Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#73 Indian Summer

Dat we elkaar nu juist op deze plek en op deze dag weer tegen het lijf liepen. Toen we elkaar net leerden kennen, ontdekten we dat we omgeven werden door toevalligheden die onze verbondenheid bevestigden. Plaatsen die we bezocht hadden, de muziek waar we naar luisterden en boeken die we gelezen hadden. De schoonheid van het toeval. En zelfs nu onze wegen al weer minstens twee jaar gescheiden waren, bleek dat bindende principe nog steeds zijn werking te hebben op ons. Nu ik zo naar haar keek herkende ik weer meteen al die kleine en fijne maniertjes van haar. Hoe ze haar mond eerst een klein beetje opende voordat haar mooie lach verscheen. Hoe ze even aan haar linker oorlel zat voordat ze een persoonlijke ontboezeming deed. Ik voelde hoe mijn lijf weer langzaam begon te gloeien als ik haar zo observeerde. Niet verliefd worden. Wat er vanavond ook gebeurt, niet opnieuw verliefd worden. Zij was nog steeds degene die het vuur aan de gang hield. We zaten allebei met een deken over onze schoot en het vuur in de korf gaf onze gezichten een oranje gloed. Ze had in haar achtertuin ook een vuurkorf, die was gemaakt van een oude gasfles. Maar die deden we meestal alleen in de zomer aan, als het aan het einde van de avond begon af te koelen. Nu zaten we hier in november op het terras van De Heren van Oranje, en ondanks dat het pas vijf uur was begon het al te schemeren. We hadden allebei een boswandeling gemaakt en toen ik mijn fiets van het slot wilde halen, hoorde ik geritsel van het herfstblad achter mij en tegelijkertijd, met die heerlijke zachte g van haar, ‘dag Gerard.’ Ik had me omgedraaid en ik werd getroffen door haar verschijning. Haar vlammend rode haar, dat de laatste keer dat ik haar had gezien nog bruin was geweest. Alsof ze in haar eentje een volledige Indian Summer verbeelde, nog mooier dan het herfstbos om haar heen. We namen allebei een slok van onze warme chocomel. ’Dit is toch ook een hotel?’ vroeg ze.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark70, Er wordt zo gerommeld met het tijdsverloop dat ik niet in het verhaal kom. 1e alinea: '....nu juist op deze plek en op deze dag weer tegen het lijf liepen' - dus het gebeurt nu of het is reeds gebeurd - want liepen. 2e alinea: 'Nu ik zo naar haar keek herkende ik weer' - idem 3e alinea: 'Nu zaten we hier in november' - idem maak een duidelijke keus vanuit welk standpunt in de tijd de ik beleeft (heden o.t.t.) en herinnert (in o.v.t).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mark70; het is zoals @janp zegt, het is nogal verwarrend. Daarnaast ben ik zo vrij de volgende opmerkingen te maken. Er zitten voor mij overbodigheden in. Zoals: - minstens (voor twee jaar) - op ons (na werking) - als ik haar zo observeerde - allebei (na zaten) - ondanks dat het pas vijf uur was (schemering in november) (typo: verbeeldde en linkeroorlel) Inhoudelijk vind ik je verhaal prachtig.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie feedback @janpmeijers: ik begrijp wat je bedoelt, bij herlezing zie ik de fouten in het tijdsverloop. Tevens ben ik iets te kwistig met het woordje 'nu'. Ik ga met de feedback aan de slag en post snel een verbeterde versie. @Mili: ik begrijp je opmerkingen over de overbodigheden... en oeh... de typo's.. die neem ik mijzelf kwalijk! Ik heb het verhaal snel tijdens mijn lunchpauze geschreven en gepost. De volgende keer eerst heel even laten bezinken en herlezen voordat ik het verhaal op de site post. Zoals gezegd ga ik aan de slag met een verbeterde versie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geknipt, geplakt, gesneden. Kortom: een vernieuwde (en hopelijk verbeterde) versie... Ik was net klaar met mijn boswandeling en toen ik mijn fiets van het slot wilde halen, hoorde ik het geritsel van herfstblad achter mij en tegelijkertijd, met die heerlijke zachte g van haar, ‘dag Gerard.’ Ik draaide me om en ik werd getroffen door haar verschijning. Haar vlammend rode haar, dat de laatste keer dat ik haar had gezien nog bruin was geweest. Alsof ze in haar eentje een volledige Indian Summer verbeeldde, nog mooier dan het herfstbos om haar heen. Dat we elkaar juist hier, bij het terras van De Heren van Oranje weer tegen het lijf lopen. De plek waar we destijds onze eerste afspraak hadden. Tijdens die eerste avond samen, ontdekten we al snel dat we omgeven werden door toevalligheden die onze verbondenheid bevestigden. Plaatsen die we bezocht hadden, de muziek waar we graag naar luisterden en boeken die we gelezen hadden. We hadden er zelfs een term voor bedacht: de schoonheid van het toeval. Datzelfde bindende principe blijkt nog steeds zijn werking te hebben. We zitten naast elkaar op het terras en ik herken meteen al die kleine en fijne maniertjes van haar. Hoe ze haar mond eerst een klein beetje opent voordat haar mooie lach verschijnt, hoe ze even aan haar oorlel zit voordat ze een persoonlijke ontboezeming doet. Ik voel hoe mijn lijf weer langzaam begint te gloeien als ik haar zo observeer. Niet verliefd worden. Wat er vanavond ook gebeurt, niet opnieuw verliefd worden. Zij is nog steeds degene die het vuur brandende houdt. We zitten allebei met een deken over onze schoot en het vuur in de korf geeft haar gezicht een oranje gloed. De wintertijd is net ingegaan en de kleuren van de lucht beginnen zich rond dit tijdstip te spiegelen aan de herfstkleuren van het bos. We nemen allebei een slok van onze warme chocolademelk. ’Dit is toch ook een hotel?’ vraagt ze.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark70, ja, duidelijk verbeterd, structuur is goed zo. Een terzijde over stijl: je opent de scene met een mededeling:
Ik was net klaar met mijn boswandeling en toen ik mijn fiets van het slot wilde halen, hoorde ik het geritsel van herfstblad achter mij en tegelijkertijd, met die heerlijke zachte g van haar, ‘dag Gerard.’
dat kan ook met een handeling die de scene actief maakt. Suggestie: Ik stampte een paar keer met mijn wandelschoenen op het grind om de laatste blaadjes kwijt te raken. Toen ik mijn fiets van het slot haalde hoorde ik achter me: 'dag Gerard.' Zonder me om te draaien wist ik dat zij het was. Die heerlijke zachte g. enz.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de feedback janpmeijers, ik neem je terzijde mee voor een volgende opdracht... een goede tip!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark, Ik ben het met voorgaande kritieken eens. Wat ik wel goed vind, is de beschrijving van die kleine maniertjes. Je word niet alleen verliefd op een persoon maar ook op diens maniertjes (totdat de liefde over is en je je gaat ergeren aan die gewoontes ;-))

