Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#69 Zweedse muil

'Nee papa, nee. Alsjeblieft. Ik zal het niet meer doen. Sorry, sorry, alsjeblieft niet doen…’ Ze voelt de eerste zwiepende slag neerkomen op haar billen en weet dat het zinloos is. Denk aan iets leuks. Snel voor het te erg wordt. Een klein flitsend stemmetje in haar hoofd, schiet haar te hulp.Ze ziet rode schoentjes voor zich die een vrolijke dans uitvoeren in een ingewikkeld stappenpatroon en begint het aantal keren te tellen dat de punt van elk schoentje de grond raakt. ‘Hopelijk zal dit je leren om eindelijk eens te luisteren, rotkind,’ kruipt een andere stem via haar rode oor haar hoofd binnen. Je bent een rotkind, je bent een rotkind, blijft het rondzingen binnen in haar zere lijf. Ze belandt op de grond en zoekt naar een houding waarin ze het minst last heeft van de pijn. Tussen haar wimpers door gluurt ze naar de grote voeten vlak bij haar gezicht. De linkervoet in een zwartleren Zweedse muil. In de sok van de rechtervoet ziet ze een gat zitten, voordat de andere muil weer terug aan de voet geschoven wordt. De Zweedse muilen keren haar de rug toe en verdwijnen uit beeld. Opgelucht haalt ze adem en laat haar tranen los. ’s Nachts verschijnen er vreselijke muilen in haar dromen. Muilen met scherpe tanden waar bloed aan kleeft. De dromen uit haar kindertijd beginnen langzaam terug te komen. Haar huisarts raadt 'Gestalttherapie’ aan, een vorm van traumaverwerking. De folder verdwijnt verder naar beneden op haar stapel ‘papieren om te bewaren.’ Steeds vaker schrikt ze wakker van haar eigen geschreeuw. De stapel Zweedse muilen die haar bedelft neemt in gewicht toe. Ze gooit de klamme deken van zich af en voelt een stroom kille lucht langs haar lichaam omhoog kruipen. Waar heeft ze die folder van die therapie ook alweer gelaten?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangrijpend verhaal. Kippenvel... Het foldertje wegstoppen en uiteindelijk toch overstag moeten is herkenbaar geschreven.... Het gat in de sok van de rechtervoet voordat het aan het zicht onttrokken wordt haalde me uit het verhaal. Heeft de dader één muil aan? Ik weet het niet precies maar de details daarover leidde me af. Dank voor je verhaal!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
inderdaad aangrijpend verhaal...... Ja de sok haalde me ook even uit het verhaal, maar nadat ik de zin een tweede keer las zag ik het wel duidelijk voor me...mooi geschreven.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond juist dat het detail van de gat in de sok hielp om het moment echter te maken. Wel vond ik het tweede gedeelte (na de witregel) wat afstandelijk. Volgens mij wordt het al veel directer als je de volgorde wat aanpast, bijvoorbeeld: "Ze wordt wakker van haar eigen geschreeuw: Ze werd bedolven onder een stapel Zweedse muilen. De dromen uit haar kindertijd beginnen terug te komen. Eerst af en toe daarna elke nacht. Haar huisarts heeft haar aangeraden om ‘Gestalttherapie’ te proberen. Het schijnt dat hiermee goede resultaten geboekt worden om oude trauma’s te verwerken. De folder is steeds verder naar beneden verdwenen op haar stapel papieren om te bewaren. Ze springt uit bed. Waar heeft zie die folder van die therapie ook alweer gelaten?" Het begin is trouwens erg beklemmend en sterk geschreven.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway prachtig geschreven en de emotie komt goed over. Tot nu toe waren Zweedse muiltjes onschuldige slippers voor me... nu niet meer, dank je ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nyceway, wat een pijnlijke herinnering heb je neergeschreven. Hopelijk is het niet autobiografisch. Ik zag de zweedse muil voor me met die knol in de sok. Beklemmend neergezet. :p

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Inderdaad heel goed beschreven. Ik zie het tafereel voor me. Ik hoop dat het fictie is.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor jullie complimenten Blavatski en Tja. Ik heb inderdaad geen fijne herinneringen aan Zweedse muilen, maar schrijven ruimt veel ballast op! :crybaby:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed beschreven zeg en heel knap dat je het van zo dichtbij durft te beschrijven. Weet dit: Je bent niet je verleden, je bent niet wat je voelt en je verdient een leven van de allerbeste kwaliteit!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij de complimenten: pijnlijk voelbaar geschreven. :thumbsup: Het gat in de sok is een mooi detail die het verhaal voor me bevestigde. Het geeft voor mij ook aan dat het geen rijkelui zijn. Goed geschreven! :nod: