# 67 Donderdag, 24 september 2015

Wereldproblemen verdwijnen uit je gezichtsveld, zodra je persoonlijk met leed te maken krijgt. Lisa ervaart dit als ze op maandag, 3 maart 2014, de diagnose longkanker krijgt. Ze wil leven, en daar past geen oorlog meer in, geen vluchtelingenproblematiek, zelfs geen inspraak over waar het nieuwe multi functionele centrum in haar dorp gebouwd moet worden. Het worden achtergrondgeluiden. Haar lijf en leven zijn vanaf die dag gevuld met kanker. Vol met ziek zijn, zich ellendig voelen en er nog zoveel mogelijk uit willen halen. De zandloper is omgedraaid. Ze heeft een tijdslimiet, een 'te gebruiken tot' met voortijdig rottingsproces. Vandaag, en alle andere dagen, ligt ze op het verhoogde bed in de kamer. Een papegaai hangt stil boven het ledikant. Haar zoon is op bezoek. Ze klaagt dat ze niets meer kan. Alleen nog stil op bed liggen. Ze converseren moeizaam. Wat is er op tv. Scheen de zon, of regende het. Hoe was jouw dag. "Kun je me op de porta potti zetten?" De draagbare wc staat naast het bed. Hij kan haar niet in zijn eentje tillen. Ze roept haar man, Karel, erbij. Samen zetten ze haar op de pot. Er komt niks. Weer terug in bed. De dekens zijn te zwaar. Ze heeft het koud, ziet bijna niks meer. Zelfs het zicht op deze miniatuurwereld verdwijnt, net als haar wens om nog te leven. Morgenvroeg, besluit ze. Ze kijkt haar vertrekkende zoon na, rekt haar hals zo ver mogelijk uit. Dag. Dag kind. Hij ruikt het zodra hij de kamer betreedt. De geur van ziekte en bederf. Het was een rotdag op zijn werk. Hij had z'n hoofd er niet bij, maakte fouten. "Je kunt toch nog tv kijken?!" Hè, dat gezanik altijd. Haar hele leven zat ze over kwaaltjes te zeuren. Pijntje hier, pijntje daar - zich zo akelig voelen. `De klaagliederen van Jeremia`, noemt zijn vader het. Ze zat hele dagen op de luie stoel te niksen. Oké, op dit moment is ze echt ziek. Heel vervelend. Maar hij is moe, heeft toch ook zijn eigen chronische ziekte te dragen. En nu zit hij verplicht hier. Opgeroepen door z'n pa. Niet sterk genoeg om zijn moeder alleen op de porta potti te tillen. Ook dat zal hij vaak van zijn vader te horen krijgen, liefst met andere mensen erbij. Kon je angst maar in een vuilniszak stoppen en in de container gooien. Hij begint te zweten. De thermostaat staat hoog. Wat moet hij nog zeggen. Anderhalf jaar afscheid nemen is te lang, toch, achteraf, te kort. Het dubbele gevoel na weer een chemokuur. De voortdurende druk. De telefoontjes met slecht nieuws. De vrees, dat hij straks ontwaakt, en dat zijn moeder nog slechts een fragment is uit zijn oude leven. Zoals je ´s morgens wakker kunt worden met flarden van een droom, en je net niet meer de kern ervan terug kunt halen, al doe je nog zo je best. Hij loopt weg, kijkt nog even achterom, ziet dat haar ogen hem nadrukkelijk volgen - al beseft hij dat veel later pas - neemt afscheid. Dag. Dag mam.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De twee perspectieven naast elkaar geven een beter zicht op het verhaal dan alleen een perspectief. Vaak wordt afgeraden om dit in een kort verhaal te doen, omdat het voor verwarring kan zorgen. Maar juist omdat je de setting en de tijd gelijk houdt blijft het overzichtelijk. Als je de ene keer wat gezegd wordt tussen aanhalingstekens zet en de andere keer niet kan het slordig overkomen. Ik weet dat de wekelijkse opdracht soms even snel tussendoor geschreven wordt, maar zou je je verhalen willen publiceren of aan een wedstrijd mee willen doen, let er dan even op bij het herschrijven.
25 September 2015 - 15:50

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, De perspectiefwissel vind ik hier ook geslaagd. Probeer wel gelijk met het verhaal te beginnen. In het 1e deel begint het eigenlijk pas hier: 'Vandaag, en alle andere dagen.' (die lange inleiding is algemene info) In het 2e deel begin je wel gelijk met de handeling/gebeurtenis. Noot: er staan wel wat zinnen in die niet goed lopen, zoals deze:
Vol met ziek en ellendig en er nog zoveel mogelijk uit willen halen.
25 September 2015 - 17:52

