Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Tennis

1 oktober 2015 - 1:22
#68 Tennis Tijdens een tennispartijtje scheurde ik mijn achillespees. Ik werd naar het ziekenhuis gebracht en de volgende dag geopereerd. Kennelijk merkte het personeel op de operatiekamer dat ik weer bij kennis kwam, want een vrouwenstem vroeg of ik mijn rechterduim omhoog wilde steken. Onvoorstelbaar hoe snel je weer bij je positieven kunt zijn. Dwars als ik was, stak ik mijn linkerduim omhoog. ‘Deze dame kan gelijk naar haar kamer gebracht worden,’ reageerde dezelfde stem gepikeerd. Dus geen uitslaapkamer voor mij. Mag je verdorie ook al geintje meer maken op de operatiekamer? Ik werd naar een kamer gebracht waar drie andere vrouwen lagen. Als er niemand erg ziek is of veel pijn heeft, kun je veel lol hebben. Goh, wat hebben we gelachen. Het klinkt misschien ondankbaar, maar we waren blij als het bezoekuur erop zat, want dan konden we weer dollen. Op een avond kwam een patiënt van een jaar of veertig met een slordige bos donker haar onze kamer binnen. Hij droeg slechts een wit T-shirt. ‘Ben ik hier goed?’ vroeg hij. ‘Ja hoor,’ antwoordde ik. ‘Iedereen is hier welkom.’ ‘Ik zoek een bed.’ ‘Heeft u zelf geen bed?’ Ik hoorde de andere vrouwen gniffelen. ‘Jawel, maar ik zoek een vrouw op een bed.’ ‘Dan bent u hier op het juiste adres.’ ‘Jullie zien toch wel wat ik te bieden heb?’ ‘Het is onmogelijk om die over het hoofd te zien. Hij is ongeveer net zo lang en recht als mijn litteken. Helaas heeft ook niemand daar iets aan.’ Elke keer als ik met mijn vingers over mijn litteken strijk, heb ik het gevoel dat ik die man aanraak. Gatver.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2015 - 11:36
Ja, dat kan ook een herinnering aan een litteken zijn :). Misschien slijt het met de jaren. Dat hoop ik voor Hp.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 oktober 2015 - 0:09
Dit spreekt tot mijn verbeelding:
Op een avond kwam een patiënt van een jaar of veertig met een slordig bos donker onze kamer binnen.
een slordig bos donker... bier? bloemen? bomen? :p ...onder zijn witte shirt uit? :lol:
Gatver.
:thumbsup: :D Wederom fantastisch!

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 oktober 2015 - 2:20
Haha. Nee, geen bloemen. Lees je het zo vaak door en zie je nog niet dat je een woord vergeten bent. Ik hoop dat je genoegen kunt nemen met haar.

4 oktober 2015 - 8:39
Hallo Tja, Dat is met recht een litteken met een verhaal. Niet zozeer over het ontstaan ervan, maar door de gebeurtenis erna. Het kan maar zo echt gebeurd zijn. Een paar tips: * Je hebt gekozen voor de ik-vorm. Probeer voor jezelf eens uit wat het effect is als je de tekst omzet naar de zij-vorm. Wat doet dat met je tekst? * Je beschrijft in je tekst twee scènes: het bijkomen uit de narcose en de gebeurtenis met de man in t-shirt op zaal. Het is als lezer leuk om ze allebei te weten, maar door te kiezen voor één van beide scènes kun je die wat dieper uitwerken. Het was leuk om te lezen. Ben nog wel nieuwsgierig naar de reactie van de man in t-shirt. - Corrie -

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2015 - 18:01
@Tja, je hebt me aangezet tot diep nadenken over de mogelijke lengte van een litteken na een Achillesoperatie. ;)

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
4 oktober 2015 - 18:55
:D Die van mij is behoorlijk lang. Ik schrijf niet vaak vanuit het ik-perspectief en wilde het een keer zo doen. Tenslotte was ik er nauw bij betrokken. :ninja:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 oktober 2015 - 8:43
Voor korte verhalen wel goed, voor lange verhalen niet. De ik-vorm is toch beperkter.
Misschien wat offtopic maar waarom zie je de ik-vorm als beperkt (er)? Kun je dat uitleggen? Ik heb juist moeite met hij/zij en zeker met de alwetende verteller. Gevoelsmatig is er dan een te grote afstand. Bij de ik-vorm kruip ik letterlijk, of eigenlijk letterlijk figuurlijk dan, in Hp.

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 oktober 2015 - 18:27
Als ik in de ik-vorm schrijf, kan ik niet de gedachten van een ander weten. Ook kan ik mijn gezichtsuitdrukking niet zien. Regelmatig lees ik: Ik trok wit weg. Dat kan die persoon dus niet zien. De zij/hij-vorm of de alwetende verteller geeft me meer mogelijkheden.