkondigde Daan breed grijnzend. "Proost!" Met beide handen omvatte Ivan het glas, turend naar het parelende vocht. Hij snoof het moutaroma op. Zalige warmte beloofde het… … En moed. Zou dit helpen om de waarheid te vertellen? Hij wrong zijn lippen tot een glimlach en zei hees: "Proost." Daan nam een teug. Zachtjes klokte het bier door zijn keel, maar voor Ivan klonk het als een razende waterval die zich van een hemelhoge berg neerstortte in een wilde stroom. De jongeman nipte. Was dit zelfs nippen? Zijn lippen raakten het bier nauwelijks aan. "Smaakt het slecht, jongetje", vroeg Daan. Ivan schudde het hoofd. "Ik ben geen jongetje." "Klopt! Jongetjes drinken melk. Dit is een mannendrank." Nu Ivan de eerste stap genomen had, viel de rest hem lichter. Dit keer nam hij een echte slok. Hij grimaste. Het kon evengoed zeewater zijn. Hij was te nerveus. Hij loenste naar Daan. "Ik ben ook geen man." Daan knipoogde. "Dat vermoedde ik al." "Wat?" Het bloed steeg Ivan naar het hoofd. Moest hij nu huilen of lachen? Hij dronk… genoot… met lichaam en ziel… van de zwarte kleur, het fluisterzachte bruisen, de subtiele roostergeur, de bittere smaak. Het gerstenat gleed koel door zijn keel en verspreidde weldoende warmte. Ja, dit was een gemeen biertje… goed gemeen. Ivan ontspande zich. De blos op zijn wangen verdween. "Ik wist dat het zinloos was mijn gezicht te verbergen." Daan grinnikte. "Bij mij is jouw geheim veilig, vriend." "Dank je… vriend." Hij ledigde zijn pul. Het bier smaakte heerlijk nu, zoet en rijp als zomerse kersen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zintuigelijk en beeldend geschreven.... Spanningsopbouw en de laag die eronder zit. Ik ben benieuwd naar het geheim. Graag gelezen :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, liefdevol, vriendschappelijk verhaal. Goed vorm gegeven...

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Tarragon, De grote vraag: wat is het geheim? Ik ben zo nieuwsgierig geworden dat ik het nu wil weten. Compliment om de spanning zo naar een climax te brengen met een mooie rust in de laatste zin. Heb je bewust gekozen voor het gebruik van witregels? Dit voelde voor mij enigszins ongemakkelijk. Een witregel geeft een langere rustpauze aan. Door minder witregels te gebruiken, neem je de lezer nog meer mee in het verhaal. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Han, Resa, Inanna, Welbedankt voor de sympathieke commentaren. Ik zal zien hoe ik in de toekomst de witregels kan beperken. Vreemd, terwijl ik het zelf altijd moeilijk heb om een tekst te lezen die in één zware blok gepresenteerd wordt ,-) Dit is een vertaald fragmentje uit mijn grote epos over Tarragon Slayer. Ik ben 3 jaar geleden begonnen eraan te schrijven en werk aan een tempo van ongeveer een hoofdstukje per week. Dat het uit deze scene niet duidelijk naar voren komt wat het geheim is, is voor mij een interessant gegeven. Het geeft mij perspectieven hoe ik de ontknoping eventueel om kan schrijven. Heel erg geapprecieerd!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
huh ... het geheim is toch dat Ivan geen man is? Het leek mij een helder verhaal, maar nu twijfel ik of ik er uberhaupt iets van begrepen heb ... (1x return tussendoor voorkomt wel blokvorming, zonder de pause van een witregel in te lassen.)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
huh ... het geheim is toch dat Ivan geen man is?
Dat is ook mijn reactie! :eek: [Het bier smaakte heerlijk nu, zoet en rijp als zomerse kersen.] De omschrijving van hoe zij het bier proeft (als kersen) bevestigt dit voor mij. :nod: Ik denk dat juist bier (alcohol) blosjes veroorzaakt? Een interessant verhaal.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als bierliefhebber heb ik erg van je verhaaltje genoten, Tarragon, en ik denk dat het hier gaat om een stout ale (sterk, zwart, roostergeur, bitter maar ook zoet...) Ik had ook het idee dat het geheim onthuld was aan het eind. Boeiend verhaal maar je alinea-indeling kan inderdaad beter. Als je zelf het idee hebt dat het dan een zwaar blok wordt, experimenteer dan eerst met een dubbele regelafstand (zo moeten manuscripten vaak worden aangeleverd.) Ik lees graag meer van je.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welbedankt voor de reacties, Bart, Marietje en Lisette! Alles correct geraden. Ivan is een vrouw... eentje die van kersen houdt (Sowieso is ze een liefhebster van goed eten en drinken). En het bier dat ik beschreef, is inderdaad een stout. Ik hou de wekelijkse opdrachten hier in het oog en kijk of ik in de toekomst af en toe nog eens een brokje kan vertalen.