Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#74 Hertoghoeve

Het geluid van de afzuigkap verried dat die slechts op stand twee stond. De weeë lucht van gebakken zalm had zich vanuit de open keuken door de hele huiskamer verspreid. Hij vermoedde dat die, via de open trap, ook de weg naar de slaapkamer had gevonden. Ze plaatste de borden op tafel. Op de zalmfilet prijkten blaadjes peterselie. De tagliatelle die ernaast lag, was bedekt met spinazie. 'Dank je,' zei hij toonloos. Haar lippen krulden zich tot een lach. Haar ogen deden niet mee. 'Smakelijk,' zei ze zacht terwijl ze vol aandacht haar mes en vork in de moot vis plantte. Hij pakte het glas bier, nam een slok en voelde hoe de alcoholvrije maltsmaak zich een weg baande naar zijn maag. Het deuntje van de vaste telefoon klonk. 'Ik neem hem wel,' zei hij, zijn uiterste best doend om niet te gretig te klinken. Aan de andere kant van de lijn vroeg ene Adriaan namens de Volkskrant of hij sprak met mijnheer Slavenburg. 'Dag Henk, wat is er?!' 'Nee, u spreekt met Adriaan Langen. Ik bel u omdat we een interessante aanbieding hebben.' 'Wat?! Ligt het hele systeem eruit? Ik kom meteen.' 'Maar...' Hij drukte de stem van de jong en hoopvol maar verward klinkende Adriaan weg. 'Noodgeval. Even de handleiding pakken,' riep hij, terwijl hij de trap oprende. Boven graaide hij snel een willekeurige ordner uit de kast van zijn werkkamer en snelde naar de slaapkamer om het raam open te zetten. 'Kan laat worden,' riep hij, vlak voor hij de deur van de hal achter zich dichttrok. Nadat hij de contactsleutel had omgedraaid, toetste hij het nummer van Henk in. 'Henk, met Justus. Zin in biefstuk, frites, bier en wijven in de Hertoghoeve?' 'Wat?! Het hele systeem eruit?! Ik kom eraan.' Hij snoof en rook een wild melange.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, Een verrassende ontknoping. Herkenbaar, en toch op een eigen wijze neergezet. Zit nu wel met de vraag 'welk systeem ligt eruit' dat twee vrouwen dit geloven. Geeft een glimlach. En heel subtiel, doch overduidelijk dat zalm niet het favoriete gerecht van Justus is. Probeer iets zuiniger te zijn met het gebruik van ?!. Laat de tekst het werk doen. Met hartelijke groeten, Inanna

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Angus, in mijn beleving is er maar één vrouw die in de smoes trapt, toch. Al plaats je de lezer aan het eind wel voor een raadsel, maar ik denk bewust. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, Tja, als vrouw, echtgenote, moeder, kokkin, voel je je toch erg belazerd door het samenspel van deze heren der schepping.. Ik hoop dat de wilde wijven van de Hertoghoeve hen een flinke ..... zullen aftrekken. Dat de boosheid bij mij als lezer opvlamt, wil zeggen dat het verhaal pakkend is en dus een onverbloemd compliment voor de schrijver ervan. :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Ik weet niet of de hp fout is. Eerder triest, net zoals zijn huwelijk. (Zijn vrouw weet donders goed dat hij niet van zalm houdt.) Het huwelijk van Henk is niet veel beter. Of de vrouwen er in trappen, vraag ik me ook af. Misschien zijn ze wel blij dat ze een avondje voor zichzelf hebben :confused:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien zijn ze wel blij dat ze een avondje voor zichzelf hebben :confused:
Inderdaad: niet getreurd, opgepleurd! :D Goed verhaal, ik begrijp alleen de wild melange niet. Loopt het water al uit zijn mond bij het vooruitzicht of staat er nog een ander gerecht in de oven?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben de beroerdste niet Wilhelmina. Hier een link met zwaardere kost. http://www.literairwerk.nl/werk/horizon (En volgende week een verhaal van ondergetekende in een bundel met het beste uit vijf jaar Literair Werk. Ben ik ook nog eens genomineerd voor de Vergulde Gieter. Een bescheiden prijsje voor opbouwende feedback. :) Die ga ik overigens niet winnen.).

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staat geen ander gerecht in de oven. Mocht hij kwijlen - vanwege water uit de mond :) - dan vanwege de vooruitzichten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Angus! Ik zie via de link nog wat "bekende" namen voorbij komen. Heel wat leesvoer. Ook wel zin om daar mijn tanden in te zetten. Ik hou wel van zwaardere kost. Goed schrijven begint volgens mij met goed lezen. Ik kreeg bij mijn geboorte geen helmpje ;) . Benieuwd naar de vooruitzichten. Zijn ze zonnig?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is verleden tijd, Wilhelmina. In plaats van vooruitzichten, een terugblik. Het leek zonnig, naar Justus had beter kunnen investeren in zijn huwelijk. In de Hertoghoeve prikte hij, en Henk, een vorkje met Floor en Eveline. De drank vloeide rijkelijk en van het een kwam het ander. Dat ander speelde zich af in een Van der Valk hotel. Eveline veinsde zwangerschap. Justus nam zijn verantwoordelijkheid: flitsscheiding met een snel volgend huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden. Hij woont nu in een sociale huurwoning en draagt trouw - nu wel - per maand twee keer alimentatie af. Henk schrijft ook maandelijks een fiks bedrag af. Zijn vrouw mist de uitstapjes naar Rome. Het is de vraag hoelang hij nog kan voorkomen dat de foto's - waarop duidelijk te zien is dat hij zich oraal laat bevredigen door een travestiet (ik treed verder niet in details over de gewraakte kiekjes) - hun weg naar het internet vinden. Kortom, het is thans zwaarbewolkt.