Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#69 Romeins recht

10 oktober 2015 - 22:05
De buitentrap was aan beide kanten open en had geen leuningen. Op een middag was Dionysius nogal ongelukkig van het vermaledijde bouwsel gestort. Sinds zijn wonderbaarlijke herstel nam hij nieuwe beslissingen. Een daarvan, en het mag zijn belangrijkste besluit genoemd worden, was dat hij zichzelf een favoriet ding zou aanmeten. 'Denken is onderscheiden' was nooit zijn motto geweest, maar met de jaren was het gemis aan voorkeur hem gaan opbreken; het had hem vóór zijn val zelfs wel eens droevig gestemd. Nu de dood hem zo helder in de ogen had gekeken, diende die neerslachtigheid verbannen te worden. De keuze voor zijn favoriete voorwerp was gevallen op het Corpus Iuris Civilis. Hoe fantastisch moest het zijn voortaan met een Corpus Iuris Civilis onder de arm door het leven te gaan! Het liefst een zo oud mogelijk exemplaar. Er moest op zijn minst de mot in zitten. Niets was hem plots duidelijker dan het feit dat men hem nooit meer zonder zou zien. En zoals de Codex Justinianus, de Digesten en de Instituten een deel van zijn lichaam werden, werd het verloop van zijn innerlijke processen een en al doelmatigheid. Hij voelde zich niemand anders meer dan de vleesgeworden structuur van de civielrechtelijke wetgeving. De voormalig man zonder voorkeuren, was voor 'zij die vroegen' voortaan geen geheim meer.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 oktober 2015 - 22:14
Het is dan de vraag of ik het goed lees. Dus. Wat ik lees: de God van de wijn besluit niet meer te kunnen zonder regeltjes. Sterker nog hij wil ze constant bij zich dragen. De afbraak van gezelligheid is blijkbaar al begonnen voordat het woord bestond. :). Als ik het goed lees, vind ik dit dolkomisch.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 oktober 2015 - 23:38
Annemieke, je leest het goed. (Dionysius God van de wijn wordt Dionysius Gothofredus ;) ) De val heeft er wel toe bijgedragen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2015 - 13:59
'Denken is onderscheiden' was nooit zijn motto geweest, maar met de jaren was het gemis aan voorkeur hem gaan opbreken; het had hem vóór zijn val zelfs wel eens droevig gestemd.
Dat droevig stemmen gaat over het credo of over het opbreken?
De voormalig man zonder voorkeuren, was voor 'zij die vroegen' voortaan geen geheim meer.
Dat stemt mij nou droevig. Kunnen we slechts iemand zijn in de ogen van anderen? Mooie invulling.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2015 - 20:12
@Elyse, je psyche is wonderbaarlijk. Keer op keer laat je een ander verrassend stukje zien. Je invullingen zijn nooit standaard, wel gelaagd. Er zit kennis in, wijsheid, relativeringsvermogen, humor, beschouwing en nog meer. Mijn lievelingszinfragmenten van deze week zijn: het storten van vermaledijde bouwsels, ten minste de mot en vleesgeworden structuur. Ik kijk naar je uit volgende week!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 oktober 2015 - 6:15
@Marcus, het gemis aan voorkeur kon hem droevig stemmen. Vandaar ook het verlangen naar een favoriet voorwerp. Zijn keuze viel gek genoeg op het Corpus Iuris Civilis. Het zal aan zijn naam gelegen hebben (hij werd Dionysius Gothofredus, een Franse rechtsgeleerde :unibrow: ) En niet droevig zijn; wijn of wetten, het is allemaal ons goed recht. ;) Bedankt voor je reactie en mooie compliment. @Mili, wat kan ik daar nu op antwoorden? Ik word er verlegen van maar ook wonderbaarlijk blij... Vermaledijde bouwsels zijn niet goed voor de bon vivant. Voor je het weet verandert oude wijn in een codex met de mot erin. :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 oktober 2015 - 15:08
Dionysius God van de wijn wordt Dionysius Gothofredus
Ja. Maar. Ja maar, ja maar, ja maar ... de god van de wijn heet Dionysus zonder i je opening vind ik ijzersterk, het idee van het willen rondlopen met een zo oud mogelijk wetboek fantastisch, maar je laatste zin kan ik dan weer niets mee