Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#68 Liefde voor thee

Het is een vreemde plek voor een litteken. Ver weggestopt en daarna vergroeid onder haar huid. Op onverwachte momenten kan het van zich laten horen. Zeurende vraagt het dan om aandacht, haar oude litteken. ‘Mama, wil je nog een verhaaltje voorlezen? Hè toe eentje nog. Mamalief?’ Het warme lijfje in de roze pyjama drukt zich nog iets steviger tegen haar borsten. Ze voelt het trekkende gevoel opkomen en zuigt langzaam zo veel mogelijk adem naar binnen. Warme pufjes beroeren haar dochters dikke krulhaar. ‘Welke wil je, liefje?’ fluistert ze ter hoogte van het verscholen oor. ‘Die van de kabouters mama, dat ze stout doen. Die is leuk!’ Ze weet dat de pijn in haar borst terug zal komen zodra ze het boek neerlegt en de slaapkamer verlaat, dus ze rekt het moment met een bonusverhaaltje en geniet nog even na van het zware hoopje in haar armen. Langzaam loopt ze achteruit en probeert te blijven lachen. Morgen zal ze het vertellen. Dat Willemijn haar oma een tijdje niet zal zien. Tijdens haar therapie is steeds meer duidelijk geworden dat dit de beste stap is. Ze drukt nog een roze pil uit de strip en slikt hem vlug door, naspoelend met een restje thee uit haar vrolijk gebloemde mok. De mok die ze voor moederdag kreeg, omdat ze zo graag thee drinkt. Haar eigen moeder zat vroeger klaar met de thee. Een ritueel dat nooit werd overgeslagen. Akelige lege middagen. Haar moeder die stil voor zich uit staart, terwijl zij zo snel mogelijk haar huiswerk maakt. De enige gesproken woorden zijn 'alsjeblieft' en 'dank je wel'. Afstand op een vierkante meter. De warme theepot tussen hen in. Haar liefde voor thee is gebleven. De pijn in haar hart ook. Haar nest was koud en onveilig vroeger, beseft ze sinds kort. ‘Willemijn, liefje, we gaan een tijdje niet meer naar oma.’ Ze houdt haar hand op haar borst om de pijn te verzachten, terwijl ze in haar dochters bruine ogen kijkt om haar reactie te peilen. ‘Is goed mammie. Als je maar weer blij wordt dan, ok? Dan gaan we samen nieuwe boekjes uitzoeken bij de bibliotheek en dan ga ik je voorlezen. Over de stoute kabouters. En dan lachen we samen. Jij en ik.’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nyceway, fijn je hier weer te zien. Ik zou je meer moeten lezen op 'Literair werk'. Als ik het goed begrijp, heeft jouw hp pijn in haar hart in relatie tot haar moeder. Besluit ze daarom een tijd haar moeder niet te (willen) zien? Dochter trekt m.i. feilloos de conclusie door te zeggen: als je dan weer blij wordt. Je gebruikt - naar mijn smaak - ietwat te veel bijvoeglijke naamwoorden. Kleine, warme lijfje/warme, kleine pufjes. Daarnaast is lijfje al een verkleinwoord zoals pufje.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoofdpersonage heeft een litteken in haar hart? Ik was een beetje in de war terwijl ik je verhaal las. Omdat je schrijft 'het laatste moederdagcadeau' dacht ik eerst dat je hoofdpersonage zelfmoord ging plegen. Dat kon ik alleen niet combineren met het 'we gaan een tijdje niet naar oma.'. Later begreep ik dat het om de moeder van de moeder ging. Snap je waar de verwarring vandaan kwam? Je sluit je verhaal mooi af :thumbsup:.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nyceway, fijn je hier weer te zien. Ik zou je meer moeten lezen op 'Literair werk'. Als ik het goed begrijp, heeft jouw hp pijn in haar hart in relatie tot haar moeder. Besluit ze daarom een tijd haar moeder niet te (willen) zien? Dochter trekt m.i. feilloos de conclusie door te zeggen: als je dan weer blij wordt. Je gebruikt - naar mijn smaak - ietwat te veel bijvoeglijke naamwoorden. Kleine, warme lijfje/warme, kleine pufjes. Daarnaast is lijfje al een verkleinwoord zoals pufje.
Dank je wel Mili. Ik heb wat bijvoeglijke naamwoorden weggehaald. Kleine kinderen kunnen soms verrassend wijs zijn in het aanvoelen van de pijn van hun vader of moeder.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoofdpersonage heeft een litteken in haar hart? Ik was een beetje in de war terwijl ik je verhaal las. Omdat je schrijft 'het laatste moederdagcadeau' dacht ik eerst dat je hoofdpersonage zelfmoord ging plegen. Dat kon ik alleen niet combineren met het 'we gaan een tijdje niet naar oma.'. Later begreep ik dat het om de moeder van de moeder ging. Snap je waar de verwarring vandaan kwam? Je sluit je verhaal mooi af :thumbsup:.
Dank je wel Anne. Ik heb 'het laatste moederdagcadeau' veranderd. Een figuurlijk litteken op haar hart inderdaad.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap hem niet, maar gezien de eerdere reacties zal dat aan mij liggen. De eerste alinea is moeder/dochter, toch? Dan komt in de tweede alinea oma erbij - die om voor mij onduidelijke reden even vermeden moet worden en de vierde alinea sluit hierbij aan, maar hoe zit het met de derde? Is dit in de toekomst? Of is het een flashback? Wie is daar de Mama en wie is de dochter? Het houdt me wel bezig, dus dat die je goed :-)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap hem niet, maar gezien de eerdere reacties zal dat aan mij liggen. De eerste alinea is moeder/dochter, toch? Dan komt in de tweede alinea oma erbij - die om voor mij onduidelijke reden even vermeden moet worden en de vierde alinea sluit hierbij aan, maar hoe zit het met de derde? Is dit in de toekomst? Of is het een flashback? Wie is daar de Mama en wie is de dochter? Het houdt me wel bezig, dus dat die je goed :-)
Dank je wel voor je feedback Bart. Ik heb het de derde alinea iets aangepast.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het verhaal een mooi contrast heeft. Hp als moeder en Hp als kind. Een moeilijke situatie. Ik ben het met je eens dat kinderen vaak feilloos in staat zijn om (soms onbewust) te begrijpen dat er 'iets' gaande is.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het verhaal een mooi contrast heeft. Hp als moeder en Hp als kind. Een moeilijke situatie. Ik ben het met je eens dat kinderen vaak feilloos in staat zijn om (soms onbewust) te begrijpen dat er 'iets' gaande is.
Dank je wel voor je reactie Annemieke.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb het ook niet helemaal begrepen. De pijn zit dus van binnen? Het oude litteken vraagt zeurend om aandacht. of Zeurend vraagt het oude litteken om aandacht. (Gewoon mijn idee) Oma heeft kennelijk heel iets fouts gedaan.

