Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#73- Weerzien

Weerzien De deurbel stoort. Ze maakt zich los uit Tom zijn armen. ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’ ‘Ik …,’ Hij grijpt haar trui en trekt haar naar zich toe. ‘… laat je nooit meer gaan.’ Grinnikend valt ze op hem. 'Drama King.' ‘Het eten kan mijn honger toch niet stillen.’ Hij pruilt zijn lippen en knipoogt. Ze plaatst haar handen op zijn schouders. ‘Verheug jij je dan maar op mijn toetje.’ Vluchtig kust ze hem en vliegt zijn keuken in. Haar blote voeten verwarmen de tegels. Bestek klettert op de drie borden en met de stapel in haar handen draait ze zich om. Ze deinst achteruit als Patrick de weg verspert. Het aanrecht prikt in haar rug. ‘Zo.’ Zijn donkere ogen priemen. ‘Marjolein. Daar ben je weer eens.’ Ze omklemt de borden en heft haar kin op. Hij zet een stap dichterbij. ‘Hoe lang is het geleden dat jij het hoofd van mijn allerbeste vriend op hol bracht en met de noorderzon verdween?’ Zijn vingers raken de hare als hij de stapel borden vastpakt. Zonder zijn blik los te laten, slikt ze. ‘Ook fijn om jou te zien, Patrick.’ Ze trekt de stapel borden naar zich toe. ‘Dat is een klein jaar geleden. Ik heb fulltime gewerkt en de rest van mijn tijd doorgebracht met mijn moeder. Drie weken geleden heb ik haar begraven.’ Hij laat niet los. Ze knippert kort met haar ogen, ‘Dus, sorry dat ik jullie daar niet mee wilde belasten.’ Zijn ogen volgen de traan op haar wang, zijn vingers strijken kort over haar hand. Hij schraapt zijn keel en kijkt naar de borden. ‘Ik zal dit dragen. Pak jij de glazen? Dan kunnen we eten.’ Ze laat de borden los. Hij draait zich om. Ze sluit haar ogen, gooit haar hoofd in haar nek, zucht en leunt tegen het aanrecht. De kou van de vloer bereikt haar hart. ‘Hey.’ Patrick staat nog in de deuropening. Hij houdt zijn ene hand als een telefoonhaak aan zijn oor, trekt zijn wenkbrauwen en schouders op. Hij glimlacht kort. ‘Gecondoleerd.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, zal ik maar de spits afbijten voordat je volgers zich en masse laten horen? :) Hebben we hier nu met een trio te maken, chicklitqueen, of een nymfomane? Ook deze reis verwar je me. Enige opmerkingen van de juffrouw met het rode potlood: - waarom niet Toms armen? - Grinnikend valt ze op hem. Wordt ze verliefd - dat is ze toch al - of valt ze over hem heen? - Hoe pruil je lippen? Ik ken wel een pruillip. - Waarom deinst ze achteruit? Had Patrick een mes tussen zijn tanden? - Kan een aanrecht prikken? - t achter draai en kou of koude Hoe vaker ik het lees, hoe meer ik denk dat dit een gevaarlijk stukje is. Je bent je vleugels aan het uitspreiden. Je belooft.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik was ook even verward, maar na een tiental lezingen denk ik het te begrijpen. :) Tom en Patrick zijn goede vrienden. Tom en Marjolein kregen iets (zoals dat heet) en Marjolein was opeens verdwenen. Patrick was daar boos over. Nu is Marjolein weer bij Tom en Patrick komt eten. Hij wil weten hoe het zit. Marjolein geeft uitleg. Eind goed -al goed (denk ik). Het leest wat moeizaam, hoewel het vanaf de 5e a 6e keer begon te wennen, vanwege de zinsbouw en gebruik van interpunctie. het begin: (let op gebruik van leestekens en hoofdletters)
De deurbel stoort. Ze maakt zich los uit Tom zijn armen. ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’ ‘Ik …,’ Hij grijpt haar trui en trekt haar naar zich toe. ‘… laat je nooit meer gaan.’ Grinnikend valt ze op hem. 'Drama King.'
kan eenvoudiger, suggestie: De deurbel zeurt in Marjoleins oor. Ze wurmt zich uit Toms armen en springt van de bank. ‘Shit, de pizza’s, Tom. Hoe laat komt Patrick?’ Tom grijpt haar trui en trekt haar naar zich toe. ‘Ik laat je nooit meer gaan.’ Grinnikend valt ze op hem. 'Drama King.' Noot: 'grinnikend' zou ik nooit gebruiken, alsmede 'Drama King' en 'hey' En de dialoog mag iets, hoe zal ik het zeggen, volwassener. :) Het is uiteraard jouw verhaal, kijk maar.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, zal ik maar de spits afbijten voordat je volgers zich en masse laten horen? :)
Graag! :nod: En masse? :ninja:
Hebben we hier nu met een trio te maken, chicklitqueen, of een nymfomane? Ook deze reis verwar je me..
Dit verbaast mij? Gewoon een stel dat het weer leuk heeft met elkaar en zijn beste vriend die pizza komt eten. :?
Enige opmerkingen van de juffrouw met het rode potlood:.
Joepie! Altijd leerzaam. :thumbsup:
- waarom niet Toms armen?.
Ik heb van onze leermeester @Leonardo geleerd dat het beide kan. Het scheelt wel een woord. ;)
- Grinnikend valt ze op hem. Wordt ze verliefd - dat is ze toch al - of valt ze over hem heen?.
Stiekem bedoel ik beide. ;) Hij ligt op de bank en trekt haar op zich, ze valt (boven) op hem.
- Hoe pruil je lippen? Ik ken wel een pruillip..
Gepruilde lippen, het is een werkwoord. Hij laat expres zijn lippen pruilen. Vrijheid van de schrijver?
- Waarom deinst ze achteruit? Had Patrick een mes tussen zijn tanden?.
Moet er perse een mes zijn? Nee, ze schrikt van hem, ineens staat hij achter haar in de keuken. Ze dacht dat de pizza's bezorgd werden. Bewust deinzen gebruikt om de sfeer die het woord met zich meebrengt. Bij het kletteren van het bestek moet de lezer de sfeer omslag gaan voelen. Net zoals zijn ogen die priemen. Werkt het? :?
- Kan een aanrecht prikken?.
Niet letterlijk natuurlijk. Ze stapt achteruit tegen het aanrecht aan. Alternatief is duwt maar kan een aanrecht duwen? Schrijversvrijheid?
- t achter draai en kou of koude.
Stom, stom!
Hoe vaker ik het lees, hoe meer ik denk dat dit een gevaarlijk stukje is. Je bent je vleugels aan het uitspreiden. Je belooft.
Dat zie ik als een compliment. :) Ik heb geprobeerd meerdere lagen in het stukje te leggen. Zie je de symbolische strijd met de stapel borden tussen de twee? Niemand wint maar ziet in dat ze beter samen vrienden kunnen zijn, voor Tom zijn geluk. :nod: Grote dank! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik was ook even verward, maar na een tiental lezingen denk ik het te begrijpen. :) Tom en Patrick zijn goede vrienden. Tom en Marjolein kregen iets (zoals dat heet) en Marjolein was opeens verdwenen. Patrick was daar boos over. Nu is Marjolein weer bij Tom en Patrick komt eten. Hij wil weten hoe het zit. Marjolein geeft uitleg. Eind goed -al goed (denk ik).
:thumbsup: Jij hebt het verhaal helemaal goed begrepen. :nod: Kun je mij uitleggen waarom je verward was?
Het leest wat moeizaam, hoewel het vanaf de 5e a 6e keer begon te wennen, vanwege de zinsbouw en gebruik van interpunctie. het begin: (let op gebruik van leestekens en hoofdletters)
Ik duik maar weer eens in de theorie van het gebruik van leestekens en hoofdletters. Ik dacht dat ik de toepasbaarheid eindelijk wist. :(
De deurbel stoort. Ze maakt zich los uit Tom zijn armen. ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’ ‘Ik …,’ Hij grijpt haar trui en trekt haar naar zich toe. ‘… laat je nooit meer gaan.’ Grinnikend valt ze op hem. 'Drama King.'
kan eenvoudiger, suggestie: De deurbel zeurt in Marjoleins oor. Ze wurmt zich uit Toms armen en springt van de bank. ‘Shit, de pizza’s, Tom. Hoe laat komt Patrick?’ Tom grijpt haar trui en trekt haar naar zich toe. ‘Ik laat je nooit meer gaan.’ Grinnikend valt ze op hem. 'Drama King.'
