Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 - Op het lijf geschreven

Wie we waren Twee jaar geleden leerde ik Roman kennen. In december verscheen hij op de school waar ik al zes jaar had rondgelopen: een klein gymnasium in een Friese provinciestad. Het was mijn eindexamenjaar. Na dat jaar wilde ik naar het conservatorium. Het pianospelen zou mijn leven worden. Al mijn vrije tijd besteedde ik aan het instuderen van de stukken die ik op het toelatingsexamen zou spelen. Roman stapte de klas binnen toen het buiten begon te vriezen. Het was de eerste dag van een lange, koude winter. Een paar dagen later vertelde hij dat hij elke dag schaatste: hij trainde. Ook hij had een droom. Nog weer later stippelde hij voor de liefhebbers een schaatstocht uit. Zaterdag zou het ijs sterk genoeg zijn. Die zaterdagochtend lag het ijs zwart en spiegelend onder onze voeten. Onze ijzers waren vlijmscherp. Een vader had ze de dag ervoor geslepen. Roman schaatste voorop. Hij reed snel, maar ik hield hem bij. Net als het pianospelen heb ik het schaatsen van jongs af aan geleerd. Na een paar uur schaatsen waren we nog met weinigen. Nu konden we echt snelheid maken. Ik schaatste al geruime tijd voorop. Vlak achter mij hoorde ik mijn klasgenoten. Ik hoorde het krassen op het ijs en ik voelde de wind langs mijn wangen. Maar de scheur in het ijs zag ik niet. Ik viel zo snel en onverwacht dat ik iedereen meenam in mijn val. We tuimelden over elkaar. De schaats van Roman sneed door mijn hand. Roman gleed weg. De pijn was feller dan de ergste kou. Maar dat beseften we pas later. Het toelatingsexamen voor het conservatorium is morgen. Roman speelt de stukken die ik twee jaar geleden heb ingestudeerd. Na de fysiotherapie heeft hij geen moeite meer met de pedalen. Sinds een paar weken train ik mee met een nationaal schaatsteam. Mijn trainer heeft vertrouwen in mij. Niemand heeft een vraag gesteld over mijn hand. Roman en ik zijn nog altijd wie we waren. Na morgen weten we beiden of we kunnen worden wat de ander wenste te zijn.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi verhaal! Origineel. Ik vind wel dat je erg veel tijdsaanduidingen gebruikt en vraag me af of dat wel nodig is. Verder zette je me een beetje op het verkeerde been door met Roman te beginnen. Daardoor was ik teveel op hem gefocust en miste ik het belang van het pianospelen. Misschien een wissel? Ik vind de taal lekker lopen, graag gelezen!

Rol

  • Anoniem
Hallo Klaske, De littekens worden niet benoemd, maar zijn overduidelijk aanwezig. Je voelt de ellende al aankomen met de scherp geslepen schaatsen en toch blijft het spannend om verder te lezen. Een mooie omkering van wensen en rollen. Prachtige afsluiting met de laatste zin. Een tip: * De plek ten opzicht van elkaar op het ijs geeft kan duidelijker. Eerst: "Roman schaatste voorop", daarna "Ik schaatste al geruime tijd voorop." Daar misschien van maken "Ik schaatste inmiddels al..." Dan volgt er "We tuimelden over elkaar." Het lijkt me meer dat iedereen over de hoofdpersonage tuimelde, die schaatste immers voorop. Het is vooral een aanscherping van je tekst, want verder valt er weinig op aan te merken. - Corrie -

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor jullie reactie! Daar kan ik veel mee. Er gebeurt veel in het verhaal. Voor mij was het een uitdaging om dit zo helder mogelijk te verwoorden. Met jullie opmerkingen wordt het verhaal net iets 'scherper'.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Klaske, je bent nieuw hier volgens mij, maar wat een binnenkomer! Ik hoop je hier nog vaker te treffen. Alleen dit vond ik niet logisch: "De pijn was feller dan de ergste kou. Maar dat beseften we pas later." Ik weet dat Friezen stoïcijns kunnen zijn, maar volgens mij bedoel je hier iets anders. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Klaske, Jouw verhaal is helemaal mijn ding. Vlot- spannend- ... en het belangrijkste... ik heb het met veel plezier gelezen. Het allerleukste aan dit verhaal vind ik, het feit dat de wensen en de verlangens van de beide personages op het einde omgewisseld zijn. Veel schrijfplezier, Karla