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een warm verhaal. HP is een romanticus. Zij is wel gek als ze hem laat gaan. Hij wil niet verliefd worden maar beseft nog niet dat hij van haar houdt. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhoudelijk een fijn verhaal, lief en warm. "Dit is toch ook een hotel?" laat heerlijk weten wat er vanavond allemaal kan gebeuren, en het is maar zeer de vraag of het lukt om dan niet verliefd te worden. Als ik zo vrij mag zijn: ook in je tweede versie zie ik veel overbodige informatie, zoals dat de wintertijd net is ingegaan - de kleuren zijn van belang, niet de exacte tijd, die kan ik er zelf wel bij verzinnen. Verder geeft JanP zinnig commentaar op je eerste zin, die ook te veel wil uitleggen. Als ik vergelijk met je eerste versie vind ik het simpelweg noemen van de schoonheid van het toeval mooier dan de uitleg ervan in de tweede versie. En eigenlijk vind ik de eerste versie ook een interessantere opening hebben -al moet het 'op deze dag' weg, en moet de eerste date uitleg dan ook wel ergens terugkomen om het 'juist hier' te verklaren.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhoudelijk een fijn verhaal, lief en warm. "Dit is toch ook een hotel?" laat heerlijk weten wat er vanavond allemaal kan gebeuren, en het is maar zeer de vraag of het lukt om dan niet verliefd te worden.
Dankjewel :) !
Als ik zo vrij mag zijn: ook in je tweede versie zie ik veel overbodige informatie, zoals dat de wintertijd net is ingegaan - de kleuren zijn van belang, niet de exacte tijd, die kan ik er zelf wel bij verzinnen. Verder geeft JanP zinnig commentaar op je eerste zin, die ook te veel wil uitleggen. Als ik vergelijk met je eerste versie vind ik het simpelweg noemen van de schoonheid van het toeval mooier dan de uitleg ervan in de tweede versie.
Je mag zeker zo vrij zijn... graag zelfs, daarom zit ik op dit forum ;) Ik begrijp wat je zegt over de wintertijd en over de toevoeging bij 'de schoonheid van het toeval'. Meer beschrijven, minder uitleggen...

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mark, Dat de hoofdpersoon nog warme gevoelens koestert voor `haar' mag duidelijk zijn. Wat ik alleen mis, is een opbouw naar hun vernieuwde nabijheid. Het is overduidelijk dat hij nog van haar houdt, maar zij blijft een beetje in nevelen gehuld. Een kort gesprek of een uitwissling van handelingen - iets om de lezer te laten voelen dat er een reden is dat zij informeert of het ook een hotel is. Daarbij gaan de tijden nog steeds niet helemaal lekker. De eerste alinea is in ovt, gesteld, maarde tweede alinea begin je met `Dat we elkaar juist hier, bij het terras van De Heren van Oranje weer tegen het lijf lopen', dus een tegenwoordige tijd, omdan weer over te gaan in ovt. Dat werkt nog steeds wat verwarrend. Let daar op :). Ook ik vind de eerste alinea van je eerste verhaal mooier dan die van de herschreven versie. Er wordt meteen zoveel duidelijk over de hoofdpersoon en zijn gevoelens, het is zonde als je dat mist. Een andere opbouw kan dan zijn: - alinea 1: overpeinzing over het toeval (ovt) -alinea 2: boswandeling/ begroeting (ovt) - alinea 3 het terras, haar maniertjes (tt) - alinea 4: gesprekje/actie, afsluiter (tt) Waarschijnlijk krijg je dan nog meer structuur in je verhaal. Bedankt voor je bijdrage!