Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 Vlinders

Het is oktober. De maand kleurt roze. Nog even en de monarchvlinders zullen in oranje wolken neerstrijken om de tijd van de wintermaanden in halfslaap te verdrijven. Voor het eerst lacht ze de lieve woorden van haar man niet weg. 'Ik vind ze allebei even mooi. Het hoort bij je.' 'Het hoort bij me?' Later die ochtend staat ze voor de spiegel en bekijkt de situatie nu eens met enige ernst. Kan het haar werkelijk iets schelen? In haar hoofd gaat de telefoon. Of ze naar het ziekenhuis wil komen voor een nader gesprek. Nee, niet van de week. Vandaag nog graag. Ze ziet de verwarde blik weer van de oncoloog. Toen ze na de diagnose had gevraagd waarom ze dáárvoor nu als een gek had moeten komen opdraven. Ze had wel iets anders aan haar kop. Met een hele papierwinkel en een berg afspraken onder haar arm had ze even later op de metro staan wachten. Ze had het allemaal maar in haar agenda te lassen. Inkt werd in haar huid gespoten, ter markering van het kwaad. Twee operaties verder had ze zich braaf vijf keer per week laten bestralen, acht weken lang. Wegbranden die zooi. Alleen de donkerblauwe tatoeages bewezen nog waar de ellende gezeten had. Maar ook dat aandenken zou vervagen. Het kon een jaartje duren, maar haar lijf zou alles keurig absorberen. En het goede nieuws: geen chemo. Alleen vijf jaar lang pillen slikken. Tactisch misschien handiger om de bijsluiter niet te lezen. Ze had het toch maar gedaan. Voor het navigeren hoefde je de zon niet altijd te zien. De littekens waren nooit verdwenen. Die van haar dochter ook niet. Zouden ze de weg werkelijk kunnen vinden als het bewolkt is? Ze kijkt weer in de tranen van haar zeegroene ogen. 'Hallo mam.' 'Hallo lieverd. Zullen we er samen vlinders van laten maken?'

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik de rode draad van het verhaal wel begrijp: moeder en dochter zijn beide getroffen door (borst?) kanker? De blauwe markeringen verdwijnen idd nooit. Er een vlinder van laten maken is een mooie oplossing. [In haar hoofd gaat de telefoon] Suggestie: -In haar herinnering gaat de telefoon- zou voor mij duidelijker maken dat ze terugdenkt aan dat telefoontje. Een treurig verhaal, het geschreven tempo past er mooi bij. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, een droevig verhaal inderdaad en je weet de emotie goed te raken, dat is echt jouw sterke punt, vind ik. "Toen ze na de diagnose had gevraagd waarom ze dáárvoor nu als een gek had moeten komen opdraven." Over die zin struikelde ik een paar keer. Nooit geweten dat ze hiervoor tatoeages gebruiken. Je zou zeggen dat er gezondere middelen moeten zijn. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, dank voor je reactie. Waar de dochtrer door getroffen is laat ik hier in het midden. Het maakt dat wat de moeder overkomt i.i.g. nietig. De telefoon gaat voor mij in haar hoofd; de herinneringen, het hele gebeuren trouwens, heeft ze altijd weggeschoven. Ze komen pas naar boven door het geluid van de telefoon in haar hoofd. Het is ook een verhaal over moed en hoop. De parallelle rode draad is de migratie van de monarchvlinders. @Bart, dank voor jouw reactie en compliment op de late avond. Hier moet de avond nog beginnen en hoe. Er staat een heel orkest in mijn tuin! Ik was erg laat met posten, heb getwijfeld of ik het nog zou doen, maar het is een oktober-boodschap. Het moest niet alleen maar droevig overkomen. Over die zin heb je gelijk, ik moet het anders formuleren maar ik kwam er niet helemaal uit. (De diagnose maakte geen enkele indruk op haar, ze had iets veel belangrijkers aan haar hoofd.) Ik ga sleutelen.

Rol

  • Anoniem
Hallo Elyse, Je bent de laatste inzender waar ik een reactie op ga geven. Inmiddels ben ik al heel wat littekens en tatoeages verder, maar dit is toch weer een verrassende. Als zo'n 'markering van het kwaad' niet vanzelf weggaat, zou je er inderdaad wel vlinders van willen maken. Door de vlinders is het verhaal trouwens mooi rond. Een tip: Als je de zin "Voor het navigeren hoefde je de zon niet altijd te zien" eerder in je tekst zou plaatsen, komt de zin "Zouden ze de weg werkelijk kunnen vinden als het bewolkt is?" denk ik beter tot zijn recht. Nu zitten ze erg dicht op elkaar. - Corrie -

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corrie, dank voor het lezen en je fb. Monarchvlinders vertrekken graag en vinden hun weg. :) Ik zal over het eerder plaatsen van de zin nadenken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ik merk net je oktoberboodschap op. Deze twee aangehaalde zinnen: [om de tijd van de wintermaanden in halfslaap te verdrijven.] [Ze kijkt weer in de tranen van haar zeegroene ogen.] karakteriseren voor mij jouw schrijfkunnen. Er is emotie, zelfs tragiek, niet op een badinerende manier beschreven, ook niet achteloos, maar uit relevantie. Keer op keer sijpelt er wijsheid door je teksten heen. Blijf schrijven, produceren, door de orkesten van het leven heen.