Bij het schrijven wilde ik de realistische samenloop van praten en bewegen tonen. Niemand praat eerst en beweegt dan, dit gebeurt tegelijk.
Noot: 'grinnikend' zou ik nooit gebruiken, alsmede 'Drama King' en 'hey' En de dialoog mag iets, hoe zal ik het zeggen, volwassener. :) Het is uiteraard jouw verhaal, kijk maar.
Waarom zou jij dat nooit gebruiken? Ik vind het hier passen in dit verhaal met jong volwassenen die af en toe vervallen in kinderachtig doen. ( pubertijd) Mijn dank voor jou is ook groot! :nod:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noot: 'grinnikend' zou ik nooit gebruiken, alsmede 'Drama King' en 'hey' En de dialoog mag iets, hoe zal ik het zeggen, volwassener. :) Het is uiteraard jouw verhaal, kijk maar.
Waarom zou jij dat nooit gebruiken? Ik vind het hier passen in dit verhaal met jong volwassenen die af en toe vervallen in kinderachtig doen. ( pubertijd)
Ik wilde net reageren dat ik Drama King wel een leuke vondst vond, maar de onthulling "pubertijd" sloeg me van de sokken. Ik vind de setting en het taalgebruik niet bij pubers passen, maar dat zegt niks. Is vermoedelijk zelfprojectie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Frans foutje, en masse staat voor volledig. Bij het deinzen, kletteren, versperren en priemen gevolgd door vingers die raken en strijken creëer je voor mij toch echt een broeierig sfeertje. Zoals ook het getrek aan de borden en die telefoonhaak. Marjolein lijkt mij een losbol die er wel pizza van lust. :lol:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noot: 'grinnikend' zou ik nooit gebruiken, alsmede 'Drama King' en 'hey' En de dialoog mag iets, hoe zal ik het zeggen, volwassener. :) Het is uiteraard jouw verhaal, kijk maar.
Waarom zou jij dat nooit gebruiken? Ik vind het hier passen in dit verhaal met jong volwassenen die af en toe vervallen in kinderachtig doen. ( pubertijd)
Ik wilde net reageren dat ik Drama King wel een leuke vondst vond, maar de onthulling "pubertijd" sloeg me van de sokken. Ik vind de setting en het taalgebruik niet bij pubers passen, maar dat zegt niks. Is vermoedelijk zelfprojectie.
Ik wilde een scene schetsen van jong volwassenen ( 18,19,20) die in dit geval terugvallen in pubergedrag. Tom en Marjolein zijn verliefd plagend naar elkaar. Patrick gaat een ' strijd' aan met Marjolein om Tom. Hij is beschermend naar zijn beste vriend Tom maar ook wat jaloers omdat hij Tom moet gaan delen met Marjolein. Zij gaat de kinderachtige strijd met hem aan, omdat ze Tom niet wil opgeven. Ze heeft hem na het overlijden van haar moeder nodig. Symbolisch getoond door het getrek aan de borden. Grappig is dat ik er tijdens het schrijven niet zo diep over nagedacht hebt maar het op deze manier uit mijn digipen vloeide. Nu ik erover nadenk, kan ik het uitleggen en klopt het m.i. nog steeds. :nod: En ja, de ene puber is de andere niet. (Ik heb er 2 thuis) ;) Jouw reactie bevestigt voor mij weer dat lezers het verhaal invullen n.a.v. eigen ervaringen. Goed om altijd in het achterhoofd te houden. :nod: Als de lezer het verhaal zelf verder invult betekent dat m.i. wel dat de lezer getrokken wordt in het verhaal. Dat zie ik als een compliment. :) Grote dank!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Frans foutje, en masse staat voor volledig.