Rol

  • Anoniem
Hallo Nyceway, Mijn indruk is dat het litteken/de pijn vanbinnen zit. Het is mooi dat je het litteken via de interactie met een kind zichtbaar probeert te maken. Dit maakt het tot een heel intiem verhaaltje. Een paar tips: * Geef de lezer iets meer 'houvast'. Hij moet nu veel zelf invullen om zich een voorstelling te maken van wat er aan de hand is. * Door 'drukt zich nog iets steviger tegen haar borsten' en 'pijn in haar borst' wek je de indruk dat het litteken op haar borst zit, terwijl het diep vanbinnen zit. - Corrie -

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend omdat invoelbaar de kilte van vroeger tot verwijdering heeft geleid (of is oma ook nog dement geworden?) Alleen, dat ze daar dan een positieve emotionele klik met theedrinken aan overhoudt is niet helemaal logisch. Of lees ik het verkeerd?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie Marcus. Er kan een moment in het leven komen waarop de lagen die de littekens uit de jeugd bedekken ineens een beetje dunner worden. Dan kunnen er inzichten komen over de thuissituatie waarin men is opgegroeid. Het is de vraag of het zin heeft om daarover met ouders te praten. Vaak hebben die de situatie heel anders beleefd dan het kind. Soms helpt het dan om even afstand te nemen. In het geval van HP is de thee de enige warme herinnering aan kille middagen en is zij van thee blijven houden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De relatie moeder - dochter is altijd interessant. :nod: Ondanks je aanpassingen n.a.v. de reacties vind ik je verhaal niet verbeterd omdat de moeizame relatie tussen dochter en moeder (=oma) niet wordt uitgelegd. Daardoor is het verhaal m.i. niet compleet. De liefde tussen HP en haar dochter mooi geshowd. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie Marietje. Helaas moet je in een 350 woorden verhaal keuzes maken, dus de moeizame relatie is naast de summiere informatie die ik gegeven heb ter invulling aan de lezer.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea geeft een mooie beschrijving van de warme relatie tussen moeder en dochter... daarna raak ik ook het spoor een beetje bijster als oma erbij komt. Na een aantal maal herlezen lukt het me wel.. maar blijft lastig. De pijn in het hart is helder, maar de relatie tussen oma en moeder puzzelt me nog... Dank voor je verhaal

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie Resa. Ik heb nogmaals de tekst iets aangevuld. Volgens mij is het nu echt duidelijk.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nyceway De eerste en de laatste alinea vind ik het mooist. Ik vraag me af of die middelste twee er wel toe doen en misschien geschrapt kunnen worden. Bovendien zette haar moeder toch iedere middag thee haar, dus is ze wel zo koud?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie Meta. De opdracht gaat over een litteken, dus dat kan niet zonder de middelste twee alinea's. Ouders kunnen gewoon hun best doen, maar toch niet in staat zijn hun kinderen te geven wat ze nodig hebben.