Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#73 - Pruim

Daar zat ik dan, in de bus, terwijl de wind bulderde en de regen tegen de ramen kletterde. O nee. Een halte verder stond collega Pruim, de man die nooit kon nalaten om elke vermeende onzorgvuldigheid van mij uit te smeren over de duur van een compleet project, de man die zelf de ene blunder na de andere beging. Blunders die ik wel op moest blazen tot hun werkelijke niveau, omdat ze anders iedereen zouden ontgaan. Pruim stapte in, schrok toen hij me zag, vermande zich en ging bij me zitten. ‘We zijn hier niet op ons werk,’ zei hij, en hij vertelde me een verhaal over zijn tante Ida, waarschijnlijk om de indruk te wekken dat hij een mens was (ik wist wel beter). Ik wilde me niet laten kennen, en vertelde over de noordse nachtegaal die van de zomer was neergestreken in mijn tuin. Daarna hield hij een verhandeling over de kleur paars, een kleur die ook mij altijd al had geboeid. En ik vertelde weer over ons structuurverf-plafond waarop onze jongste zijn spidermanoefeningen kon doen. Een hele reeks verhalen later vertrouwde Pruim me toe dat al onze collega’s stomkoppen zijn, en dat hij al zijn ergernis botvierde op de enige collega waarbij hij nog sporen van verstand ontwaarde. En hij zei dat dat hem speet. Iets minder spontaan, maar niet minder welgemeend, deed ik datzelfde. Daarna namen we, bij tijden onderbroken door bulderend gelach, al onze collega’s door. Tenslotte zongen we samen de Parelvissers - en op hoog niveau mag ik wel zeggen -, waarna ik me liet ontvallen dat ik al zeventien jaar niet meer gezongen had. ‘Zeventien jaar?’ Er klonk verbazing in Pruims stem. ‘Weet je nog de datum?’ ’23 juni 1998,’ zei ik. Pruim was verbijsterd. ‘Dat is wel heel toevallig!’ Maar we wisten allebei dat het geen toeval was. Dit was zo bedoeld. We vielen elkaar in de armen, onze geesten vermengden zich met elkaar en vulden de bus. Het werd me bijna teveel. De bus stopte en ik was blij dat ik kon uitstappen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Het verhaal komt op mij onwerkelijk over. Twee collega's die op een merkwaardige manier nader tot elkaar komen in een bus. Wat is de betekenis van de datum? Ik zit wel in de bus maar ik rij niet mee in je verhaal.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste gs, Het is overduidelijk dat de twee collega's dichterbij elkaar komen, en op een hartverwarmende manier ook. Dat is prachtig. Het gevoel dat uit het verhaal spreekt, raakt me. Ik zie ze zitten en hoor ze lachen. Dat gezegd hebbende, zijn er altijd nog wat puntjes waar je op mag letten: - `de man die zelf de ene blunder na de andere beging'. Hewel de herhaling ongetwijfeld bedoeld is om kracht bij te zetten, is hetgeen je hier wilt zeggen in feite een tegenstelling. Een keuze voor `hoewel hij zelf...' zou daarom passender zijn. - Er mag een komma na `structuurverfplafond'. - Bij het spreken van een ander personage, begint een nieuwe alinea. Let daar op. - Wat is de betekenis van die datum? De manier waarop je er naar toe werkt, doet vermoeden dat het heel belangrijk is. Vervolgens wordt de lezer echter in twijfel gehouden. Mocht je nog reageren, we willen het graag weten! Kortom, een leuk, gekkig verhaal, dat mij in elk geval an het lachen heeft gemaakt. Bedankt voor je bijdrage.