Dan heb ik de strekking goed begrepen. :D
Bij het deinzen, kletteren, versperren en priemen gevolgd door vingers die raken en strijken creëer je voor mij toch echt een broeierig sfeertje. Zoals ook het getrek aan de borden en die telefoonhaak. Marjolein lijkt mij een losbol die er wel pizza van lust. :lol:
Patrick intimideert haar, dat zorgt voor het broeierige sfeertje. Marjolein laat inderdaad niet de pizza van haar bord eten. :nod: Merci! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je schreef in #4
Bij het schrijven wilde ik de realistische samenloop van praten en bewegen tonen. Niemand praat eerst en beweegt dan, dit gebeurt tegelijk.
ja, in het echt wel - in proza heb je daar wat kunstgrepen voor nodig. In je verhaal doe je het zo:
‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’
dat: 'en springt van de bank' hangt er tussen. Naar mijn smaak werkt dat niet. Onder andere daardoor was ik verward ;)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: Ik dacht aan begin veertigers en een soort van relatie misstand. Dat de vrouwelijke persoon verantwoording moest afleggen over een plotseling beëindigde relatie uit het verleden. Gek hoe anders je iets kunt lezen. Het las naar mijn idee niet moeizaam trouwens. Maar ja, ik las gewoon iets anders :).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je schreef in #4
Bij het schrijven wilde ik de realistische samenloop van praten en bewegen tonen. Niemand praat eerst en beweegt dan, dit gebeurt tegelijk.
ja, in het echt wel - in proza heb je daar wat kunstgrepen voor nodig. In je verhaal doe je het zo:
‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’
dat: 'en springt van de bank' hangt er tussen. Naar mijn smaak werkt dat niet. Onder andere daardoor was ik verward ;)
Bedankt voor je extra uitleg. :thumbsup: Ik begrijp wat je bedoeld en ga op onderzoek uit waarom dit niet zou kunnen werken zodat ik het begrijp. (Onnodig ingewikkeld door mij uitgelegd, maar goed! :rolleyes:)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: Ik dacht aan begin veertigers en een soort van relatie misstand. Dat de vrouwelijke persoon verantwoording moest afleggen over een plotseling beëindigde relatie uit het verleden. Gek hoe anders je iets kunt lezen. Het las naar mijn idee niet moeizaam trouwens. Maar ja, ik las gewoon iets anders :).
De kern van het verhaal heb je te pakken. :thumbsup: Waarom begin veertigers? Kun je aangeven waaruit je die conclusie trok? Niet moeizaam? :confused: Okay!? Bedankt voor je reactie! Ps. Alles goed? Heb je weer tijd om nachtelijk te PB-en? ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ivm je onderzoek zoals genoemd in #11 nog een keer de passage:
Ze maakt zich los uit Tom zijn armen. ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’
perspectief is 3e persoon, want 'ze maakt...'. De gesproken zin bevat 'ik' want direct uitgesproken door de 'ze' en 'ze' spreekt niet over haarzelf in 3e persoon. Na het gezegde volgt in dezelfde zin een mededeling over een handeling van de 'ze' (het springen). Die mededeling wordt niet gedaan door de 'ze' maar door de verteller, die zelf niet aanwezig is in het verhaal. Die dingen samenvoegen in 1 zin kan wel, maar bij voorkeur met een dialooglabel om onderscheid te maken tussen personage en verteller. Bijvoorbeeld zo: ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ zegt ze en springt van de bank. Of: ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ zegt ze terwijl ze van de bank springt. Dit alles om de lezer soepel de scene in te trekken :)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: Ik dacht aan begin veertigers en een soort van relatie misstand. Dat de vrouwelijke persoon verantwoording moest afleggen over een plotseling beëindigde relatie uit het verleden. Gek hoe anders je iets kunt lezen. Het las naar mijn idee niet moeizaam trouwens. Maar ja, ik las gewoon iets anders :).
