Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#72 - Tijm

Veertig jaar geleden logeerde ik twee weken bij mijn tante. Het waren misschien wel de gekste weken van mijn leven: samen schilderijen maken op het tafelzeil met pindakaas en hagelslag, dammen met dropjes en pepermuntjes, gaten in een laken knippen zodat ik als spook mijn brood kon eten. En op allemaal plekken in het huis rook het naar tijm. Welke jongen van acht heeft er ooit patat met tijm gegeten? Of gebakken eieren met tijm? Ik ga een tijmmachine maken, zei mijn tante, dan kan ik door de tijm reizen. Ik zag het al voor me: een bedwelmend avontuur en allemaal blauw om me heen. We praatten over van alles en nog wat: over landen die bestuurd werden door kippen, over wat je mee moest nemen op een reis naar Mars, over haar plan om een boom onder haar huis te planten, zodat die haar huis kon optillen en ze in de wolken zou wonen. Maar over mijn moeder is die twee weken geen woord gezegd. Mijn moeder die toen in het ziekenhuis lag. Een paar dagen geleden liep ik rond in het huis van mijn tante. Ik dacht terug aan mijn studententijd, toen ik vol was van al het onrecht in de wereld. “Ik begrijp dat allemaal niet, hoor,” zei mijn tante. Tien jaar geleden: praten over mijn scheiding was taboe. De afgelopen jaren ging de gezondheid van mijn tante achteruit. “Het gaat prima met me,” zei ze steeds. “Ze was er altijd, maar ze was er nooit echt,” somberde ik. En toen opende ik haar koelkast, rook ik de tijm, en werd ze weer die volstrekt unieke, originele, fantastische, vriendelijke, speelse, lieve tante. Ik zal haar missen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, wat een heerlijk speels begin voordat het zwaarmoedig wordt. Zo'n tante zou van staatswege aan ieder kind toebedeeld moeten worden. :) Je laatste zin kan m.i. zeker weg en eigenlijk ook de zin daarvoor. Het is duidelijk dat tante in de wolken is gaan wonen. Is het niet zichzelf beschermen? En is lang niet genoeg in plaats van heel lang?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een origineel gevonden ingrediënt, de tijm die tante herinnert. Het heeft m.i. een Pipi Langkous gehalte. :) Jammer dat ik niet weet wat de moeder mankeerde, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Een mooi beeld van een gekke tante die niet past in deze wereld. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Je schetst een duidelijk beeld van de tante - de herinnering werkt het best. het stukje: 'ik heb heel lang geacht ...', wat minder omdat het beschouwend is en dan leest het niet meer als een verhaal. dingetje:
We praten over van alles en nog wat
de werkwoordsvorm staat in tegenwoordige tijd, daardoor klopt het niet, want het gaat over het verleden. Ovt: we praatten

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties, @Mili Ik had een (door neef uitgesproken) grafrede voor ogen. Vandaar de laatste zin. De wolken-associatie had ik zelf nog niet eens door. Bedankt. En ik twijfelde al over “haarzelf”, die twijfel groeide door jouw opmerking, dus nagezocht: “zichzelf” en “haarzelf” blijken allebei te mogen! @Marietje Zodra ik besloten heb wat de moeder mankeerde, zal ik het laten weten @janpmeijers “We praten …” Oeps! Over het wat minder werkende (omdat beschouwend) stuk: Ik wilde een duidelijke (en geloofwaardige) tegenstelling creëren tussen situatie voor openen koelkast (de zwaarmoedigheid van neef) en na openen koelkast (de levendige herinnering). Ik weet niet goed hoe ik dat zou kunnen doen zonder een beschouwend middenstuk.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke lieve tante! En wat moet het fijn zijn voor een kind om zo'n tante te hebben. Mooie beelden en woordspelingen van tante met neefje. Bijzonder hoe je de geur verwerkt hebt in de vorm van het kruid tijm! Het is meer een verhaal geworden dan een innerlijke monoloog waarin gedachten stromen op papier komen en de lezer meegenomen wordt in de wereld van de hoofdpersoon. De eerste alinea's neem je mij mee als lezer in je verhaal, daarna is het meer beschouwend geschreven en blijf ik buiten het verhaal.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, je schrijft in #4: 'Over het wat minder werkende (omdat beschouwend) stuk: Ik wilde een duidelijke (en geloofwaardige) tegenstelling creëren tussen situatie voor openen koelkast (de zwaarmoedigheid van neef) en na openen koelkast (de levendige herinnering). Ik weet niet goed hoe ik dat zou kunnen doen zonder een beschouwend middenstuk.' het stukje:
Ik heb lang gedacht dat ze mij wilde beschermen van alle moeilijke dingen in de wereld, zoals een zieke moeder. Later ontdekte ik dat ze haarzelf wilde beschermen.
kan iets directer, bijvoorbeeld: Ze wilde mij beschermen, tenminste dat dacht ik.Pas later begreep ik dat ze zichzelf beschermde. (dat de moeder niet werd vermeld is al genoemd)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, door in de directe vorm te schrijven verlopen de zinnen soepeler en passen ze beter in het geheel. Hiermee haal je het beschouwende eruit en is er toch de tegenstelling maar meer op subtiele wijze. Soms helpt het om een tekst even te laten liggen en er na een week weer naar te kijken.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers, @Schrijfcoach: Bedankt voor het commentaar. Geprobeerd het tweede stuk directer te maken