Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#67 Jeugdige overmoed komt met de jaren

14 maart 1980 Het stadhuis is voller dan ik had verwacht. Graag had ik een sobere ceremonie gewild, maar daar was Mariska het toch niet helemaal mee eens. ‘Je trouwt maar één keer,’ had ze telkens gezegd. En dus werd er een uitgebreide gastenlijst opgesteld. Blijkbaar zijn ook al die mensen die zijn uitgenodigd, ook nog eens op komen dagen. ‘Mariska, ben je bereid om Marcel lief te hebben en te aanvaarden tot de dood jullie scheidt?’ Mariska loopt rood aan. Raar idee eigenlijk dat ik haar pas een jaar geleden heb ontmoet. Ze draagt vandaag een witte broek en een zwart colbertje, die ze waarschijnlijk op de markt om de hoek heeft gekocht. Waarschijnlijk hetzelfde kraampje als waar ik mijn beige colbertje en bruine broek heb gekocht. ‘Ja, ik wil.’ De pastoor wendt zich tot me en stelt me dezelfde vraag met Mariska als leidend voorwerp. ‘Ja, ik wil,’ zeg ik en ik hoor zelf al de aarzeling in mijn stem. Na de ceremonie is er nog een bescheiden feest, en dan volgt natuurlijk de ‘zo bijzondere’ huwelijksnacht. Eigenlijk is het ongelofelijk dat we nog geen seks hebben gehad. We doen wel alsof we rebels zijn, maar ondertussen doen we braaf wat ons wordt opgelegd. 25 september 2015 Het stadhuis is voller dan ik had verwacht. Iedereen met wie we maar enigszins een connectie hadden hebben we op de gastenlijst gezet, onder het motto ‘voor ieder wat wils’. En ze zijn er zowat allemaal, zelfs de collega’s die ik zelden spreek op de werkvloer. Maar het meest verbazende is nog dat zij een minuut geleden naar binnen sloop en snel achterin plaatsnam. Ze glimlachte zelfs eventjes. De vrouw met wie het vijfendertig jaar geleden begon, heeft anno 2015 immers genoeg redenen om me diepgrondig te haten. De bijzondere ambtenaar lijkt erg zenuwachtig. Misschien hadden we Guido niet moeten vragen dit te doen. ‘Goed, Jacqueline. Zie jij het zitten om met deze oude playboy wat te beginnen?’ ‘Ja, daar heb ik wil zin,’ zegt Jacqueline giechelend. Ze heeft een lange beige trouwjurk aan, met een behoorlijk lang gewaad dat door haar nichtjes wordt vastgehouden. Ik geneer me wel enigszins voor mijn niet al te chique colbertje. ‘En jij Marcel, wat denk jij ervan? Ziet er wel goed uit toch?’ ‘Vind ik ook, ik zie er wel wat in.’ ‘Mooi, dus als ik het goed begrijp zijn jullie man en vrouw, totdat één van jullie er genoeg van heeft of het verpest door er met de secretaresse vandoor te gaan?’ ‘Inderdaad,’ zeggen we alle twee even aarzelend. Na de ceremonie volgt een wild feest, waarbij ik moet ingrijpen om Mariska tegen de zwaar aangeschoten Guido te beschermen. Die nacht nog vliegen we naar Australië voor een ‘huwelijksreisje’ van vier weken. In vijfendertig jaar kan veel veranderen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sobere ceremonie, misschien? Het idee is leuk, maar de uitwerking lijkt wat snel/ slordig. En de laatste zin overbodig.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het lezen Schrijvenmaar. Ik heb het woordje sombere direct door sobere vervangen. Het lijkt snel geschreven misschien, maar het is denk ik onmogelijk om in 500 woorden twee hele huwelijksceremonies uit te schrijven. Vandaar dat ik heb gekozen voor een korte samenvatting.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het opvoeren van veel personages in zeer korte stukken is riskant omdat je geen tijd hebt om te wennen aan alle personages en hun namen. Ik ben bang dat jouw verhaal daar onder lijdt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vond het wel leuke verhaaltjes. colbertje dat of - colbertje, die ze beide ook al die mensen - ook weglaten. Even later staat er ook ook. Hij droeg toch niet hetzelfde colbertje als 35 jaar geleden, hè?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfcoach Dank voor deze feedback. Bij een huwelijk vindt je aardig wat personages, betekent dat dat het idee niet geschikt is voor een kort verhaal? Of had ik personages er uit kunnen halen? @Marcus dank voor het lezen. Kan het nu niet echt meer aanpassen, maar ga er zeker de volgende keer op letten. @Tja Dank voor de aandachtspunten. Hetzelfde colbertje had ik niet aan gedacht, is wel een leuk idee. Geeft perfect het type aan dat geen idee heeft wat hij naar zijn eigen huwelijk moet aantrekken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt er personages uithalen of zorgen dat er maar één personage genoemd wordt en centraal is. Er zijn meerdere mogelijkheden. Zo is er een beroemd kort verhaal, ik geloof van Tsjechov, waarbij het aantal personages wel meer dan drie is, maar als groep wordt gepresenteerd, zonder namen, waardoor het overzichtelijk blijft. Ook het beperkt houden van de intrige helpt om het geheel leesbaar te houden.