De kern van het verhaal heb je te pakken. :thumbsup: Waarom begin veertigers? Kun je aangeven waaruit je die conclusie trok? Niet moeizaam? :confused: Okay!? Bedankt voor je reactie! Ps. Alles goed? Heb je weer tijd om nachtelijk te PB-en? ;)
Alleen in meeleesstand. Tot eind november ben ik bang. Meer uren in een etmaal. Dat is wat ik nodig heb. Niet moeizaam als in dat ik geen vragen voelde opkomen na het lezen van jouw stukje. Ik kan niet verklaren waarom veertigers. Misschien zit er een bepaalde volwassenheid in de tekst. Of misschien denk ik onbewust aan de schrijfster zelf.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey, leuk verhaal en nee ik heb het geen tien keer moeten lezen. Die Patrick zal het schaamrood wel op zijn kaken hebben staan. Haar veroordelen zijn vriend tom in de steek te laten en dan te horen dat haar ze voor haar moeder aan het zorgen was... Ik zou hem (Patrick) samen met de pizza,s buiten kieperen ;-D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik ben het met de opmerkingen van Janp eens. Verder vind ik het een mooi gegeven. Toch een soort driehoeksverhouding maar dan met de ene vriend die, achter de schermen, voor de andere vriend opkomt. Mooi weergegeven, die bedekte waarschuwing 'kom niet aan mijn maat' met aan het slot de toegestoken hand. Toch proef ik ook een ander soort onderhuidse spanning. Achter het gekissebis voel ik ook aantrekkingskracht (de aanrakingen bij het vasthouden van de borden). Ik denk zelf dat het hier om dertigers gaat. Geen pubers, daarvoor zit er n.m.m. teveel verantwoordelijkheidsgevoel bij de personages.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, vlot geschreven, maar ik mis een beetje het open haardvuur gevoel. Op de een of andere manier geloof ik HP niet. Zij lijkt mij meer een drama Queen dan Tom een drama King ;) En of Patrick echt zo met zijn vriend begaan is ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een vreemd verhaal. Eigenlijk. De inhoud zoals je die bedoeld had, was me wel duidelijk, maar was onduidelijk - dwz: ik vind het een vreemde situatie, wat op zich niet erg is, maar waarin ik niet voldoende word ondergedompelt om het niet vreemd te vinden. Ik blijf denken 'bedoelt Marietje dit nu echt zoals ik het lees?' ipv dat ik denk 'Ach, Marjolein.' Ik ben (binnen dit verhaal) niet overtuigd dat werk en een zieke moeder reden zijn voor Marjoleins vertrek. Ik ben daarbij ook nog in twijfel over Patricks motieven. Zet je schrap, dan ga ik nog even ongegeneerd tekeer: -Ook ik kies voor Mili's Toms armen. -Het 'en springt' hangt er idd raar tussen. Er is geen eerste deel waar 'en' een tweede deel aan koppelt. -Grinniken en Drama King vind ik goede woorden om een bepaalde sfeer neer te zetten. (De keuken invliegen vind ik in strijd met die sfeer.) -Voeten die de tegels verwarmen vind ik storend onwaarschijnlijk. Kou van de vloer in je hart voelen vind ik dan weer té - over Drama Queen gesproken ;) Ook ik had trouwens de personages een stuk ouder ingeschat.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaaltje met onderhuidse spanningen. Ik heb alleen een beetje moeite met de manier waarop Tom opeens volledig verdwijnt, en de manier waarop Patrick opeens uit het niets verschijnt. Eerst moet Patrick nog arriveren, dan staat hij opeens in de keuken?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ivm je onderzoek zoals genoemd in #11 nog een keer de passage:
Ze maakt zich los uit Tom zijn armen. ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ en springt van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’
perspectief is 3e persoon, want 'ze maakt...'. De gesproken zin bevat 'ik' want direct uitgesproken door de 'ze' en 'ze' spreekt niet over haarzelf in 3e persoon. Na het gezegde volgt in dezelfde zin een mededeling over een handeling van de 'ze' (het springen). Die mededeling wordt niet gedaan door de 'ze' maar door de verteller, die zelf niet aanwezig is in het verhaal. Die dingen samenvoegen in 1 zin kan wel, maar bij voorkeur met een dialooglabel om onderscheid te maken tussen personage en verteller. Bijvoorbeeld zo: ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ zegt ze en springt van de bank. Of: ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel,’ zegt ze terwijl ze van de bank springt. Dit alles om de lezer soepel de scene in te trekken :)
Ja, met deze uitleg heb je een punt. Mijn herschrijf is als volgt: -Ze maakt zich los uit Tom’s armen. ‘Shit, de pizza’s! Ik dek snel de tafel.’ Haastig springt ze van de bank. ‘Hoe laat komt Patrick?’- Maar mis hierin wel de snelheid van deze ene vloeiende handeling door de punten. Kortom, ik ben er nog niet voor 100 % uit. Bedankt voor de heldere uitleg! :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen in meeleesstand. Tot eind november ben ik bang. Meer uren in een etmaal. Dat is wat ik nodig heb..