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, De perspectiefwissel vind ik hier ook geslaagd. Probeer wel gelijk met het verhaal te beginnen. In het 1e deel begint het eigenlijk pas hier: 'Vandaag, en alle andere dagen.' (die lange inleiding is algemene info) In het 2e deel begin je wel gelijk met de handeling/gebeurtenis. Noot: er staan wel wat zinnen in die niet goed lopen, zoals deze:
Vol met ziek en ellendig en er nog zoveel mogelijk uit willen halen.
Jan, ik begrijp wat je bedoelt. Ik laat de inleiding nu zo staan maar heb er wel weer van geleerd. Dank daarvoor. De zin, die volgens jou niet goed loopt, past bij mij en mijn manier van schrijven. Ik vind ´m wel oké :).
25 September 2015 - 18:34

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, je schreef in #6
De zin, die volgens jou niet goed loopt, past bij mij en mijn manier van schrijven. Ik vind ´m wel oké
Dit is de zin: 'Vol met ziek en ellendig en er nog zoveel mogelijk uit willen halen.' Die zin loopt niet goed volgens de regels van de grammatica. Als je proza wilt schrijven dien je die regels toe te passen. Jouw en mijn mening zijn in deze niet relevant. :)
25 September 2015 - 22:36

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een confronterend verhaal, een gebeurtenis, een nare beleving beschreven vanuit moeder en zoon. Daardoor verdiept het verhaal, schijnt de aandacht van twee kanten. Knap gedaan, Willemina.
26 September 2015 - 18:02

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je inmiddels wat dingen veranderd, of hangt het toch te veel van mijn vermoeidheid af hoe ik lees ... het lijkt me nu in elk geval al minder warrig/ slordig/ hoe je het ook noemen wilt. Maar dat is vaak ook maar een kwestie van wat puntjes of komma's; die kleine krengen zijn belangrijk. Weet in elk geval dat mijn commentaar nooit een waardeoordeel. Ik probeer altijd gewoon heel eerlijk mijn leeservaring over te brengen, omdat dat andersom voor mij ook de commentaren zijn waar ik het meest aan heb, maar het is maar mijn mening en die is niet maatbepalend.
26 September 2015 - 20:13

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Was je tekst eerst ook veel langer? Of had je in elk geval nog veel meer ideeen erbij in je hoofd? Zo leest het een beetje, alsof je erg je best doet om je in te houden en er tegelijkertijd toch stiekem zoveel mogelijk in te proppen. Niet per se slecht, hoor, want het leest ook wel als de echte chaos in gedachten rondom het ziekbed.
26 September 2015 - 20:20

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Ik heb 1 zin veranderd. De zin die Jan aangaf. De tekst is verder hetzelfde gebleven. Ideeën in mijn hoofd heb ik altijd :-). Beelden ook. Vandaar mijn reactie op de koetjes en kalfjes in jouw verhaaltje. Ik zie tijdens je prachtige verhaalmoment ineens een wei verschijnen met zwart witte koeien en hun kalfjes. En dan denk ik, aargh.. want ik verdenk jou ervan dat je hele mooie beelden kunt oproepen, veel mooier dan die beestenboel en dan vind ik het ontzettend jammer dat je dat niet gedaan hebt. Dus hoop ik dat je dat alsnog gaat doen en nu heb ik de aandacht mooi afgeleid van mijn verhaaltje, grijns...
27 September 2015 - 22:24

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het een sterk verhaal. Af en toe mis ik een vraagteken. Maar wat de inhoud betreft, stellen de kleine onvolkomenheden niets voor. Knap gedaan.
28 September 2015 - 2:16

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja (ik gebruik jouw naam in het dagelijks leven nogal eens ;-)), Ik heb intussen een vraagteken gezet achter het verzoek om op de porta potti gezet te worden want dat is inderdaad een echte vraag. Die heb ik over het hoofd gezien. Dank daarvoor, en ook voor je opmerkingen 'sterk verhaal' en 'inhoud'! De (zogenaamde) vragen achter de moeizame conversatie heb ik zonder vraagteken gelaten en ook zonder aanhalingstekens te plaatsen. Het zijn weliswaar vragen maar als ze zonder vraag-/aanhalingstekens staan voel ik zelf meer het moeizame en banale van het gesprek. Het vlakke ervan. Wanneer ik er vraagtekens achter zet, gaat mijn stem aan het eind van elke zin omhoog en verdwijnt dat vlakke. Geen idee of dit technisch verantwoord is maar als je dit gedeelte nog eens leest, probeer het dan maar eens uit. Voel jij dat verschil ook?
28 September 2015 - 10:41