Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#67 - De Stationspianist

NB Bij mij wisselt de tijd. Ik heb de vrijheid genomen het in vijf delen te doen en niet in twee. Volgens mij past dat wel bij de kern van de opdracht. De Stationspianist Pianoklanken. Moderne tegels. Haastig voorbijlopende mensen. Een enkeling vertraagt en ziet glanzende bruine haren, passend bij het bruin van de vleugel. Is ze een reiziger? Is ze meegeleverd bij de opening van het station? Ik luister, stevig doorstappend naar mijn trein. Een werkdag wacht. Voortgestuwd door de menigte uit de trein, komt de trap in zicht. Het gesprek met mijn collega laat me niet los. Ik had nee moeten zeggen. De omhoog zwevende klanken wekken mijn nieuwsgierigheid. Een man dit keer, het lijkt alsof hij met één vloeiende haal de piano bespeelt. Op een bordje staan de woorden ‘buiten spelen’. Ik kijk, luister en loop naar mijn fiets. Het chipknippoortje piept bevestigend, mijn gedachten zijn al bij een MT stuk. Dan raken de eerste tonen mij, zacht. Ik loop sneller. Niet om de trein te halen. Mijn passen vertragen zich zodra de muziek goed te horen is. Een enkele rimpel op haar voorhoofd, haar ogen gericht op de toetsen. Twee passen sluiten mijn ogen zich. Dan versnel ik. Een werkdag wacht. Mijn lippen vormen een glimlach zodra de eerste klanken boven het geroezemoes van een leegstromende trein uitklinken. Een jongen bespeelt de vleugel alsof het zijn eigen is, zijn hoofd deint mee. Een gitaar in hoes staat achter hem tegen de liftschacht. Conservatorium? Het kan haast niet anders. Zou ik kunnen zeggen hoe zeer het me raakt? Nog vijf minuten. Dat is te redden. Stilte, geen bruine haren. Had ik nu maar gezegd hoezeer ze de stress uit deze stationshal vol reizigers haalde. Hoe ze mij in het hier en nu heeft getrokken. Het MT rapport is nog niet af. De trap lijkt hoger, terwijl ik nadenk over de werkdag die me wacht.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi, beeldend verhaal. Ik kan het helemaal meevoelen en zie de personen voor me, hoor de muziek... Mooi gedaan. Fijn om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk welkom op dit forum! :) De piano op het station en zijn gebruikers fascinerend weergegeven. :thumbsup: Mag ik als kritisch puntje opmerken dat ik helaas de samenhang mis? Natuurlijk is het onderwerp de piano maar in het eerste en laatste stuk betreft het dezelfde vrouw die in de andere stukjes niet terug komt. Ik denk dat het meer een eenheid wordt als ze ook in de andere stukken gelinkt wordt waardoor het verlangen naar haar wordt vergroot. Beeldend de scene beschreven. Mooie sfeer neergezet. Inlevend! :nod: Graag tot een volgende opdracht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum. Van mij mag je er vijf delen van maken, de opdracht is een leidraad, niet een keurslijf. Mooi geschreven. Lees eens wat over filterwoorden zoals 'ik zie dat' en 'ik voel dat' en besluit dan zelf of je ze wilt gebruiken. Het schept namelijk afstand bij de lezer.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen: Bedankt voor het warme welkom. Bedankt @Odile, ik ga er naar kijken. Ik heb erg streng naar het gebruik van het woordje 'ik' gekeken, omdat ik dat nogal lastig vind om anders te verwoorden bij het ik-perspectief (ik heb 23x ik in de eerste versie terug weten te brengen naar 8 in deze versie). Die filterwoorden geven daar weer een extra houvast voor. @Viv en Blavatski, bedankt voor jullie feedback! @Marietje, als het goed is komt de vrouw in drie stukken voor (in de eerste, derde en laatste alinea heb ik haar tenminste bedoeld, welke mis jij?). Ik heb overwogen haar centraal in alle delen te stellen, maar twijfel nog, omdat dat misschien niet geloofwaardig is (dat ze er zowel 's ochtends als 's avonds speelt, terwijl het een stationspiano is). Ik ga het wel uitproberen, kijken wat er gebeurt. Dank voor je feedback!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, als het goed is komt de vrouw in drie stukken voor (in de eerste, derde en laatste alinea heb ik haar tenminste bedoeld, welke mis jij?). Ik heb overwogen haar centraal in alle delen te stellen, maar twijfel nog, omdat dat misschien niet geloofwaardig is (dat ze er zowel 's ochtends als 's avonds speelt, terwijl het een stationspiano is). Ik ga het wel uitproberen, kijken wat er gebeurt. Dank voor je feedback!
Ik denk juist dat jij haar centraal moet zetten. Een toevallige ontmoeting in de eerste keer die de HP raakt. Telkens weer wil hij graag dat ze er weer is. Hij wordt iedere keer teleurgesteld, zijn verlangen daardoor groter en zijn spijt dat de HP toen niets heeft gezegd ook. Het pianospel is de aanleiding. Waarom niet geloofwaardig? Misschien heeft ze als studente de ene keer s' morgens tijd en de andere keer s' middags of s' avonds. Of op haar heen en terugreis naar haar werk? Begrijp je wat ik bedoel? :?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een aparte invulling. Je hebt al aanwijzingen gehad. Ik beperk me tot het zeggen dat het goed geschreven is. Welkom, trouwens.