Ik ken dat: mijn etmalen zijn soms ook te kort. :nod:
Ik kan niet verklaren waarom veertigers. Misschien zit er een bepaalde volwassenheid in de tekst. Of misschien denk ik onbewust aan de schrijfster zelf.
Aan die oude schrijfster in haar 50 ste levensjaar? :thumbsup: Dat is een compliment! :D Thanks! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey, leuk verhaal en nee ik heb het geen tien keer moeten lezen. Die Patrick zal het schaamrood wel op zijn kaken hebben staan. Haar veroordelen zijn vriend tom in de steek te laten en dan te horen dat haar ze voor haar moeder aan het zorgen was... Ik zou hem (Patrick) samen met de pizza,s buiten kieperen ;-D
Fijn dat jij het in 1 keer begreep en zelfs meeleeft met de HP. Van vrijen krijgt ze honger dus een pizza lust ze wel! ;) Leerzaam al die verschillende reacties. :nod: Bedankt! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik ben het met de opmerkingen van Janp eens. Verder vind ik het een mooi gegeven. Toch een soort driehoeksverhouding maar dan met de ene vriend die, achter de schermen, voor de andere vriend opkomt. Mooi weergegeven, die bedekte waarschuwing 'kom niet aan mijn maat' met aan het slot de toegestoken hand. Toch proef ik ook een ander soort onderhuidse spanning. Achter het gekissebis voel ik ook aantrekkingskracht (de aanrakingen bij het vasthouden van de borden). Ik denk zelf dat het hier om dertigers gaat. Geen pubers, daarvoor zit er n.m.m. teveel verantwoordelijkheidsgevoel bij de personages.
Leuk om in de reacties te lezen dat jullie onderhuidse spanning voelen. Over show don't tell gesproken... Ook al moet ik eerlijk toegeven dat het niet mijn specifieke bedoeling is maar het m.i. meer komt door het beperkte aantal te gebruiken woorden. Dat creëert ruimte voor de lezer. Leerzaam, en dus hartelijk dank voor jouw reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, vlot geschreven, maar ik mis een beetje het open haardvuur gevoel. Op de een of andere manier geloof ik HP niet. Zij lijkt mij meer een drama Queen dan Tom een drama King ;) En of Patrick echt zo met zijn vriend begaan is ...
Het openhaard gevoel heb ik inderdaad niet centraal gezet. Het zou zich ook in mei af kunnen spelen. Ik heb me meer gericht op het knusse openhaard gevoel (symbolisch) dat omslaat in een 'strijd' om Tom. HP laat in dit korte stukje twee verschillende kanten zien wat de twijfels oproept. Ik begrijp daarom je reactie. Weer een leerzame. :nod: Bedankt! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een vreemd verhaal. Eigenlijk. De inhoud zoals je die bedoeld had, was me wel duidelijk, maar was onduidelijk - dwz: ik vind het een vreemde situatie, wat op zich niet erg is, maar waarin ik niet voldoende word ondergedompelt om het niet vreemd te vinden. Ik blijf denken 'bedoelt Marietje dit nu echt zoals ik het lees?' ipv dat ik denk 'Ach, Marjolein.' Ik ben (binnen dit verhaal) niet overtuigd dat werk en een zieke moeder reden zijn voor Marjoleins vertrek. Ik ben daarbij ook nog in twijfel over Patricks motieven. Zet je schrap, dan ga ik nog even ongegeneerd tekeer: -Ook ik kies voor Mili's Toms armen. -Het 'en springt' hangt er idd raar tussen. Er is geen eerste deel waar 'en' een tweede deel aan koppelt. -Grinniken en Drama King vind ik goede woorden om een bepaalde sfeer neer te zetten. (De keuken invliegen vind ik in strijd met die sfeer.) -Voeten die de tegels verwarmen vind ik storend onwaarschijnlijk. Kou van de vloer in je hart voelen vind ik dan weer té - over Drama Queen gesproken ;) Ook ik had trouwens de personages een stuk ouder ingeschat.
