#69 - De Zenuwen
Jezelf een houding geven; af en toe is dat moeilijk. Er zijn van die mensen die overal te allen tijde relaxt overkomen.
Eigenlijk zie je het al op de basisschool. Sommige kinderen schuiven op maandagochtend compleet ontspannen aan bij het kringgesprek.
Maar je hebt ook de haargraaiers, de onbedachte neuspeuteraars en de mini-neuroten. Tot welke categorie behoor jij?
Ik kan me herinneren dat mijn moeder zich schaamde voor mijn gedrag. Iedere dag dezelfde ongemakkelijke conversatie met de juffrouw.
‘Sorry, ik weet ook niet waarom ze niet wil’.
‘Het is niet erg. In de loop van het jaar gaat het over. Ze went vanzelf, echt waar. Maar kun je haar alsjeblieft vertellen dat ze mij niet mag bijten?’
Tegenwoordig zijn er veel mensen die niet meer zonder Smartphone kunnen. Er zitten compleet geregisseerde mensenlevens in die apparaten. Alles geregeld via onmisbare apps. Wat mag ik eten vandaag? Wat betekent de Mars die ik vandaag stiekem ga eten voor mijn vetpercentage? Shit, heb ik nog maar duizend stappen gezet? Wat zegt mijn telefoon daarvan? Vanavond ga ik een keer extra met Evy mee.
Tegenover mij in de trein zit een man in zijn neus te peuteren. Walgelijk. Ik richt mijn blik op zijn kleding. Bewust tweedehands en witte sokken in gezondheidssandalen. Vermoedelijk doet hij aan een of andere geweldloze vechtsport. Van de tekst op zijn tas leer ik dat ik niet ver uit de buurt zit -‘Biodanza, beweeg je lekker vrij’.
Uit mijn tas haal ik een blikje met Smint, drie stuks verdwijnen in mijn mond. Een snelle berekening vertelt mij dat het inmiddels vierenhalf uur geleden is. Over een half uur arriveer ik op de plek van bestemming. Triomfantelijk bedenk ik me dat dit een winst is van minimaal vijf.
Een half uur kan lang duren, ik laat mijn handen door mijn haar glijden. Hoe vaak heb ik dat inmiddels gedaan?
Als de deuren van de trein veel te langzaam opengaan, schiet ik als een peil uit de boog het perron over. Van nature weet ik waar ze staan. Mijn rechterhand stopt met trillen. Eindelijk ben ik weer in licht afwijkend evenwicht.
Er zijn twee stukjes in je
Nu moet ik toegeven dat ik
Als ik het goed begrijp is
Hoi, je beschrijving over het
Volgens mij plaag je de lezer
@Turtle, Marcus, Resa en
Ik had je gisteren al gelezen
ik lees drie leuke, prettig
@Bart, Dan is de opdracht
nog geen enkele hijs maar ik
Grappig om te constateren dat
bartsnel schreef: Grappig om