Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#67, niet met mij

In de kleedkamer naast het gymnastiek lokaal kleden de meisjes zich om, de jongens zitten aan de overkant, dat gaat niet meer samen op het middelbaar. De stadsgrieten dragen kanten onderbroekjes over hun welgevormde billen, ze hebben bh-tjes in de zelfde kleur, bh-tjes waar echte borsten in zitten. Ze probeert met een handdoek voor haar platte borst zo snel mogelijk haar hemdje aan te doen. Haar blik naar de grond, in de hoop dat ze haar vandaag niet zullen zien. “Jij hoeft geen handdoek voor te doen hoor, je hebt toch geen borsten”, gelach, het oranje meisje met de bijna witte haren rukt de handdoek uit haar handen. “Jij kunt net zo goed bij de jongens gaan douchen”, ogen die branden, als bevroren wacht ze op wat er gaat volgen. “Wat is dat voor onderbroek”, het meisje met de hoge kuif trekt aan haar witte onderbroek. Ze staan in een kring om haar heen, te dicht, ze voelt de warme adem op haar vel, ze voelt de honger naar bloed. Ze zoekt tussen de lichamen, die een muur vormen tussen haar en haar vriendin, waar is haar vriendin?. Maar de vriendin kijkt naar beneden naar de grond, alsof ze elke tegel tot in detail wil ontleden. De bel gaat, de verlossende bel, haar beste kameraad, snel kleed iedereen zich aan en snelt naar buiten, speelkwartier. Wat is er mis met mij? Ben ik dan echt zo lelijk, zo raar, zo......, ze probeerd uit alle macht de tranen de bedwingen die achter haar ogen branden. Zachtjes aait ze over zijn asblonde haar dat sprieterig rond zijn gezicht hangt. “Weet je, kinderen pesten omdat ze zelf onzeker zijn”, ze hoort een diepe zucht. “Ze zoeken iemand uit die speciaal is, anders, bijzonder”, ze zoekt naar woorden. “Jij bent bijzonder, jij bent geen jongentje dat wil vechten op de speelplaats, jij houdt niet van herrie en wilde spelletjes”, het jongetje snikt met zijn gezicht tegen haar borst. “Mama, zijn stem klinkt gesmoort door haar trui, ik wil niet anders zijn”. “Dat weet ik”, ze voelt hoe een traan zijn weg naar beneden zoekt over de welving van haar wang en geluidsloos in zijn warrige haar verdwijnt. “Lieverd, vergeet niet, nooit, dat je niet alleen bent”, zachtjes sluit ze de deur van zijn slaapkamer en loopt naar beneden. Aan de keukentafel klapt ze haar laptop open, Beste juf, niet met mijn kind, niet met mij, kind.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartverscheurend. Gelukkig ben ik zelf in geen van beide situaties geweest, maar ik begrijp heel goed dat al je jeugdtrauma's terugkomen als zoiets ziet gebeuren bij je kind. Twee spelfouten: kamaraad => kameraad ze probeerd => ze probeert

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dit verhaaltje is niet autobiografisch voor alle duidelijkheid.... bedankt nielsblomberg voor het eruit halen van de taalfouten :)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
han73, De inhoud is duidelijk en ook wel beeldend. Het taalgebruik is slordig en dat is jammer want de taal is je gereedschap om een verhaal te maken. Enkele tips/dingetjes Let op je interpunctie: geen punt achter een ? en eerst leestekens dan aanhalingstekens( ELDA-regel) en als er iets gezegd is meestal een punt en geen komma. Voorbeeld:
“Jij hoeft geen handdoek voor te doen hoor, je hebt toch geen borsten”, gelach, het oranje meisje met de bijna witte haren rukt de handdoek uit haar handen.
Zo: “Jij hoeft geen handdoek voor te doen hoor, je hebt toch geen borsten.” Gelach, het oranje meisje met de bijna witte haren rukt de handdoek uit haar handen. En dit:
“Jij kunt net zo goed bij de jongens gaan douchen”, ogen die branden, als bevroren wacht ze op wat er gaat volgen.
De brandende ogen zijn niet de ogen van de spreker – nieuwe regel. Zo: “Jij kunt net zo goed bij de jongens gaan douchen.” Haar ogen branden, als bevroren wacht ze… etc. (ook in het 2e deel staan dit soort onjuiste constructies) ‘speelkwartier.’ ? het speelt toch op de middelbare school ‘snel kleed iedereen - kleedt ‘jongentje’ - jongetje ‘gesmoort’ – gesmoord

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan aan mij liggen, maar ik volg het niet helemaal, zie het verband niet tussen de ruimte, de tijd en de hp. Ik ben erdoor geraakt, omdat het pestgedrag wel duidelijk is. Maar wie heb je als HP genomen? Het meisje dat gepest wordt? Is dat hetzelfde meisje veel jaren later die haar zoontje probeert te troosten en die een mail stuurt aan de juf?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers, bedankt voor je feedback, ja je hebt helemaal gelijk. Ik moet echt meer moeite doen om leestekens ect kuist te plaatsen, ben daarin echt slordig . @dana M, je hebt het juist begrepen, de moeder die haar zoontje troost is het meisje dat op school gepest wordt. dus de HP is hetzelfde gebleven, de tijd is veranderd...het gebeurd nu niet met haar maar met haar zoontje....De plaats is hetzelfde: school, al is het wel een andere school. De geschiedenis herhaalt zich. Ik hoopte dat dat duidelijk zou zijn door de laatste zin:, Beste juf, niet met mijn kind, niet met mij, kind..... bedankt voor jullie feedback :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
.De plaats is hetzelfde: school, al is het wel een andere school. De geschiedenis herhaalt zich. Ik hoopte dat dat duidelijk zou zijn door de laatste zin:, Beste juf, niet met mijn kind, niet met mij, kind..... bedankt voor jullie feedback :)
O, duidelijk. Ik heb de boodschap die je over wou brengen dus begrepen. Maar de zin voor je laatste zin... waar je het hebt over de keukentafel... en je schrijft aan de juf... daaruit blijkt niet dat je in de school zit.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Han 73, het is een mooi verhaal met een actueel probleem. Ik ben het met de anderen eens, dat het geheel wat slordig overkomt. Maar daar kun je aan werken. Schrijven kun je, nu nog iets meer stijl en minder spellingfouten. Ik was ooit een weeskind met weeshuiskledij en ik weet alles van pesten af. Ik ben er zeker van :o :o het mij sterker heeft gemaakt. Op een dag heb ik een klasgenootje zo afgetroefd dat het niet mooi meer was, maar het pesten was gedaan! Ik ben op een hoog blok beton gaan staan en toen mijn slachtoffer voorbij kwam sprong ik in haar nek. Totale verrassing natuurlijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom ik in de opdracht als gegeven gaf dat je twee dingen hetzelfde moest houden blijkt uit de reactie van Dana. Het is een zeer kort verhaal, en als je de plaats van handeling ook verandert, wordt het geheel onduidelijker. Dit gezegd hebbend, is het een ontroerend verhaal geworden met een tijdsprong. Duidelijk is dat het pesten niet zomaar weggaat, zonder ingrijpen van de juf.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oeps ja ik heb dus enkel de HP hetzelfde gehouden, en het onderwerp...uhum iets te vrije interpretatie van de opdracht. Vond het ook geen gemakkelijke opdracht. Door hier te lezen hoe andere deze hebben ingevuld daar heb ik veel van opgestoken. bedankt voor jullie feedback :)