:) Bedankt voor je uitgebreide feedback. :thumbsup: Mijn verhalen houden je wel bezig! ;) Kan je ook aangeven waarom je meer aan mij, de schrijfster, denkt dan aan Marjolein tijdens het lezen? Voeten die tegels verwarmen kunnen werkelijk. Op een koude vloer voel je de warmte van andermans voeten die er net heeft gestaan. Net zoals op een stoel als er net iemand heeft gezeten. En het is natuurlijk niet letterlijk de koud van de vloer die ze in haar hart voelt. Ik begrijp dat jij hier moeite mee hebt maar dit is mijn manier van schrijven. Hoe zat het ook alweer met de kok die ... :p Je weet dat ik je feedback altijd serieus neemt! :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaaltje met onderhuidse spanningen. Ik heb alleen een beetje moeite met de manier waarop Tom opeens volledig verdwijnt, en de manier waarop Patrick opeens uit het niets verschijnt. Eerst moet Patrick nog arriveren, dan staat hij opeens in de keuken?
Jouw opmerking - leuk verhaaltje - boeit me erg! :? De deurbel vult de HP in als de komst van de bestelde pizza's. Ze weet niet dat Patrick ook voor de deur staat. Terwijl Marjolein de borden en het bestek uit de keuken haalt stapt Patrick binnen. Moet kunnen toch? Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, ik vind dit een mooi verhaal over een weerzien dat niet gemakkelijk is. Zo zie je maar weer dat we niet te vlug mogen oordelen over de handel en wandel van onze medemens. :o Ook leuk om al die reacties te lezen; daar leer ik veel van!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ben ik inmiddels wel gewoon te veel gewend je kritisch te lezen, om je helemaal onbevangen te kunnen lezen, maar ik word hier gewoon niet ingezogen (zoals in veel van je Roos-fragmenten wel). Omdat gelijk in het begin die rare en-zin zit, en ik sowieso moest teruglezen, omdat mijn hoofd bij 'shit de pizza's' aan iets wat in de oven staat vergeten te worden denkt en het verband met de deurbel dus miste, kwam ik er al niet lekker in. Daar kwamen die tegels bij (de onze zijn koud en blijven koud, als ik blijf stilstaan, kan ik de kou tot mijn knieholtes voelen optrekken, ongeacht hoe warm mijn voeten zijn, dus zeker als zij rondvliegt om de boel snel op orde te krijgen, zoals ik het me voorstelde, zijn opgewarmde tegels voor mij ondenkbaar) het totale verdwijnen van Tom, het plotselinge verschijnen van Patrick, en dat hielp allemaal niet om in het verhaal te komen. Een baan en een zieke moeder vind ik op zich geen reden om met de noorderzon te vertrekken en ik heb niet genoeg informatie om te voelen waarom het dat voor Marjolein wel was. Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat Tom kennelijk niets van de moeder afwist.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, ik vind dit een mooi verhaal over een weerzien dat niet gemakkelijk is. Zo zie je maar weer dat we niet te vlug mogen oordelen over de handel en wandel van onze medemens. :o Ook leuk om al die reacties te lezen; daar leer ik veel van!
We moeten zeker niet te snel oordelen over andere mensen als we niet het gehele verhaal kennen. :nod: Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ben ik inmiddels wel gewoon te veel gewend je kritisch te lezen, om je helemaal onbevangen te kunnen lezen, maar ik word hier gewoon niet ingezogen (zoals in veel van je Roos-fragmenten wel). Omdat gelijk in het begin die rare en-zin zit, en ik sowieso moest teruglezen, omdat mijn hoofd bij 'shit de pizza's' aan iets wat in de oven staat vergeten te worden denkt en het verband met de deurbel dus miste, kwam ik er al niet lekker in. Daar kwamen die tegels bij (de onze zijn koud en blijven koud, als ik blijf stilstaan, kan ik de kou tot mijn knieholtes voelen optrekken, ongeacht hoe warm mijn voeten zijn, dus zeker als zij rondvliegt om de boel snel op orde te krijgen, zoals ik het me voorstelde, zijn opgewarmde tegels voor mij ondenkbaar) het totale verdwijnen van Tom, het plotselinge verschijnen van Patrick, en dat hielp allemaal niet om in het verhaal te komen. Een baan en een zieke moeder vind ik op zich geen reden om met de noorderzon te vertrekken en ik heb niet genoeg informatie om te voelen waarom het dat voor Marjolein wel was. Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat Tom kennelijk niets van de moeder afwist.
Ik snap het. Misschien zijn het dan toch de restricties van de opdracht die me dwars zitten. :? Morgen weer een nieuwe opdracht! Ik zal onder een andere naam plaatsen... :p