Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 Drank

Als ik ’s avonds thuis kom ben ik verbaasd haar te zien zitten. Ik scan razendsnel de keuken en bekijk de kastjes alsof ik naar iets te eten zoek. Haar voorraad staat hier niet. Daarom is ze beneden, niet voor mij. “Hoe was het vanavond?” De zinnen die ze uitspreekt hebben het tempo van een bejaarde die naar woorden moet zoeken omdat ze niet thuis is in een bepaald jargon. Ik irriteer me mateloos als ze zo spreekt, maar tegelijkertijd wil ik haar bevragen waarom ze toch steeds zo veel drinkt en waarom zij geen oprechte interesse voor mij kan opbrengen. “Waar was ik dan?” “Jaaaa… ik kan toch allemaal niet onthouden waar jullie uithangen.” Ik ben te jong om te beseffen dat zij nooit oprecht zal antwoorden. Ze ontkent überhaupt dat ze drinkt, ook als ze nuchter is. Ik probeer al jaren achter het waarom te komen en haar enigszins te helpen. Ik ben nu 16. Ze staat op. Ze houdt zich vast aan de tafel en loopt langs de tafel richting de deur, naar de bijkeuken. Op het moment dat ze de tafel loslaat om met haar andere hand de hoek van het aanrecht vast te pakken verliest ze haar evenwicht en valt met haar hoofd tegen desbetreffende hoek van het aanrecht en stort op haar rug op de grond. Ze beweegt niet. Ik schrik, maar waar ik het meest van in verwarring ben is dat het me niet raakt dat ze daar ligt. Ik sta op en ga op mijn hurken naast haar zitten. Ik hoor dat ze nog ademt. Uit de diepte van mijn wezen borrelt plotseling een intense woede omhoog die ik niet herken. Ik pak mijn moeder bij de schouders en schudt haar heen en weer. Ze reageert niet. Vanuit een onbekende plek wordt mijn hand aangestuurd. Alle frustratie van de afgelopen jaren balt zich samen in deze hand. Ik sla haar in het gezicht. Het heeft geen zichtbaar effect. De volgende ochtend lijkt schoon. Ik weet dat de drank zorgdraagt voor haar vergetelheid. Mijn wonden worden dieper en de schaamte groeit gestaag.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Resa, Wat een verdrietig verhaal. Bij mij komt het goed binnen. Alleen de alinea 'Ik ben te jong om....' lijkt niet helemaal in het verhaal te passen. Dat stukje is eerder een onmogelijke verklaring dan een onderdeel van het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een mooi invoelbaar verhaal geschreven. Bij kinderen in dit soort situaties is er vaak sprake van een omgekeerde ouder-kindrol met alle gevolgen van dien voor het kind. Dit is een moeilijk verwerkingsproces.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi opgeschreven. Ik voel mee met de ik en zijn/haar woede en machteloosheid. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je in de hij/zij vorm schrijft en aan dat perspectief vasthoudt. Dus kiezen voor 1 tijd om het vanuit te vertellen. Kijken we mee met de 16 jarige hp? of met de oudere hp die terugkijkt en nadenkt over haar wond?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heftig verhaal, Resa, maar er zitten inderdaad wat slordigheidjes in. Naast het tijd/perspectief-aspect, dat Annemieke aanhaalde: "Ik irriteer me mateloos..." Je kunt je storen of ergeren aan iets maar niet irriteren. Iets irriteert je, in dit geval haar manier van praten. In de voorlaatste alinea staat drie keer vlak bij elkaar het woord 'tafel'. Dat zou ik proberen te vermijden. "De desbetreffende hoek van het aanrecht" klinkt als iets uit een proces verbaal. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Annemieke, Eline en Bart voor jullie feedback aangaande de tijd en het perspectief. Helemaal eens dat het rommelig is. Ik zal er eens goed naar kijken voor een volgende verhaal. En Bart, je hebt gelijk over dat irriteren en de andere tips, dank daarvoor :) Nyceway, dank voor je positieve en lieve feedback.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een ingrijpend en boeiend verhaal geschreven. :thumbsup: Eens met de bovenstaande opmerkingen mbt het tijd/perspectief. [Haar voorraad staat hier niet. Daarom is ze beneden, niet voor mij.] Als haar voorraad niet beneden staat waarom is ze er dan? Mooi haar manier van dronken praten beschreven. Ik vraag me af waarom de jongen zijn moeder slaat. Heeft hij geen andere manier om zijn frustratie te tonen? Misschien een agressieve vader? Het lijkt mij dat je geen weerloos iemand zomaar slaat. Hoewel ik zijn frustratie wel begrijp. Heeft de moeder geen ambulance nodig als ze zo bewusteloos ligt of is ze dood door de klap? Intrigerend verhaal. Drank maakt meer kapot dan... :nod:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Marietje.. wat betreft de voorraad; die is altijd goed verstopt, de hp weet alleen nog niet waar... Mogelijk zijn 350 woorden net te weinig om door te gaan over die moeder w.b. ambulance o.i.d. Mijn aandacht zat bij de hp. En met moeder niets aan het handje blijkt de volgende dag ;) Groetjes

Rol

  • Anoniem
Hallo Resa, Je laat mooi blijken dat drank bij anderen littekens geeft die het hele leven worden meegedragen. Met de handreikingen die je geeft, leef ik mee met je personage: het vlug kijken naar de kastjes, de eeuwige leugens, de dronken tongval. Een tip: * Het stuk is denk ik sterker als je de lezer zelf laat ontdekken dat het om drank gaat. Met de details die je geeft, zal dat prima lukken. Geef het een andere titel en schrap "waarom ze toch steeds zo veel drinkt", zodat de lezer zelf de puzzelstukjes kan gaan leggen. - Corrie -